söndag 17 maj 2009

Roskilde or not Roskilde? That is the question!


Ååååh, jag har världens FESTIVAL-ÅNGEST!! Vet verkligen inte hur jag ska göra, såååå svårt att bestämma mig...

De flesta som känner mig vet att Roskildefestivalen är typ himmelriket på jorden för mig, absolut bästa veckan på hela året! *ÄLSKAR* Men... Grejjen är att de höjt biljettpriset ganska rejält i år (2600 kr tror jag?), och den svenska kronan är dessutom värd nada jämfört med den danska just nu. Samtidigt tycker jag att årets artistutbud är rätt uselt... Eller kanske inte uselt, men de som i min mening är värda att se har jag faktiskt redan sett på tidigare festivaler.
De enda som kanske hade varit inte kul att få se är Oasis, men å andra sidan är de så opålitliga att jag inte skulle satsa en spänn på att de verkligen dyker upp... Ska jag vara helt ärlig är jag inte bombsäker på att jag verkligen vill se dem heller. Jag tycker mycket om musiken, lyssnade massor på dem i min ungdom (herrejösses, det låter som om jag är 103 år gammal!), men som personer avskyr jag dem. Har inget till övers för deras sätt och attityd, kan bara inte med folk som hela tiden försöker få sig sjäv att framstå som bättre genom att klanka ner på andra. Jag kallar det "Gallagher-syndromet" ;) Japp, sen är det väl ingen hemlighet att jag dels är långsint, dels försvarar dem jag tycker om. Och tja, Gallagher-bröderna har båda sagt och gjort (för lääängesen, I know!) elaka saker mot... vi behöver kanske inte ta det här egentligen, men ni vet nog vem jag menar... Han som börjar på R.. ;) Ooops, spårar visst ut lite här. Vad jag menar är bara att jag inte tänker åka till Roskilde enbart för Oasis skull, även om jag gillar många av deras låtar. Har ni hört den här förresten? En av mina lugna favoriter, jättefin!

Oasis "Sunday morning call"

Visst kan man ha kul på Roskilde även om inte ens favvoband spelar, musiken är ju egentligen bara en liiiten del av allt (maten, människorna, atmosfären... *drömmer*) Förra året var det inte heller så många bra band som spelade (inte i mitt tycke i alla fall, men jag kanske bara börjar bli gammal och inte hänger med längre..?) men vi hade helt WUNDERBART ändå! Fast jag kände nog att jag ville ha lite fler bra koncerter nästa gång... Bäst förra året var liksom Seasick Steve, en typ 70-årig gubbe, lol! Helt ärligt alltså, han var störtskön. Definitivt bästa showen :) Kolla in honom här:
Seasick Steve "Dog House Boogie"

Fast förra året var det ju kanonväder förståss, då är det lätt att vara glad :) Vad jag fasar för är att vi får en repris av vädret från 2007... Jag överlever inte en gång till! Skitväder och inga bra artister, nej fy fan, det är därför jag tvekar... To refresh your memory:

Roskildehelvetet 2007 i bilder:

Har kollat runt lite på de övriga festivalerna, och den jag helst skulle vilja åka till är nog Peace and Love. Kruxet är bara att det är jäkligt långt till Borlänge, och att jag inte sökt semester den veckan... (Vi ska lämna in ansökning om sommarsemester i mitten av februari, är det klokt eller?! Man har ju INGEN aning... *grr*)

Mitt andra förslag är Hultsfred. Men hallå, "Hultan"?! Jag vet att jag har väldigt förutfattade meningar om en festival jag aldrig varit på, men sorry, jag ser bara tonårsfylla framför mig... Känns INTE som om jag passar in där :/ Fast å andra sidan, LASSE! Älskade älskade Lasse Winnerbäck ska ju spela där. TRE gånger dessutom! (Ok FYRA egentligen, men eftersom jag är en så förbannat velig så har såklart specialbiljetterna till den fjärde koncerten tagit slut... Typiskt!) Det väger ju upp en hel del. How bad can it be, liksom? Ganska många andra artister jag vill se också faktiskt, tex A Camp, Takida, Hello Saferide, the Killers, Thåström, Markus Krunegård, Dropkick Murphys... (De sistnämnda har jag sett tidigare på Roskilde, skitcoola! Spelar en slags blandning av hårdrock och irländsk folkmusik, lol!)

Blir det du och jag i sommar Lasse?!

