måndag 21 december 2009

Lydnadstävling Höganäs 12/12 - skam den som ger sig!

Japp, skam den som ger sig! Nu har min lilla svarta hund äntligen fått ett ännu lite längre namn :)

Låt mig presentera:


LP1 SVAGCH Quipus Jaloux Elinigvnedv Láasxum




Ok, vi får väl ta det från början. Bilen styrde kosan mot Höganäs den här gången. Det var inte samling förrän kl.12, men som vanligt var jag på plats i extremt god tid. Och vet ni, vädret var UNDERBART! Frukansvärt kallt i och för sig, men solen sken. Varesig regn, rusk, snö eller blåst i sikte, gött. Vad som var ännu göttigare var att jag vid lottningen upptäckte att vi skulle ha en kvinnlig domare! Ha, jag hade varit så säker och inställd på att det skulle vara en man att jag uppenbarligen inte ens läst pm:et ordentligt. Hon var dessutom ganska ung, och såg ut att vara en bra hundkännare. Det var hon också! :)

Nått som jag var lite mindre nöjd med var att jag lyckades dra startnummer 1... :S Aj aj, nu blev jag nervös igen! Fast sen i efterhand kändes det faktiskt ganska bra att ha det överstökat fort. Förutom att det var SKITLÄSKIGT att gå linförigheten utan att ha kunnat tjuvkika på någon innan! Det är nått som är lite fuskit med lydnaden, de senare ekipagen har faktiskt nytta av att ha sett hur tävlingsledaren tänker kommendera dem. Det är betydligt lättare att få till snygga svängar etc om man vet att "snart kommer han att säga åt mig att svänga vänster" än när man bara går som i "blindo". Jag kände att jag gick och koncentrerade mig lika mycket på vad tävlingsledaren skulle säga härnäst och på vilket som var höger och vänster, som jag gjorde på min hund :/

Platsliggning Betyg: 10

Fördelen med att ha startnummer 1 är i alla fall att man bara får en annan hund bredvid sig på platsliggningen :) Vår grupps platsliggning var minst sagt stökig. Direkt när vi gått ut och ställt oss reste sig två av hundarna och sprang över till sina ägare (bättre det än att de går runt och börjar störa eller mucka med de andra hundarna åtminstone). En tredje hund, en schäfer, satte sig upp och började vrålskälla mot sin ägare! "Wowowow, wowowow, wowowow.." (Ni vet sådär som man ser att polishundarna kan skälla på busarna!) Högt och konstant skällde han i säkert en minut, innan han till slut också sprang över till sin husse och blev tyst. Sot var sååååå söt! Hon låg och tittade helt fixerat på mig, men efter sådär 20 sekunder vred hon på huvudet åt schäferns håll med en blick som sa "Det var ju ett jävla liv", innan hon vred tillbaka huvudet och fortsatte titta på mig igen. Riktigt duktig tyckte jag att hon var :)

Tandvisning Betyg: 10

Den här domaren tog också tandvisningen direkt efter platsliggningen *glad* Jag bestämde mig för att försöka låta Sot fixa det själv den här gången också, och sa bara ett stöttande "Sitt kvar, sitt kvar.." Domaren var jättegullig och pratade med Sot när hon kom, satte sig ner på huk, kikade lite på tänderna och gosade med henne. "Du hade egentligen dubbelkomando, men ni får en 10:a ändå" sa hon. Tack tack! :)

Linförighet Betyg: 7 Kommentar: vxl position, nosar, dk, sitter snett.

Hmm, jag var ju ganska nöjd med vår linförighet tills jag läste betyg och kommentarer... :S Shit alltså, vi suger verkligen på det här! Sot satte sig lite snett visserligen, men det var nog bästa hittills ändå tror jag (och mil bättre än på förra tävlingen!) "Växlar position" var det nog snarare jag än Sot som gjorde faktiskt *klantig* Jag började gå, och sen kom jag på att jag inte skulle gå så himla snabbt (som jag lätt gör på tävling) eftersom det blir svårt att svänga då. Jag saktade alltså farten lite. Men sen ville jag ju få Sot att trippa på sådär kvickt och alert, så jag ökade... För att sen komma på att det nog var dags att svänga snart igen... Ja som sagt, inte världens jämnaste tempo, och inte så lätt för Sot att hålla positionen. Dubbelkommando är jag inte medveten om att jag gav? Mer än att jag förstås viskade på henne lite när hon var påväg att börja nosa i marken... :S Jaja, 7 är bättre än 5 i alla fall!

