tisdag 22 december 2009

Staffan & Sara

Tant Nilla har precis påtalat för mig att det inte heter koncert utan konsert. VA??! Det ser ju SKITFULT ut!! Helt mongo. Men dessvärre verkar det som om hon har rätt... (ja, hon la fram bevismaterial!) Hmm. Så vad gör man nu? Ska jag börja skriva konsert trots att det ser helt... helt svenskt ut?! I min värld har det ju alltid hetat koncert :S Mm, jag får väl göra det. Testa i alla fall. Jag är ju trots allt lite av en språkpolis själv. Eller ganska mycket faktiskt (död åt alla särskrivare!!) Ja, förutom då att jag fullkomligt bajsar i att man inte får skriva "dom". Jag är ledsen, men det gååår faktiskt inte att säga "dem" på skånska! Låter urlöjligt ju! Fel. Men jag ska göra ett försök med konsert, jag lovar. Känns det inte bra tänker jag dock byta tillbaka igen! ;)

Till saken nu då. Förrförra veckan var jag (och mamma och Ullis) på konsert med Staffan Hellstrand och Sara Löfgren på Ystad teater. Det var SÅ bra!! Lite märklig kombination, tänkte jag först, men egentligen inte alls. Både Staffan och Sara har egen stil, säregna röster, och skriver låtar på svenska med mycket bra texter. Solklart att en konsert med dom båda skulle bli kanon! :) Det var riktigt riktigt bra. De turades om att köra, men några låtar tog de ihop. Och de blandade egna låtar med andras, fina ballader och rock, hej vilt! I slutet av konserten var stämningen verkligen på topp på den vackra teatern, alla stod upp och klappade och sjöng med. Tänk så härligt man kan ha en fredagkväll :)

Jag förstår verkligen inte varför Staffan Hellstrand inte är mer känd än vad han är?? Jag menar, han har ju gjort hur många skivor och superduperbra låtar som helst! Men Ullis (som visserligen är något yngre än mig...) kände typ till "Lilla fågel blå" sen innan. Och så tror jag tyvärr det är för många andra också. "Lilla fågel blå" är en helt FANTASTISK låt såklart, men ändå. Så orättvist! Staffan gör egentligen ungefär samma sak som Lasse Winnerbäck, tycker att han också förtjänar en större publik...

Hmm, undrar varför jag tycker lite extra om denna skivan?! ;)

Har försökt hitta mina favoritlåtar på youtube, men inte heller där får Staffan mycket utrymme... Hittade bara några fåtal låtar, men eftersom alla är bra spelar det inte så stor roll ;) Håll till godo!

Detta är en favorit faktiskt. "Och så gick hon ner till kajen, där hon la sig, och vinkade till en båt, och till människor på kajen, så viskade hon förlåt, hon tog sin kappa av manchester, och gav den till en våg, som aldrig mera skulle frysa, sen gick hon därifrån..." Så fint, jag älskar verkligen sådana texter!




"Lilla fågel blå" också då! Handlar om Staffans psykiskt sjuka kompis, för den som inte vet.




Sara Löfgren är också helt makalös! Hon är så tuff och otroligt söt på samma gång :) Och hon kan göra allt från fina visor till kraftfulla rocklåtar, jag är djupt imponerad! Har önskat mig hennes senaste skiva "Där maskrosorna blomma" av tomten *hoppas hoppas*

Det här är min nya favorit. En fråga: Varför spelar inte fler munspel?? Det är ju helt GALET snyggt!




En gammal favorit sen flera år tillbaka då jag inte mådde så toppen. Detta var "min" låt då. Jag tycker att textraden "När ingen andas mot din hals, i hemlighet.." är så himla fin! Och jag kommer ihåg att jag blev skitledsen när jag insåg att ingen någonsin har andats mot min hals i hemlighet... :(




Sara var totalt överlägsen då hon var med i "Fame Factory"...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar