söndag 27 september 2009

Agilitysvampinjon nr 2 i familjen:


Tjohoooo, WE DID IT! :) Men vi tar det från början...

Jag var länge tveksam till om jag skulle åka til Nybro och tävla, det tar trots allt ca 4 timmar att köra dit. Ännu tveksammare blev jag när jag upptäckte att jag visst jobbade till kl.21 på fredagkväll, och att jag skulle starta i första klassen på lördagmorgon... Fast jag kunde samtidigt inte riktigt skaka bort känslan och tanken som gnagde inom mig: "TÄNK om det är på just den här tävlingen vi ska ta cert??" Tja, jag har väl faktiskt tänkt så inför alla de senaste tävlingarna, man vet ju liksom aldrig riktigt när det blir. Och trots att jag och Sot diskat oss väldigt frekvent på sistone, så har det ändå inte känts som om det där perfekta loppet varit jättelångt borta... Dessutom var det här årets näst sista tävling för vår del (sen blir det ett uppehåll på sisådär ett halvår), klart jag skulle ångra mig om jag stannade hemma!

Veckan innan såg jag inte direkt fram emot att åka, jag var så satans trött. Men sen dagen innan var jag plötsligt jättepeppad och tyckte att det skulle bli kul! Jag hade en sån bra känsla, precis som inför sista dagen på Snapphanefejden (då vi fixade 4 nollor och ett hoppcert till Sot!) Jag förberedde, packade, valde ut min favorit-tröja osv. Vi skulle minsann åka upp och leverera, jag och prinsessorna! Dessvärre var jag sent hemma efter jobb och lyckades sen inte heller somna förrän efter tolv, så visst var jag aptrött när klockan ringde kvart över 3!! Men snälla mamma hade erbjudit sig att följa med så att vi kunde turas om att köra. Inte för att jag kan sova i bilen i vilket fall, men det är ju i alla fall roligare och lättare att hålla sig vaken om man är två. Lars Winnerbäck hjälpte också till ;)

De hade lovat fint väder och sol på tv, men det såg vi inte skymten av. Istället regnade det nästan hela vägen upp, och när vi kom fram var det jämngrått, blåsigt och svinkallt! Nåja..


Glittra hoppklass 3:
http://www.youtube.com/watch?v=Om1xel5eMrA

Glittra var först ut i hoppklassen och gick felfritt. Hon tjuvade i starten, i övrigt var jag jättenöjd med henne. Däremot är jag missnöjd med mig själv... Det var typ ett staket på ett ställe i banan. Jag övervägde att göra en serpentin, men eftersom jag skulle behöva göra ett bakombyte på första hindret var jag rädd att inte hinna placera mig bra, plus att hindrena stod ganska så förskjutet gentemot varandra. Därför valde jag att göra två framförbyten istället, trots att det inte är min starka sida. Och mycket riktigt, jag var sen i bytena och vi fick alldelles för vida svängar... Övriga svängar blev skitbra tyckte jag, Glittra har verkligen blivit duktig på det där. Hon kutade på bra också, och slutade på en 6:e plats.


Sot hoppklass 3:
http://www.youtube.com/watch?v=eegCQ3S3Z3o

Hmf, Sot kutade rätt förbi mig och slalomet, trots att jag tyckte att jag var väldigt tydlig med min hand! Förlorade massa tid pga den omvägen (och var nervöst nära en disk då Sot var påväg in i en tunnel istället..), och vi fölorade ytterligare pga mina kassa framförbyten :/ Men annars gick det kanon! Sot kutade på som en litet skållat troll, och hamnade strax under Glittra. Felfri och en 7:e plats alltså. Attans att hon skulle springa förbi slalomet...


Glittra agilityklass 3:
http://www.youtube.com/watch?v=787LhJmYgtI

Agilitybanan kändes lite knepigare än hoppbanan, fler fällor. Jag var mest nervös för bommen som låg väldigt lockande både när man skulle upp på A:et och direkt efter vippen, men båda hundarna skötte sig exemplariskt! Raksträckan på slutet var också lite bekymmersam då det knappt fanns nån plats för oss förare att springa på! Det var en snabb raka (lång rak tunnel - långhopp - hopp) där man var tvungen att vara före hunden åtminstone efter tunneln för att hinna styra undan från en tunnel som låg precis bredvid långhoppet. Och när jag säger precis bredvid så menar jag precis bredvid! Det var väldigt smalt att ta sig igenom där, så man var alltså tvungen att både springa snabbt och ha koll på exakt vart man satte fötterna... Men det gick! Glittra tvekade lite innan muren. Man tränar ju dessvärre inte så ofta på den, plus att jag tror att hundarna i just den här vinkeln (då de ska runda ena pelaren) kan ha lite svårt att uppfatta hindret först. Bommen har också blivit katastrofal *suck* (hon började trava redan innan nedfarten!), men hon hopade inte i alla fall. Resten av banan är jag nöjd med, hon är så duktig min lilla prinsessa! Felfri och slutade på en 4:e plats!


