torsdag 7 maj 2009

Tävling i Tranås och lite skön sång på skånska :)

Hmm, får väl kanske försöka hinna skriva lite om förra helgens tävling nu, innan det är dags för nästa! Puh, det är allt lite halvstressigt det här med blogg... *torkar svetten ur pannan*

Det var en himla mysig helg i alla fall, och värsta sommarvärmen! Kanske lite för varmt för agility egentligen, men så här på våren är man ju svältfödd och går bara omkring och njuter av solen och värmen! :)

Jag och systeryster åkte upp redan på fredagen. Jag var lite orolig för hur min rygg skulle klara bilkörningen dit (med tanke på att jag var helt förstörd bara efter turen till Varberg för ett tag sedan..), men det gick bättre än väntat faktiskt. Kanske pga att jag lydde sjukgymnast-Annas råd att placera en liten kudde i svanken, på sant pensionärs-vis ;) Pensionärskänslan stärktes ytterligare av att den kudde som efter noggrann utprovning passade bäst, var en med stora gulgröna blommor på... :S Ja ja, skratta om ni vill!

Vi var på tävlingsplatsen i god tid innan det var tillåtet att sätta upp tälten (visa av förra årets kaos och sanslösa tjuvstart!) Gick en mysig promenad i skogen, och satte oss sedan i solen och läste en stund innan det var dags (det blev lite tjuvstart i år också). Jag måste bara säga en sak: jag ÄLSKAR mitt Turbo-tent!! Helt fantastiskt ju, efter allt meck man haft tidigare med en massa sneda stålrör som faller sönder och inte passar ihop längre, och en tältduk som far och flyger i vinden så man håller på att bli tokig innan man får den på plats. Lyxigt som bara den, och nyinköpta Everest-stolar hade vi dessutom (enligt Martina även kallade "klass 3-stolar", LOL!) Känner sig ju nästan som ett proffs nu ;)

På kvällen gick vi ut och åt pizza, handlade (senil-Linda kom ju på att hon hade glömt köttbullarna hemma på köksbordet..) och slappade sen på hotellrummet resten av kvällen.


Ag 3 Lördag, Sot:

http://www.youtube.com/watch?v=OOs2EFiyxKQ

Sots första start i Ag 3. Hon var duktig, men jag tyckte att hon kändes lite okoncentrerad på ett par ställen. Bland annat spanande hon på något när hon var påväg ner från bommen, och hon fick en stor sväng och tittade utåt från banan på ett annat ställe (där Ida stod och filmade, kanske pga det?) Hon fick också en snurr efter ett hinder där hon missade mitt bakombyte och vände fel. Hon klarade dock en halvsvår slalomingång, och fick till några riktigt tajta snygga svängar. Loppet räckte till en 6:e plats, vilket jag var mycket nöjd med :) Det var ganska många startande (59), och de som hamnade före oss i resultatlistan är liksom proffs på riktigt (tex klubbkamraterna Martina och Troya som vann, grattis!) Men men, måste väl ändå erkännas... Hamnar man 6:a svider det liiitegrann, det kunde ju varit 5:a och CERT! Fast vi fick i alla fall en "SM-pinne" :)


Ag 3 Lördag, Glittra:

Glittra var också duktig! Fast hon fick en jättesväng på samma ställe som Sot (vid Ida) plus att hon var väääldigt nära att ta A-hindret när hon inte skulle... Säkerligen pga att jag var felvinklad, men jag hann stoppa henne. Fast det kostade tid förstås... Glittra slutade på en 10:e plats, ca 3,5 sek efter Sot. Hon är inte lika snabb och hennes kontaktfält tar alldelles för lång tid, men vi klarade referenstiden i alla fall. Tyvärr delades det bara ut 9 SM-pinnar, så jäkla surt... :/


Hopp 3 Lördag, Glittra:

En kul bana med bla en threadle som båda flickorna klarade galant (man såg verkligen vilka hundar/förare som behärskade det här och inte!) Däremot innehöll den en svår slalomingång.. På banvandringen trodde jag inte att det skulle bli några större problem, jag planerade att bli på vänstersidan, dra ut hundarna lite, skicka in i slalomet och göra ett bakombyte. Borde gå. (Det kanske säkrare alternativet att göra ett framförbyte precis innan slaolmet eller att befinna sig på höger sida och trycka ut dem tyckte jag skulle kosta för mycket onödig tid, man får chansa lite helt enkelt!) Glittra var påväg in i rätt port, men när jag konstaterade detta gjorde jag mitt bakombyte lite för snabbt och Glittra ångrade sig (?!) och valde andra porten istället. *suck* Vi ramlade ner till en kass 37:e plats (av 65) pga det, en miss i slalomen kostar ju både 5 fel och tid... I övrigt tyckte jag att båda hundarna sprang på bättre i detta loppet, men jag vet inte om det kanske bara kändes så för att det var en flytigare bana.