Läggande Betyg: 9 Kommentar: dk i start

Vaddå för dubbelkommando? Hmm.

Inkallande Betyg: 9 Kommentar: hoppar på föraren

Well, it´s the way we do it!

Ställande Betyg: 9 Komentar: vxl position i fritt följ

Jag igen, förmodligen...

Apportering Betyg: 10

Wohoo, duktiga Skroten!

Hopp över hinder Betyg: 9 Kommentar: dåligt avslut.

Jaja, jag vet...

Helhetsintryck Betyg: 9

Jag lyckades se att jag fick en 9:a på ställandet, de övriga betygen hade jag ingen aning om när jag gick av planen. Lite småmissar var det ju, men jag tyckte ändå att det kändes ok. Och jag hoppades hoppades HOPPADES att det skulle räcka hela vägen den här gången... Jag gick iväg för att gå en promenix med flickorna, och då mötte jag en kvinna som sa "Det där gick ju bra!" Tack. Betydde det att jag hade fått bra poäng också? Vågade inte fråga, men kände mig lite positiv i alla fall. Efter promenixen gick jag tillbaka för att kika lite på mina medtävlande också. Då tyckte jag plötsligt att domaren var hemskt snål med poängen på flera stycken, så jag tappade modet litegrann och tänkte att vi fick nog inte tillräckligt med poäng den här gången heller då...

Det blev en låååååång och nervös väntan på prisutdelningen. Och kallt som satan var det också! Men men, den som väntar på nått gott :) Det visade sig att vi fått 177 poäng den här gången, och med det hamnade vi på en 4:e plats av 18 stycken! TJOHOOOOO!!! Fasiken vad kul, äntligen fick min älskade Sot sin titel. Den har hon förtjänat tycker jag, duktiga lilla hunden!

Ett tag kände jag mig så himla kass. Vi misslyckades ju flera gånger på raken, och jag började undra varför jag fått för mig att börja med lydnad överhuvudtaget..? Men nu med facit i hand är jag ganska stolt ändå. 6 tävlingar har resulterat i tre stycken 1:a pris och tre 2:a pris. Det är väl inte så illa pinkat av en agilityhund?! ;)

På vägen hem stannade vi i Helsingborg och mötte upp med Ullis och Stella för en långpromenad i Pålsjöskog. Det hann bli becksvart innan vi var klara, men det var mysigt ändå! Tack snälla Ullis för fikat :)

Ett LP1 var mitt mål inom lydnaden. Tyckte att det kunde vara lite kul med en lydnadstitel också, och tänkte att jag skulle vara nöjd och sluta efter det. Men... jag tror bannemig jag blivit lite sugen på att testa 2:an också nu! Får väl lattja lite med 2:ans moment i vinter och se vad det blir av det. Man vet aldrig ;)

7 kommentarer:

  1. STORT STORT GRATTIS!!!! Klart ni ska fortsätta! God jul och ett gott nytt år också! Syns vi på My dog??

    Kram Malin och flocken

    SvaraRadera
  2. Grattis!!!!
    God Jul och Gott nytt år på er.
    Kram Carina

    SvaraRadera
  3. Stort grattis till det fina lydnadsresultatet.
    God Jul och Gott Nytt År.
    / Susanna, Gizmo och Zorro

    SvaraRadera
  4. Grattis, äntligen. Som du sa skam den som ger sig ;)
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Tack så mycket allihopa! :)

    Nope Malin, det blir inget My Dog för oss. Vi har agilitypaus just nu, och det är häpnansväckande skönt! :S Hmm, hoppas på att inspirationen ska börja flöda igen snart... Men stort LYCKA TILL, alla ni som ska dit!

    Och så klart önskar jag er en GOD JUL & GOTT NYTT ÅR också! *Kram*

    SvaraRadera