fredag 11 december 2009

Lars Winnerbäck, Baltiska hallen 20/11

Två dagar efter Placebo-koncerten i Köpenhamn var det dags för Lasse Winnerbäck att spela i Baltiska Hallen här i Malmö. Äntligen!! Biljetterna hade varit bokade sen ett halvår, tillbaka så koncerten var definitivt efterlängtad. Extra kul var det eftersom jag lyckats locka med Jennie och även Pia som jag inte träffat på jäääättelänge (ja, mamma och systeryster var också med såklart!) Jag såg förståss till att vi var där i tid och hamnade i första raden :) Kan hända att vi kanske möjligtvis trängde oss liiiitegrann, men va f-n, i krig och kärlek... Koncerter ÄR som sagt bättre från nära håll!

Finaste Lasse gör mig aldrig besviken :) Det var verkligen underbart att få se och höra honom igen!

Lasse

Fast faktiskt tyckte jag bättre om koncerterna på Hultsfredsfestivalen i somras... Vet inte riktigt varför? Men jag gillade i alla fall inte alls ljussättningen på den här turnén. Jag hatar tex när de släcker ljuset så att det blir kolsvart emellan varenda låt! (De gjorde likadant när jag såg REM 2005 minns jag, och jag förstår verkligen inte vitsen. So what om man ser när de tex byter gitarrer, bläddrar i notpapper och dylikt?) Det blir liksom små mini-avbrott hela tiden, skittrist. Jag vill ju stanna kvar inne i min lilla lyckobubbla under hela koncerten! Äsch, det är kanske bara jag... Men sen tyckte jag att det var väldigt mörkt på scenen överlag också, med bara spotlight på Lasse som sjöng eller den som spelade nått solo etc. Jag vill ha mycket ljus! Jag vill kunna se och insupa ALLT, hela tiden. Alla musiker i bandet är så otroligt skickliga, tycker inte att de ska gömmas i dunklet. Fantastiska Johan glänste som vanligt, trots att nyligen haft svininfluensa! Stackars.. Jag älskar den nya skivan ("Tänk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igen"), men en del av låtarna gjorde sig inte riktigt lika bra live.

Johan och Ola lirar

Underbara Anna

Oj, det låter visst som om jag bara klagar.. :S Det gör jag inte. Koncerten var skitbra, låtarna var skitbra, Lasse och bandet var skitbra, och vi var också skitbra! :) Jag vet att jag kanske tjatar om det, men det är verkligen bästa känslan någonsin när hela publiken sjunger med i varenda texrad! Det är KÄRLEK! Bäst var nog när Lasse var själv på scenen och vi sjöng "Hugger i sten" ihop :)

Här kommer 2 låtar till alla er som inte var där. Först "Söndag 13.3.99", så himla bra text tycker jag! Hörde honom göra den live för första gången på Hultsfredsfestivalen i somras, och är mycket glad över att han låtit den vara kvar i låtlistan. Den här gången var jag bara tvungen att föreviga :) Sen filmade jag även "Om du lämnade mig nu" till Jennie, eftersom det är hennes favvolåt. Vassego! Japp, den är sorgligt fin... "Jag skulle aldrig ha tålamod nog att bli förstådd, ingen känner mig så väl som du, jag skulle fastna i min ensamhet igen, om du lämnade mig nu..."








Fast mest rörande ögonblicket var definitivt Lasse lilla tal på slutet av koncerten. Han berättade att han läst en artikel i tidningen om tjuriga artister. "Jag var inte bara omnämnd, jag hade fått ett helt stycke..." *LOL* Han sa att han hoppades att ingen trodde att orsaken till att han inte ställer upp på intervjuer etc är att han är tjurig eller högfärdig, utan förklarade att det helt enkelt är för att han inte känner sig bekväm i sådana situationer. Sen berättade han en historia om hur han en gång på en julfest på dagis, (iklädd sin Kiss-tshirt "som jag tyckte på nått sätt representerade mitt tidiga utanförskap ganska bra"), hade vägrat dansa runt julgranen. Det hade resulterat i att han inte fått någon godispåse. Han avslutade med att säga att "Tja, nu är jag 34 år gammal och jag vet inte varför jag plötsligt skulle börja dansa runt granen nu? Och jag kan köpa mitt eget godis!" Han tackade så hemskt mycket för vårt trogna stöd, trots bristen på intervjuer och marknadsföring, och sa att han var hemskt tacksam för att han fick förmånen att uppträda och spela för oss. "Den här er till er" sa han, också körde de "Ett sällsynt exemplar". Vilket såklart råkar vara min absoluta favoritlåt från senaste skivan. Låten som fick mig att börja gråta första gången jag hörde den.

Åååh, jag ville bara krama honom... Lasse, du behöver inte dansa runt nån gran, jag älskar dig ändå!! Och du, sen när vi flyttar ihop så ska jag köpa godispåse till dig varje helg ;)

Ett av de få tillfällen då Lasse har "dansat runt granen". Hmm, uppenbart obekväm... Nästan lika blyg och socialt missanpassad som jag ju, ha ha!

4 kommentarer:

  1. Ah musik är så bra och fina artister är det bästa som finns! :)

    SvaraRadera
  2. (Linda... Konsert stavas med s och inte med c... http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsert) I love you! PUSS!

    SvaraRadera
  3. Tant Nilla: Linda har "alltid" stavat det med c och det är så gulligt när hon gör det...

    Åh Lasse! Han är helt underbar! Man måste ha stått i publikhavet för att fatta HUR otroligt det är när publiken sjunger med/tar över på hans konserter. Får rysningar bara av att läsa din text!

    Puss!

    SvaraRadera
  4. Va?? Det ser ju SKITFULT ut!! ;)

    SvaraRadera