Hopp 3 Lördag, Sot:

Också 5 fel i slalom.... Fast Sot klarade faktiskt att sikta in i rätt ingång, men klarade hon inte att svänga tillräckligt snävt efter det pga att hon kom så snabbt, så hon hamnade sen i port 3 istället. (Hon tog alltså port 1 och sen port 3 baklänges). Kan hända att jag störde henne lite också genom att skrika "BRAAAA" när hon gick in rätt.. :S Kul var i alla fall att hon, trots miss och omtag av slalomet, ändå klarade referenstiden! Fast hon hamnade ju trots det på en icke så väldigt hedrande 33:e plats... (av 65 st)

Tävlingen var välarrangerad och suveränt upplagd! Speciellt för mig som nu har båda hundarna i klass 3 medium :) Large- och smallhundarna började, så vi fick lite sovmorgon (skönt att inte behöva stiga upp i ottan för en gångs skull!) Våra klasser gick sen direkt efter varandra, så vi var klara hur tidigt som helst också. Först hade jag haft en liten fundering på att vi kanske skulle åka iväg och turista lite i Tranås med omnejd, men det var så varmt att vi varken orkade eller hade lust. Jag gick en runda i skogen med sessorna istället, och sen promenerade vi ner till sjön en bit därifrån så att de fick bada lite. Eller nja, Glittra badade, Sot "doppade tårna" :) Riktigt riktigt härligt var det, man blir på så bra humör av att kunna gå runt i bara shorts och linne, med sol på kinden och grandoft i näsan! Sen satt vi bara och läste, solade och slappade resten av dan. Blev väl i och för sig inte sådär jättemycket läst, det blir såklart lätt att man tittar på agilityn istället när man sitter precis vid banan!

Det varma vädret gjorde mig sugen på glass, så när tävlingarna var slut körde vi iväg till närmsta camping för att försöka leta rätt på en mjukglass :) När vi började gå mot vad som såg ut att vara en kiosk/café/resturang möttes vi emellertid av en stor fet "Hundar ej välomna"-skylt! Åh vad jag är TRÖTT på alla hundhatare i det här landet... VAD spelar det för roll om de är med? VEM stör mina prinsessor när de går snällt kopplade bredvid sin matte som har fickorna fulla av bajspåsar?? Men ok, vill ni inte sälja nån glass så ska ni få slippa!!



Ag 3 Söndag, Sot:

Det här var en ganska svår/knepig bana. Jag hann titta på några large-hundar innan banvandringen, åtminstone starten (3 hopp + slalomingång) verkade lite svår, samt att det låg 2 tunnlar typ i en cirkel som man skull ta hur många gånger som helst efter varandra (först i motsatta ingångarna ett par gånger och sen rakt fram, hmm.) Fast det gjorde ingenting, för jag gillar ju svåra banor! På banvandringen kom jag fram till att det fanns 3 olika sätt att lösa starten, och det jag till slut valde funkade skitbra med båda hundarna. Inte alls svårt faktiskt. Men... Säg den lycka som varar för evigt?! Helvetesjävlaskitslalomet var plötsligt tillbaka *SUCK* Jag tror att Sot missade och gick ur slalomen för tidigt i ca 90% av alla lopp förra året, vilket mer än en gång fått mig att vilja både gråta och slita mitt hår... (hon har nämligen under hela tiden i stort sett alltid gjort rätt på träning!) Vi har tränat nördigt mycket hela vintern, och det har funkat fint nu på årets första tävlingar (att missa svåra ingångar är en helt annan grej!) Jag hade precis börjat våga tänka tanken att vi nog var av med vårt problem, när Sot plötsligt plockade fram och dammade av det litegrann igen *GRRR* Hon hoppade över de 2 sista portarna, och jag blev så fruktansvärt besviken! Fan. Jag pallar inte det här mer... :/ Jag tog om och körde vidare, men då igorerade Sot mig plötsligt vid tunnlarna. Ok, jag var lite sen med mitt byte, men definitivt i tillräckligt god tid innan hon satt som en smäck i fel tunnelöppning... Jag var irriterad resten av banan och bara slarvkörde (missade totalt att ta upp serpentinhand osv så att det blev fel), vilket naturligtvis bara resulterade i att jag blev irriterad på mig själv också för att jag är så kass och låter missarna påverka mig så att jag lägger av. Det är inte schysst mot hunden att ge slarvig information, och hon märkte ju att det blev fel...


