måndag 18 maj 2009

PHANTOM OF THE OPERA

Jag var med mamma i Köpenhamn och såg "Phantom of the opera" igår. Det var dock väldigt nära att det inte blev av för min del, för efter att ha hostat som en idiot hela natten och föregående kväll övervägde jag allvarligt att inte gå. Jag var skitskraj att bli nedslagen av nån arg teaterbesökare pga att jag hostade mig igenom föreställningen... :S Eftersom vi såklart bokat bästa biljetterna på första raden, så var det ju inte heller så att man lätt och obemärkt skulle kunna smita ut om man fick ett hostanfall... Men biljetten hade ju inte varit gratis direkt och jag VILLE verkligen gå, så jag lät mig övertalas att göra ett försök. Proppade väskan full med en flaska hostmedicin, två sorters halstabletter, tre apelsin-MER, nezeril, näsdukar, en bajspåse (eh, "kräkpåse"... DET hade ju varit pinsamt!) och en hel påse med tärnade äpplebitar.

Det var jäkligt jobbigt, men funkade ändå bättre än jag hade trott. Kanske för att jag såg till att konstant ha något i munnen (äpplebitarna funkade kanon!), de som satt bredvid tyckte nog att jag var gamig värre, LOL! Men jag fick ändå hela tiden sitta och tänka och anstränga mig för att inte hosta (hostade litegrann mellan låtarna, då alla applåderade), och lärde mig snabbt att bara ta ytliga andetag för att inte irritera hals/lungor mer än nödvändigt (en hyperventilerande gam alltså!) Efter att fått sitta och "svälja ner hostan" under hela föreställnigen, hostade jag sedan så att jag nästan höll på att kräka på förbipasserande när jag kom ut på gatan efteråt... :S Folk tittade på mig som om jag hade svininfluensan, minst!

Själva musikalen då. Tja, till att börja med hade ju mamma lurat i mig att den var på engelska... Grejjen är att vi en gång för längesedan diskuterade huruvida den var på engelska eller danska, det stod nämligen varken i tidningsannonsen eller på bokningssidan på internet. Ett tag därefter berättade mamma att den ÄR på engelska, och vi bestämde oss för att boka biljetter. Jag kollade dock inte upp hennes "källor"... De kröp igår fram att hon egentligen inte alls visste, utan hon hade läst att det skulle vara flera svenska artister med i föreställningen. Detta plus det faktum att musikalen hette "Phantom of the opera" (=engelska!) innebar för mamma att den ju måste vara på engelska. Det var den inte! *lång näsa* Men men, jag vill härmed sända ett stort TACK till alla mina danska kollegor på jobb för att jag trots detta faktiskt fattade allting! Jag är ju grym på danska visade det sig ;)

Fast... jag TYCKER inte att danskan är ett vackert språk :S Ledsen, kan inte hjälpa det! Men musiken var ju fortfarande fantastisk, otroligt mäktig. Och jag gillar storyn (och tycker den är lite sorglig på slutet...) Som jag skrivit tidigare blir jag alltid så imponerad när jag går på musikal, artisterna är så fantastiskt duktiga! Och den här gången var det extra speciellt eftersom vi satt så himla nära, det var coolt!

Jag har sett "Phantom.." en gång tidigare, i London för 8 år sedan. Då hade jag emellertid absolut sämsta tänkbara plats, bakom en pelare och allra allra högst upp (jag satt OVANFÖR takkronan!) Funny story though... Det var när jag och Karolina (kursare) gjorde praktik där på vars en veterinärklinik. Vi hade sett "Chicago" ihop, men ville hinna se en musikal till. Jag ville se "Phantom" och Karolina "Les Miserables". Okidok, vi delade på oss! Inget konstigt med et tyckte vi, men de är tydligen inte så vanligt att man går på musikal ensam. Så här lät konversationen då jag köpte min biljett.

Jag: I would like one ticket to "Phantom of the opera" please.

Damen i kassan: "Phantom of the opera", how many tickets?

Jag: One.

Damen i kassan: How many??

Jag: One ticket, please.

Damen i kassan: ONE?!

Jag: Yes...