Sot agilityklass 3:
http://www.youtube.com/watch?v=o6c38qBSAx0

Championatloppet till slut då! Är mycket stolt över Sot-skrot, hon kan när hon vill mitt lilla skräp! :) Bommen var det inte fullt ös på, men efter de senaste tävlingarnas misslyckande då hon stannat och tittat på domaren var jag ändå nöjd (hon brydde sig inte alls om honom). Själv var jag återigen sen i ett framförbyte så att vi fick en stor onödig sväng mellan tunneln och däcket. Däremot tycker jag att jag var ganska iskall då jag räddade en situation strax efter, då Sot var påväg på utsidan förbi ett hinder! Syns inte så mycket av det på filmen, men det var ruskigt nära en vägran. Tycker att Sot jobbade på bra hela vägen, trots att jag ser på filmen att hon dels halkar med ena tassen utanför vippen, dels halkar ner på ena bogen efter ett hopphinder. Min lilla kämpe! :) Jag och Sot hade startnummer 23 och gick in på en andraplats. Vi hade väl nästan 20 ekipage efter oss tror jag, så det var en riktig rysare innan klassen var klar så att man kunde andas ut. Vi lyckades behålla vår 2:a plats, ha ha! Vann gjorde duktiga och supersnabba Emelie och Magda, men Magda är ju redan champion så saken var liksom biff! Sot fick sitt 3:e cert och därmed också championat! :)

Sååå glad och nöjd över att vi åkte till Nybro (trots en lååång dag, körde hemifrån kl.4 och hemma igen kl.19.30). Fyra nollade lopp och ett championat kändes rent ut sagt störtskönt!

Pga vägarbeten fick vi köra en liten omväg. Vi kom då förbi skylten "Duvemåla 1". Solklart var vi ju tvungna att köra inom och kika på hemvägen, "Kristina från Duvemåla" är ju liksom vår absoluta favorit-musikal! (Tja, den ligger åtminstone på delad förstaplats med "Taboo"). Jag ÄLSKAR verkligen musiken, såg föreställningen 4 gånger då den gick. Och jag säger bara en sak: det var en himla tur att det var så svårt att få tag i biljetter, annars hade jag blivit ruinerad! Hade kunnat se den hur många gånger som helst, så fruktansvärt bra. Har hört att de ska sätta upp musikalen i USA nu. Önskar att de satte upp den igen här hemma också...


















"Du måste finnas", "Guldet blev till sand" och "Vildgräs" är ju helt fantastiska låtar som jag tror de flesta redan hört. Jag tänkte dela med mig av två andra låtar ur musikalen som också ger mig gåshud: "Här har du mig igen" och "Hemma" (mammas favorit). Helen Sjöholm och Anders Ekborg är... äsch jag saknar ord... Och Peter Jöback med för den delen!


"Här har du mig igen"


"Hemma"


När vi långt om länge kom hem igen (kl.19.30) firade vi med glass! Matte (="glass-snobb") fick Ben&Jerry Chocolate Macademia (rekomenderas!) och prinsessorna fick GB´s jordgubb/vanilj. Mycket gott, och välförtjänt tyckte vi! :)

12 kommentarer:

  1. GRATTIS!!!Till championatet, men jag ser inte cert rosetten?????!!!!!;)

    Tina

    SvaraRadera
  2. Stort GRATTIS!
    Vad ni är dukriga!

    SvaraRadera
  3. GRATTIS!!! Vilken tur att du åkte.
    MVH Carina

    SvaraRadera
  4. Stort grattis till championatet!! Tur att du åkte.

    Håller med din om Kristina från Duvemåla. Fantastiskt bra musical, såg den bara en gång. Spelar ofta musiken i bilen.

    mvh Susanna

    SvaraRadera
  5. Grattis Linda! Gud så kul!

    mvh Maja

    SvaraRadera
  6. Stort Grattis tilll Championatet!
    Vad duktiga ni är!

    Pia & Brownie

    SvaraRadera
  7. Tusen tack allihopa!!

    Japp, det var himla tur att jag inte latade mig och stannade hemma ändå, det var nära.. :)

    SvaraRadera
  8. Hmmm...jag tänkte på att, brukar man inte säga att:
    ALLA GODA TING ÄR TRE:-)

    SvaraRadera
  9. A aberration of the aboriginal Coco Chanel backpack is the tweed chanel watches
    . Chanel adapted her Chanel bags
    in February 1955, there were exact copies of the aboriginal advised Chanel bag
    .


    The Breitling Watches
    developed has an operational aeronautics computer. Different styles of Navitimer Watches
    are aswell accessible in the market. Navitimer World
    is accepted for its outstanding durability. The Montbrillant Datora
    are fabricated with the aspect of perfection.

    SvaraRadera