Ag 3 Söndag, Glittra:

http://www.youtube.com/watch?v=wECVVFAp2wg

Glittra klarade starten galant, men sen vid tunnlarna klantade jag mig som tusan... Jag placerade mig fel precis heeela tiden, och stod i vägen för min stackars hund vid varenda tunnelbyte. Gaaah, jag blev så ARG på mig själv! Det var liksom en bana där jag trodde att vi kanske skulle kunna ha chans till en bra placering (eftersom många körde bort sig), men Glittra tvingades springa långa omvägar runt mig. Eftersom hon inte tillhör de supersnabba hundarna har hon inte råd att springa ens några cm extra, allting måste vara tight. Vad kan jag säga, shame about the handler... Förlåååt Glittra! Resten av banan gick fint och Glittra sprang på bra tyckte jag. Hon slutade på 10:e plats (av 57 st), och återigen delades det naturligtvis ut 9 SM-pinnar... BARA mitt fel att vi blev utan :/


Hopp 3 Söndag, Glittra:

En svår bana igen, med en massa olika handlingalternativ (kul tycker jag, när inte alla kör precis likadant!) Starten vållade problem för många, där var en massa tunnelöppningar som lockade på flera ställen, en klurig hoppkombination i mitten, och en lååång raksträcka vilket de flesta klass 3-hundar är ovana vid ("Va, kan det verkligen stämma att vi fortfarande bara ska rakt fram??!") Det kändes roligt, och jag och Glittra var revanchsugna! Starten löste jag med en serpentin, vilket funkade kanon och gjorde att Glittra inte hade en tanke på att pipa in i första tunnelfällan. Fast andra tunnelfällan gick inte lika bra... Glittra satsade på fel ingång, men för ovanlighetens skull lyckades jag i alla fall stoppa henne! (Hon var så nära man bara kan utan att diska sig... :S) Vi förlorade förståss tid. Resten av banan va nemas problemas. Slutade 12:a (av 47), återigen utanför SM-pinnplats... Känns ganska hopplöst att lyckas kvalificera Glittra till SM 2010 tyvärr :( Fast samtidigt är hon ju så himla nära... Trist.


Hopp 3 Söndag, Sot:

Nu då?! Helgens sista start, skulle vi lyckas knipa ett cert nu?! Nope, in my dreams... Chansen fanns definitivt (det slutade med hela 47 diskade i klassen!), men Sot igonrerade mig igen redan efter hinder nr 3. *GRRR* igen! Jag har kollat på filmen och jag är verkligen SUPERTYDLIG med armbytet, har handen precis framför nosen på henne! Och vi HAR verkligen tränat massor på serpentiner! Men skitungen väljer att inte alls svänga utan istället kuta vidare in i tunneln. Suck, ingen bra dag alls för mig och Skrot kan man väl lugnt säga.. :/ Usch, jag blev irriterad och besviken igen. Och resten av banan blev ännu en gång skit. Normalt sett brukar jag kunna köra vidare som om inget har hänt, fortsätta göra mitt bästa, och även tycka att det faktiskt är kul att bara få testa hur vi klarar resten av banan. Fast normalt sett brukar det ju bli fel pga att jag är otydlig och strular till det... Eller pga att det är någon situation vi inte tränat eller behärskar till fullo ännu... Den här gången skyller jag emellertid disken helt på Sot. (Jag skötte mig faktiskt, och hon borde ha klarat det). Väldigt ovan känsla att bli så arg och besviken att jag tappar allt. Jag MÅSTE skärpa mig nästa gång det händer och vara lite bättre "skådespelare". Klarar jag inte det får jag gå av banan, för det är som sagt inte schysst mot hunden att köra vidare halvdant. Dessutom riskerar man att förstöra det handlinssystem man kämpat för att bygga upp, och förtroendet och kommunikationen får sig en törn var gång det blir uppenbart fel. Min hund måste kunna lita på att jag vet vart vi ska och kan styra rätt! Annars kommer hon dessutom att så småningom tappa självförtroende och fart... I det här loppet styrde jag henne så kasst hon tog långhoppet från sidan, hon kan för sjutton skada sig! Fan också, jag kände mig så förbannat värdelös efter detta loppet....Usch och fy och blä! :/

