måndag 21 december 2009

Lydnadstävling Skurup 21/11 - helvetesjävlaskit!

Jahapp, då var det väl dags med en liten lydnads-update då (nej, jag har aldrig påstått att jag är någon varken bra eller snabb bloggare..!) Jag och Sot var i alla fall iväg och tävlade i Skurup för några veckor sedan. Efter den misslyckade tävlingen i Lomma var jag lite tveksam till om jag skulle tävla nått mer överhuvudtaget, men samtidigt är jag visst nån slags tävlingsmänniska ändå... LP1:et var ju så nära nu, nån gång ska det väl gå!?

Veckorna innan tävlingen hade mina snälla arbetskollegor ställt upp och tränat tandvisning med Sot, och det hade faktiskt gått fantastiskt bra! Inte så att jag trodde att hon skulle klara det på tävling med nån helt okänd och klumpig människa, men hon behövde kanske inte tycka att det var fullt lika otäckt i alla fall. Nått som var värre var linförigheten... Efter att en kollega sett filmen från förra tävlingen gav hon mig lite tips på våra vändningar/halter som jag tacksamt tog emot. Dessvärre blev det mera stjälp än hjälp.. :S Plötsligt började jag nämligen tänka alldelles för mycket på vad jag gjorde, och allting blev pannkaka. På kuppen glömde jag bort hur det var jag hade gjort innan jag gjorde pannkaka av allt, och när det bara var några dagar kvar höll jag på att få panik. Det bara blev värre och värre ju mer jag tränade, GAH!! Men så till slut, precis dagen innan tävlingen, lyckades jag slappna av tillräckligt för att göra som jag brukar utan att konstla till det. Tyckte till och med att vi lyckades få till det ganska fint! :)

Jag var på plats i god tid och kände mig lite nervös men positiv. Lördagen den 21/11 var en alldelles strålande vacker dag, och bra väder gör mig alltid glad.

Platsliggning Betyg: 10

Det började med att en boxer gjorde utfall mot Sot när den gick förbi oss in på planen! Hmm. Sot fick ligga på kanten med bara en schnauzer på sin vänstra sida. En bit in i platsliggningen reste sig dock en annan schnauzer, som låg 2 hundar ifrån Sot. Domaren var snabb att bryta, men den hann springa fram och skrämma upp schnauzern bredvid Sot, som i sin tur sprang rätt på min lilla hund. Åh vad jag hatar platsliggningen! Vi fick lägga om (minus den första schnauzern). Schnauzern bredvid Sot reste sig emellertid igen, men lilla duktiga Sot-skrot låg kvar ändå :) Full pott, yay!

Tandvisning Betyg: 10

Domaren tog tandvisningen direkt efter platsliggningen, hurra! Jag hade tänkt sätta mig ner och hålla om Sot (bättre att nolla än att hon blir skrämd igen), men domaren verkade så himla snäll och hundkunnig att jag beslutade mig för att testa. Om hon blev rädd och backade undan skulle jag sätta mig ner direkt, och sen hade jag ju en stund på mig att peppa upp henne igen innan det var dags för de övriga momenten. Men Sot hon satt så fint så fint att jag blev alldelles stolt och rörd! Domaren var jättebra, satte sig på huk och klappade/gosade henne lite på kinderna och lyfte bara lite snabbt på ena läppen. Åh, jag var så glad att jag nästan svävade en bit ovan marken! Jag räknade snabbt ut att vi redan hade 16 poäng mer än förra gången efter dessa momenten. Det kändes bra :)

Linförighet Betyg: 5 Kommentar: snett sitt, skall, studsar.