Det enda jag är rädd för om jag beslutar mig för att åka till Hultsfred, är att jag ska gå omkring och tjura och muttra "Rosklide är mycket bättre" hela tiden. Jag kan nämligen vara ganska tjurig och bitter av mig ibland. Ofta. Men som sagt, Lasse kommer ju att vara där... :) Hmm. *tänka tänka tänka*

Det absolut bästabästabästa bandet har de dock lyckats få till Siesta (en liten pluttfestival i Hässleholm), PLACEBO!! Mina älsklingar. Hur sjutton har ni lyckats förvirra er dit?! Jag var på Siesta år 2000, det var verkligen mini-litet, typ en ungdomsgård + en trädgård (Jag åkte dit för att se Lasse och Hardcore Superstar, innan de hade blivit superkända, det var coolt! Fast en smula pinsamt också, var ju knappt något folk där..) Jag vill verkligen se Placebo igen, de tillhör mina "Topp 5"-idoler (nja det varierar litegrann, men de ligger högt i alla fall!), och det var megajättedölängesen sen jag såg dem sist. Men... Det är inga andra artister jag vill se på Siesta (jo, Tiger Lou såklart), och jag har redan anmält mig till en agilitytävling i Oskarshamn den helgen. F-n vad JOBBIGT livet är! *i-landsproblem* Jag har hoppats och hållt tummarna in i det sista att Placebo skulle poppa upp på Roskilde eller Hultsfred också, de ska ju spela på typ ALLA andra festivaler i hela Europa i sommar! Orättvist... :/ Tröstar mig lite med deras senaste singel:
Placebo "Battle for the sun"

Bästbästa bandet!

Har lekt lite med tanken på att hoppa över det här med festival helt och hållet i år och spara pengarna. Hahaha, who am I kidding?? Sommar = festival för mig. Hur skulle jag överleva en sommar utan musik?? Har inga andra koncerter inplanerade heller, så... Sen älskar jag ju också att kunna koppla bort allt annat för några dagar och bara gå runt och slappa, äta god mat, träffa trevliga människor och lyssna på bra musik. Otroligt skönt att kunna byta ut sina vanliga problem, mot lite mer lättsamma problem som "Ska jag se det eller det bandet?" "Var är det kortast toa-kö?" "Hmm, vad ska jag äta idag?" "Ska jag duscha nu, eller ska jag vänta till imorgon?" Lovely! :)

I nuläget tror jag att det lutar lite åt Hultan ändå, men.. Kan jag verkligen överge Roskilde?! Skulle ju fira 10-årsjubileum i år! :( Hmm... Känns lite som att vara otrogen faktiskt, LOL! Har bara hänt en gång sedan jag började åka till Roskilde -99. Det var 2006, och jag var inte otrogen med vem som helst... Robbie Williams! :) Mitt och Robs förhållande är ju ändå inne på sitt 17:e år, så det var bara att dissa Roskilde. Fast jag hade världens ångest! Mr Williams spelar ju inte sådär superduperofta i Sverige (minst sagt!), vad är oddsen att han skulle komma hit preciiiis under Roskildefestivalen?! Ibland jävlas livet allt med en...

Det positiva OM jag hoppar över Roskilde i år, är att jag kan välja att istället antingen åka till Motala och se 5th sonic brigade den 3:e juli, ELLER vara med på en 2-dagars agilitytävling i Linköping. Nästa svåra val... Fast det är klart, Motala skulle ju få rejält med pluspoäng om låt säga Nilla och Laila beslutade sig för att också åka ner från Stockholm *blink blink*

Vojne vojne... Ska försöka bestämma mig snart, skulle ju inte direkt förvåna mig om biljetterna tog slut! Hade varit typiskt mig :/ Betvivlar att någon orkat läsa igenom mitt babbel ända ner hit, men för den intresserade: I´ll et you know when I decide! ;)

5 kommentarer:

  1. Jag har läst hela vägen....
    och JAG kommer att vara i Motala!
    Har inte hunnit snacka med Nilla om det än men chansen är stooor att hon också är där då!

    Fast. Shit, vilka problem du har! För andra kanske i-landsproblem men jag vet ju hur du är och att musik är ett av de allra viktigaste sakerna i ditt liv!

    Puss!

    SvaraRadera
  2. Tack för sympatin Laila *puss*, och tack för att du gör ETT val lättare för mig! :)

    SvaraRadera
  3. Jag har läst hela vägen....
    och JAG kommer att vara i Motala!
    Har inte hunnit snacka med Laila om det än men chansen är stooor att hon också är där då!
    Vet bara inte vilken av våra två utomordentliga chaufförer som kan tänka sig att köra två alkoläskdoftande, skönsjungande och inte alltför pålitliga damer (Självklart åker vi hem direkt efter giget!, Efterfest, inget för oss!, Vi har aldrig hängt med till logen för att dricka öl!, Tror att spelningen är över vid typ 21.45! Kissa på Statoil, har aldrig hänt, kommer aldrig att hända! Har bättre minnen av Statoil än så!) hela vägen dit och hem. Återkommer när mutorna och hoten är utdelade! PUSS! Vi syns i Motala!

    SvaraRadera
  4. *Asgarv* LÖÖÖÖVE you Nilla!!

    SvaraRadera