söndag 6 september 2009

Helvetesjävlaskittävlingar i Kungsbacka och Lund... Kanske dags att skaffa en ny hobby??

Japp, ibland undrar man vad man egentligen håller på med. Speciellt sådana här dagar, då man frivilligt spenderat 6 timmar i blåst och ösregn... Och BETALAT för det dessutom! Jag fryser FORTFARANDE, och hela lägenheten luktar sunkigt av alla våta kläder och sura fotbollsskor. Till vilken nytta liksom, när man ändå är så j-kla kass??

Nej, våra 2 senaste tävlingar är verkligen inget att skryta med. Förrförra helgen var vi iväg till Kungsbacka. Jag hade anmält mig innan prinsessorna var färdigkvalade till SM, men nu när vi plötsligt inte längre "behövde" åka kände jag verkligen inte för det. Det är ju en bit att köra trots allt, men jag hade ju redan betalt... Och mamma och syrran erbjöd sig att följa med och dela på körning/bensin ifall vi körde inom Freeport (märkes-outlet i Kungsbacka), så okidok!

Det blev en lååååång dag och tävlingen gick seeegt. Och resultatet? Bläh bläh bläh och bläh. 3 disk och ett lopp med 5 fel. INGET att ha. Fast när jag tittat på loppen (systeryster filmade som vanligt) så är jag ändå riktigt nöjd med delar av loppen. Sot gjorde verkligen ett kanonbra agilitylopp! En ren fröjd att se faktiskt :) Riktigt snabb och alla kontaktfälten var perfekta, precis som jag vill ha dem. Men... Allting överskuggades av en dödssynd: Sot gick bakom ryggen på mig redan efter första hindret och slank in i en tunnel som vi skulle förbi. Man FÅR inte göra så! Glittra gjorde också ett bra agilitylopp, förutom att hon hoppade bommens kontaktfält... *sliter mitt hår* Jag FÖRSTÅÅÅR inte.. De 4 första åren vi tävlade missade Glittra ett kontaktfält! ETT!! Vad sjutton hände??

I hopploppet begick Sot dödsynd nr 2 och totalignorerade en threadle trots att jag var väääldigt tydlig! Skit också, hon kan ju det egentligen. Glittra missade en tunnel pga att jag var otydlig och slarvade med styrningen efter att jag trodde att hon hade förstått. Helt mitt fel det där.

När vi körde från Kungsbacka kunde jag i alla fall se lite positivt på tävlingen trots allt. Det hade varit fint väder, och hundarna hade kutat på bra. Hoppbanan innehöll flera rakor där de fick ösa på ordentligt, och jag tänkte att det ju var bra att de fått göra det inför kommande tävlingar. Men återigen: Men... Min positivitism hann försvinna innan vi var hemma igen. Pga av lite missöde med bilen (punktering..) var vi nämligen inte hemma förrän kl.00.30 på natten... Och just det, vi hade ett mindre missöde med bilen på vägen upp också, men mamma tycker inte att vi behöver berätta om det... ;)

Idag var det tävling i Lund. Sköööönt, hade jag inbillat mig innan... :S Det är ju "nästan hemma", och klass 3 skulle dessutom inte starta förrän kl.13. Sovmorgon - lite förmiddagsfix - snabbt dit och köra 4 lopp - kanske ta ett cert eller championat till och med - sitta i solen och snacka lite med folk, ingen vits att ta tältet med sig - hemma igen i bra tid för lite lördagsmys... Njet! Mer eller mindre ösregn hela tiden vi var där, dyblöt efter 5 minuter trots regnkläder, och loppen gick skit :/

I hopploppet betedde sig Sot som om det var hennes första klass 3-tävling någonsin! Tror att vi gjorde så många fel man kunde på banan, sisådär 4-5 disk minst! *pinsamt* Har ju mest tränat fart på sistone, med framgång uppenbarligen, och då har fröken Sot visst plötsligt glömt hur man svänger. Tjohoo vad det flöt iväg överallt, och kom det hinder ivägen så var det ju bara att ta dem med! Maj Gadd... Att det bara kan gå så illa, trots att man på startlinjen känner att "Yes, den här banan grejjar vi, nemas problemas". Hur lyckas man få en så snedvriden världsuppfattning?? Glittra diskade sig bara en gång... Pep in i en tunnel för mycket. Det var visserligen en ganska svår fälla, men Glittra ska liksom föreställa rutinerad. Fy vad kass jag kände mig.

Höll på att hacka sönder tänderna och skaka knäskålarna ur led innan det blev dags för agilityklassen, och i efterhand kan man ju undra varför jag inte gjorde som smarta Jennie och drog hem istället... Sot sprang på bra igen, men stannade och tittade misstänksamt på domaren på bommens nedfart (borde hon inte ha vant sig vid närgångna domare vid det här laget?) Slalomingången satt i alla fall klockrent (duktig hund!), men sen valde hon fel tunnelingång trots att jag dels gjorde ett bakombyte för att svänga henne, dels faktiskt hann skrika på henne hela 3 gånger innan hon var inne i tunneln. "Sot, Sot, SOOOOT!!!" Kom till och med ihåg att använda hennes namn istället för "här", men det var ju ändå föga effektivt... Blev faktiskt riktigt irriterad på henne när hon så uppenbart sket i mig. Glittra fick 2 vägran tror jag, när jag trängde henne i 2 snäva bakombyten. Vi har haft det problemet tidigare (hon stannar eller backar undan när hon tror att vi ska krocka), men under hela sommaren har det funkat så himla fint så jag var lite oförsiktig. Nåja, vi kunde i alla fall bege oss hem direkt sen, utan att behöva vänta på nån prisutdelning ;)

5 tävlingar kvar på säsongen nu, jag hoppas verkligen att vår otur vänder snart... Åtminstone för mig och Sot-skrot, vi har diskat de 8 senaste loppen! *Hmm* Vi är ju agilitynördar på heltid (tja, i stort sett), det borde gå bättre... Annars får jag kanske överväga att skaffa en ny hobby. Förslag mottages! ;)

3 kommentarer:

  1. Ny Hobby och ny Hobby......
    Ny valp:-)

    Jag tycker ni är duktiga hur som helst.

    Har du ork för en valp?

    SvaraRadera
  2. Jag känner nog som du Linda...jag är också trött på diskningar o vet att vi kan bättre än vad vi visar :-(

    Du, det är tuggtabletter consequin double strength. Maila ditt kontonr! maja_nilsson79@hotmail.com

    mvh Maja

    SvaraRadera
  3. sv: Hej. Ner är inte släkt med Emil Jensen, tyvärr. Han finns dock med mig varje dag i låtar, mellansnack och bild. Har du sett Emil Live någon gång?

    SvaraRadera