Men säg den lycka som varar för evigt... Jag gick in på planen men ganska gott självförtroende. Med 16 poäng extra efter de 2 första momenten, hade vi liksom till och med råd att göra de andra momenten lite sämre än förra gången. Nu jäklar! Men som sagt, efter ca 5 sekunder rasade min värld... "Framåt marsch" Vi börjar gå fot. "Gör halt" Jag stannar, men min hund fullkomligt kastar sig fram i kopplets längd, slänger sig om och sätter sig med näsan mot mig. WHAT?!! Vad GÖR hon?? Ok att våra halter är kassa, men det här var ju ABSURT! Jag blev alldelles ställd, vad gör jag nu liksom? Jag beslutade mig för att säga till henne att komma och rätta in sig vid min sida (hon satt ju trots allt ivägen, precis där jag skulle fortsätta gå sen), men då börjar hon skälla och hoppar upp och biter mig i armen! "Dumma hund, dumma hund, skärp dig, schabbla inte bort det här nu, tusan också, knäppa hund" tänker jag medan jag går vidare. Nästa vändning + halt blev ungefär likadan, förutom att hon bara for ut åt sidan istället. Hopp och studs och skäll tillbaka i rätt position. My God! Såg ju ut som om vi aldrig gått fot i hela vårt liv... :S Resten av linförigheten och halterna gick ganska bra faktiskt, men jag kände ändå hur all energi gick ur mig. "Fan också, nu ryker vårt LP" tänkte jag.

Läggande Betyg: 9 Kommentar: Något steg.

Jag tyckte att hon gjorde som hon brukar, men jag vet inte. Svårt att se själv.

Inkallande Betyg: 6,5 Kommentar: tempo in, hoppar mot föraren, snett avslut.

Hmm, inte många rätt här inte... :/

Ställande Betyg: 9 Kommentar: Snett avslut.

Kommer inte ihåg avslutet, kommer inte ihåg så mycket överhuvudtaget faktisk... Gick mest och tänkte "fan, fan, fan..."

Apportering Betyg: 9 Kommentar: Något tugg.

Tja, jag är nöjd.

Hopp över hinder Betyg: 8 Kommentar: Hoppar mot föraren.

Hmm, väldigt olika hur det bedömer det där med att hoppa mot benen. Inget jag försökt träna bort, så man får väl stå sitt kasst.

Helhetsintryck Betyg: 8 Kommentar: Något okoncentrerad.

Efteråt var jag såklart besviken eftersom jag visste att vi missat vårt LP, igen! Men samtidigt var jag så HIMLA glad över Sots jättesnygga platsliggning och tandvisning att det inte gjorde någonting (ok solen hjälpte nog till litegrann, hade det regnad hade jag säkerligen blivit lite grinig...) Jag var supernöjd ändå, så fruktansvärt retligt bara att Sot skulle få fullkomligt spel i linförigheten när hon för en gångs skull fixade tandvisningen galant! *suck* På prisutdelningen när jag fick reda på att vi trots allt skrapat ihop 157,5 poäng kändes det ÄNNU retligare!! 2,5 poäng ifrån, skit också... Så NÄRA! :/

Jag vet att jag sagt "bara en gång till, går det inte så lägger vi av sen" ganska många gånger nu... Men efter den här tävlingen kändes det verkligen "attans!" Jag vet ju att vi kan så mycket bättre! Egentligen. 2,5 ynka poäng, om hon bara inte flippat så på linförigheten... Efter en tur inom Bulltofta på vägen hem (så att Glittra-fnittra också fick komma ut och rasta sig i det fina vädret), så anmälde jag oss snabbt till två tävlingar till. Kände mig dock sådär hoppfull. Jag menar, när får man en sån här chans igen?? Med en "bra" domare och 10.a på tandvisningen... Och platsliggningen... Och vad var oddsen för ännu en tävling med fint väder, i DECEMBER?? Nåja, bara att kämpa på om man vill komma nånstans!

2 kommentarer:

  1. Louis vuitton bags would become famous in your gathering just because of carrying the best quality bags with louis vuitton handbags. This brand has its roots in France, where it has the most popularity but because of the finest quality and great designs and versatility, these lv" are gaining more popularity in the United States and in other parts of the world. They are considered to be a must for every elegant lady. Wherever you would go, these louis vuitton would be taken as a symbol of class and elegance. Your Louis Vuitton bag will make your personality a fashion icon.

    SvaraRadera
  2. We are talking about the archetypal matte Chanel Wallet
    that is fabricated. The alligator Chanel handbags
    has CC flaps. Alligator derma is admired as the toughest actual you can use for a replica Chanel handbags
    .

    SvaraRadera