*Grrr* Måste folk kasta i ansiktet på en att man är singel och oälskad?? Inte för att så var fallet just den här gången, men ändå. Jag har liksom lite komplex över det där... Om jag exempelvis nån gång blir sugen på att köpa något från ett kondis, så tycker jag att det är pinsamt att köpa tex bara EN semla. Känns så patetiskt, och jag vill inte att folk ska titta på mig och tänka "Stackaren har ingen att fika med, ska hon gå hem och äta den där semlan alldelles själv i sin ensamhet?" Så därför köper jag alltid två, och "låtsas" att jag ska gå hem med dem till min pojkvän som naturligtvis sitter och väntar där hemma. Ja, jag inser att DET är ännu mer patetiskt, men sån är jag.

Mest kända låten, "Phantom of the opera"
http://www.youtube.com/watch?v=Ej1zMxbhOO0

Min favorit, "Music of the night"
http://www.youtube.com/watch?v=65PdH9FfztA

Rekommenderar filmen till alla som inte har möjlighet att gå och se musikalen, den är faktiskt också jättebra!

Åhå ja ja, tror att jag ska göra ett försök att gå och lägga mig nu *trött* Fan också, jag trodde ju att jag höll på att bli frisk igår, men icke! Inatt började jag KRÄKAS också. Jag hostade och kräktes, hostade och kräktes, hostade och kräktes... Såååå vidrigt! Misstänker snarare kennelhosta än svininfluensa ;) Sov INGENTING mellan kl. 22-05, så det vara bara att ringa och sjukanmäla sig igen *suck* Tänkte göra ett nytt försök att gå till jobb imorgon, men vi får se hur det går. Har fortfarande ständig huvudvärk också, och måste gå i snigeltakt för att få luft. Börjar flämta så fort jag försöker gå i normalt tempo, känns som om allt syre tar slut. Hur vet man om man har fått lunginflammation? Så himla tröttsamt det här...

MÅSTE hinna bli frisk tills på onsdag då världens bästa Marcus kommer ner till Kristianstad med sitt nya band 5th Sonic Brigade... Fortsätter att överdosera diverse preparat allt vad jag kan! ;)

By the way, tycker att ALLA mina skånska vänner ska hänga med till Banken i Kristianstad (http://www.bankenpub.com/) och lyssna på dem, de är GRYMT BRA! De ska lira lite goa Noice-låtar också, fy tusan vad det ska bli kul att få rocka lite igen! :)

10 kommentarer:

  1. Va, är du inte vaccinerad mot kennelhosta?! =)

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Jo man kan ju tycka att jag borde har koll på det där, men jag tror minsann att jag missat kattsnuve-vaccinet också..! :S

    SvaraRadera
  3. Haha, jag och mamma åkte på samma nit. Dvs vi trodde också den var på engelska! Av samma grunder som er, haha...

    Jag måste dock säga att jag tyckte den var bättre på engelska och i orginalteatern i London där jag såg den för ca 5 år sedan. Musiken passar bättre på modersmålet helt enkelt...

    SvaraRadera
  4. Se till så han sköter sig! Hälsa det från mig!

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Dom skötte sig utmärkt, alla grabbsen!
    Sötnosar! ;)

    SvaraRadera
  7. Jag kommer ihåg att du var otrolig bra på att skriva!
    Och det är en njutning att läsa i din blogg nu när jag hittat den:-)
    Hmm..jag köper alltid fyra bakelser......utifall någon vill ha en till....denna någon brukar alltid bli jag....hur pinsamt är inte det....

    SvaraRadera
  8. HEEEEEEJ Viktoria, har du hittat hit?! Kul!

    Tack för komplimangen :) Har du kollat in finaste lilla prinsessan Glittra? 7 år nu, jisses vad tiden går fort... Tycker inte att det var så hemskt längesen jag satt hemma i ditt kök :)

    Skönt att det finns fler kakmonster *smile* Det är ju liksom aldrig något PROBLEM att äta upp de där extra kakorna... ;)

    SvaraRadera
  9. Ha ha! Jo man kan ju tycka att jag borde har koll på det där, men jag tror minsann att jag missat kattsnuve-vaccinet också..! :S
    stitching unit
    tailoring factory

    SvaraRadera