onsdag 31 mars 2010

Agility på Malmö int. 20/3

Det var alltså dags för årets första agilitytävling, på Malmö internationella hundutställning. Vår senaste tävling var i oktober, och vi hade väl (mestadels pga vädret) inte tränat särskilt mycket heller sedan dess... Men våren kom ju faktiskt till skåne ändå till slut, så jag och prinsessorna hade varit flitiga besökare på brukshundklubben i 2-3 veckor innan tävlingen. Vet inte hur kvalitativ träningen blev egentligen, kändes mest som om vi paniktränade allt möjligt :S Men vi hann i alla fall med lite hoppteknik, framåtsändande, fart, slalomingångar, framförbyten, bakombyten, kontaktfält... och vi hade himla kul! :) En del gick mycket bra (tex slalomen, hurra!), en del gick mindre bra (Haha, vaddå tighta svängar?! Sot svängde som en långtradare...)

Egentligen sa jag redan förra året efter Malmö int att jag inte skulle tävla något mer inomhus på matta. Framförallt Glittra sänker farten så mycket för att inte halka (vilket såklart är jättebra ur skaderisk-synpunkt, men ändå lite tråkigt..), och då finns ingen chans att konkurrera. Sot hade bara tävlat en enda gång på matta förut, och hon halkade en del. Men vad tusan... man var ju SUGEN!! Skit i resultaten, det skulle bli kul att bara få vara med och tävla igen!

Väl på plats blev jag faktiskt lite nervös! Det kändes skitläskigt att skulla in och springa... :S Herregud, det kändes så ovant! Kom jag egentligen ihåg hur man körde agility? En hel bana? Men det gick hyfsat bra ändå tycker jag! Eller man kan väl säga som så här: hundarna var kanonduktiga, deras matte slarvig som f*n... :/

Sot Agilityklass 3:

Jag var uppenbart ringrostig och sprang lite skakigt tycker jag, lite problem med placeringar osv. Sot sprang på bra, och halkade inte så jättemycket. Men av nån anledning sprang hon förbi bommen?? Vet inte varför, fanns inget annat hinder att ta och jag tyckte att jag visade rätt.. Nåja, tillbaka och upp! Bommen gick vääääldigt långsamt! Måste träna mer fart på den (men det visste jag ju!) Jag tror att hon blev lite störd av domaren faktiskt, som var ganska stor och sprang väldigt nära (för bövelen, när ska den fega sheltien vänja sig?!) I slalomet hoppade hon över andra porten, men jag uppfattade det inte som slarv, utan som att hon kom för snabbt och helt enkelt inte klarade av att vända in så snävt. Hon är ju en lång hund min lilla Skrot, och dessutom ovan vid mattan. Var supernöjd med henne ändå, speciellt en sväng på slutet (3:e hindret från mål, efter däcket), där snackar vi tight! :)






Glittra Agilityklass 3:

Hon satte en nolla, min lilla stjärna! :) Tur, för Janne (speakern) berättade nämligen när vi skulle starta att vi kommit 2:a på förra årets SM. Alltid pinsamt om de gör det och det sedan går skit :S Glittra sprang faktiskt också på bra för att vara på matta, åtminstone jämförelsevis. Tiden räckte dock bara till en 11:e plats, men jag var nöjd.







Sot Hoppklass 3:

Jag blev glad när jag gick banan och upptäckte att det var en riktig springbana! Normalt sett gillar jag inte rena springbanor (brukar ha större chans på kluriga svåra banor), men just här tyckte jag det skulle bli kul att få låta hundarna ösa på lite! Få upp lite självförtroende på dem så de märkte att det faktiskt går att springa fort på matta. De enda "svårigheterna" var egentligen slalomingången (inga problem), en "fel tunnelingång" (gick också bra), och ett ställe på slutspurten där hundarna kom i riktning mot en tunnel men skulle ta långhoppet som stod bredvids. Tja, det var här slarvmatte sabbade det.. :/ Jag tog upp högerhanden för att svänga Sot bort från tunneln, hon tittade mycket riktigt upp mot mig, men då släpper jag mitt nöt ner handen igen, och Sot satt som en smäck i tunneln... Fy vad man kan bli ARG på sig själv! Det var i och för sig MÅNGA som diskade sig där, men grejjen var att vi nog hade klarat det om jag bara hade hållt kvar handen istället för att bara vifta lite nonchalant.. Shame about the handler!!







Glittra Hoppklass 3:

Med Glittra gjorde jag en slarvmiss vid en 180-graderssväng så hon råkade ta ett hinder från fel håll *klantarsle* Jag måste verkligen skärpa mig och vara tydlig på varje hinder! Kan ju inte förvänta mig att hundarna ska läsa mina tankar... Resten av banan gick bra.







Nåja, det var superskoj att springa i alla fall!! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar