torsdag 11 juni 2009

Agilitytävling Råådalen

Lyckoruset hade inte hunnit lägga sig innan det var dags för agilitytävling på söndagen (dagen efter). Jag kände mig helt oengagerad och loj till en början (ja ja, missar Sot slalom igen får vi väl byta gren... ;)) Men sen gick det FANTATISKT bra ändå! Eller nja, kanske inte jättejättebra resultatmässigt i alla loppen, men jag var ändå otroligt nöjd med hundarna. De var duktigare än på länge tyckte jag, bra fart och attityd!

Ag 3 Sot:

Sot råkade ta en tunnel för mycket i böran av banan (disk!), men annars var jag otroligt nöd med henne i det här loppet. Hon flöt ut lite i ett par svängar, men jäklar vad hon öste på bra min lilla racerråtta! Och framförallt: HON TOG HELA SLALOMEN *skönt* Jag lät henne stå en stund extra på bommens kontaktfält eftersom vi redan var diskade.

Ag 3 Glittra:
http://www.youtube.com/watch?v=sg88w3pgd2Y

Min klippa! Felfri, och loppet kändes snabbt. Det visade sig sedan att hon sprungit 4,24 meter/sek! Glittra brukar ligga på ca 3,9 meter/sek när hon går bra, så det var jättekul! Detta var ju dessutom en ag-klass med kontaktfältshinder, viket brukar ta lite längre tid. Hon slutade på 5:e plats (av 51), och fick därmed sista SM-nollan i agilityklass (3 kvar i hopp dock...) Glittra var bar 2 sekunder efter TROYA som vann (vi brukar alltid vara ca 5-7 sekunder efter racer-pumin...), det är helt galet bra! *glad*

Hopp 3 Sot:

Låt mig börja med att förklara ett jag när det återstod 2 minuter av banvandringen insåg att jag gått helt fel och totalt missat en tunnel... Panik! Jag fick snabbt ända mitt handlingsalternativ helt och hållet, och försöka trycka in den nya banan i huvudet. Gick sådär... :/ Jag var lite sen i alla mina byten etc, eftersom jag hela tiden sprang och koncentrerade mig på att komma ihåg banan. Jag fixade partiet jag missat på banvandrigen, men fick en blackout lite längre fram istället... *suck* Som tur är kom jag på vart jag skulle innan det var för sent, men vi förlorade nog lite tid när jag för nått ögonblick stod och virrade fram och tillbaka åt alla håll och smått hysteriskt tänkte "Skit, vi har klarat slalomen och nästan hela banan, vart f-n SKA jag!?" Nåväl, Sot var i alla fall duktig och vi tog oss i mål felfria. Slutade på en 7:e plats (av 51) och fick en SM-pinne! Och som sagt, VI GREJJADE HELA SLALOMEN IGEN! Trots att det faktiskt måste räknas som en svår slalomingång :)

Hopp 3 Glittra:

Glittra började bra, men gjorde sen värsta nybörjargrejjen! Mitt framför ett hinder tvärstannade hon plötsligt och vädrade i luften efter mamma som stod utanför banan och filmade! What...? När jag väl fick kontakt med henne igen sprang hon förbi hindret och fick alltså en vägran. När någon i familjen är med brukar jag gå fram med hundarna till dem innan vi kör, så att de vet vart de är någonstans (och inte behöver upptäcka det mitt i banan). Jag hade i och för sig glömt att göra det med Glittra innan detta loppet... men ÄNDÅ! Man tycker ju att hon borde ha tillräckligt med rutin för att inte bry sig, hmm. Synd, för annars var det ytterligare ett bra lopp av Glittra. Jag var faktiskt ganska duktig själv också, för efter vägran hamnade jag lite fel och fick improvisera en bra bit av banan. Improvisation brukar inte vara min starka sida direkt, men vi fick till det riktigt snyggt. Blev nästan bättre och tightare än Sots lopp faktiskt.

Glittra var som sagt ovanligt snabb och på "G", vilket känns KANON inför helgen.... SM!!! :) Imorgonbitti bär det av till Karlskrona för veterinärbesiktning, parad, lottning av startnummer osv, och sen tävlar vi lördag och söndag. Ska bli roooooooligt, jag älskar verkligen att tävla SM! Det är liksom det man har tävlat, tränat och slitit för hela året (för att lyckas kvala), och det är en helt annan stämning än på vanliga tävlingar där de flesta (inklusive jag själv) ofta är lite blasé... Förra året hade Glittra lyckats pricka in absolut sämsta formen lagom till SM (seg som sirap och hade precis börjat hoppa kontaktfälten! *suck*) Nu känns det betydligt bättre, även om jag såklart inte tror att vi har nån chans ändå. Men vi ska göra vårt bästa! Målet är att försöka undvika diskning så att vi i alla fall får en placering, och att denna placering förhoppningsvis ska bli bättre än förra året. Vi få se hur det går...

HÅLL TUMMARNA FÖR OSS!!

Veckans cd-tips:

Den här skivan är riktigt riktigt bra!! Ja jag vet att jag kan anses partisk eftersom jag varit stort Placebo-fan sedan många år, men den ÄR skitbra. Enligt mig bästa sedan deras "Black market music" från år 2000. Ett litet smakprov följer nedan. Är det mycket sjukt att längta till november när sommaren knappt har börjat..?! (Ska ju se Placebo live då *smile*)

"Devil In The Details"
http://www.youtube.com/watch?v=xFWAX7ygxqU

1 kommentar:

  1. Fantastiskt att se! En riktig njutning, vilken fart!
    Visst håller jag tummarna!!
    Hårt!

    SvaraRadera