Men men, det är bara att bryta ihop och komma igen.
I Oxelösund nu till helgen, då jäklar ska vi klå dom hela bunten!! ;)




Ida, det var den HÄR låten jag menade:

"Finns det nån annan nu"
http://www.youtube.com/watch?v=aD_aH8iD9OY

Nu vet jag vem som sjunger den.... Lite småpinsamt att upptäcka att det var Anna Hertzman och Perikles, he he! Men jag TYCKER faktiskt att den är bra. Och jag har kommit på att jag nog tycker det kan vara ganska fint med skånska ändå. (Förr skämdes jag för min dialekt och tyckte att alla som pratade skånska lät som korkade bönner).

Sökte lite på Anna Hertzman och hittade en till låt som jag gillar! Lyssna, den är faktiskt riktigt skön! Fin röst har hon också.

"Om du tror"
http://www.youtube.com/watch?v=N2zofljRIE4

6 kommentarer:

  1. Håller med dej - helvetesjävlaskitslalom! Till helgen ska jag till Höör och då ska slalom få se på fan!
    Grattis till Sots SM-pinne.

    SvaraRadera
  2. Äh, dina hundar är duktigast och finast ändå!
    Varför inte berätta för de smarta hundarna INNAN hur de ska springa så slipper du springa med och kan stå och filma själv?
    Jag menar; du behöver ju inte springa brevid och störa dom... de fattar ju själva.

    Puss!

    SvaraRadera
  3. Helt sannslöst..
    Har vad jag vet aldrig hört denna låten innan MEN idag efter att ha lyssnat på din sida hörde jag den 2ggr på radion.
    Är inte det märkligt?

    lycka till med tävlingarna!

    SvaraRadera
  4. Tack Linda!

    Laila, du är ju en naturbegåvning av sällan skådat smarta slag! Att jag inte själv tänkt på det förr?? KANON! ;)

    Teresa; jo, det var lustigt! Men visst är den lite bra..? :)

    SvaraRadera
  5. The classical lv handbag
    Alma MM in Monogram Vernis leather is revamped with the Roses pattern of the artist. The replica louis vuitton handbags Alma MM Roses bag is discreetly embossed Monogram Vernis leather, textile lining, plain vernis leather trimmings. lv pieces and double brass pieces opening and padlock and removable key holder make the liquid-like appearance more elegant and delicate. The bag measures 15.1″ x 11.2″ x 7.3″ and the inner phone and patch pockets add its practicality. With discreet louis vuitton handbags signature and flashy colors, Rose Pop, Vert Tonic and Orange Sunset, the Louis Vuitton Alma MM Roses Bags gives us the grant fashion banquet in this spring/summer. We cannot deny that the essence of this louis vuitton bags is the rose motif. There is a story behind this rose design. In the mid-1970s, the designer got his hands on a state-of-the-art Xerox color copier, and started to enlarge images multiple times until they became distorted and abstract. And then the rose was used to mark his ‘thank you’ cards. In 2000, louis vuitton featured on ready-to-wear and now takes its place as a Stephen Sprouse icon on the Louis Vuitton Alma MM Roses Bags. Now this bag, as a full-blown rose, is blooming in the fashion stage.

    SvaraRadera
  6. The Cosmonaute features a Breitling Navitimer
    , officially watch-certified by the COSC ( like all Montbrillant Datora
    ). The crystals in Breitling Avenger
    and chronographs are made of scratch resistant cobalt. Chrono Superocean
    has nominated to effect a limited series of the scale model.

    Tiffany jewellery
    are a household word more than a century later and remain a great choice. The Tiffany rings
    designs are timeless. silver rings
    drew upon his love of nature for his original designs, Tiffany earrings
    saw the opportunity to take his beautiful stained glass creations and offer them in a functional art object.

    SvaraRadera