torsdag 10 september 2009

MY SECRET

Har precis bokat biljetter åt mig och Linda för att se Anna Ternheim på Victoria här i Malmö den 2/12, och nu längtar jag plötsligt som tusan. Victoriateatern är ett så himla mysigt ställe, jag tror att Annas fina melankoliska låtar kommer att passa perfekt där! Och det bästa av allt är nästan att det är "picknick-teater" :)

Anyway, sitter nu och lyssnar lite på youtube och tänkte att jag skulle dela med mig av min absoluta Anna-favorit: "MY SECRET". Började nästan gråta första gången jag hörde den, texten var så perfekt... Den stämde in precis på hur jag kände och vart jag befann mig i livet just då... Alla människor har väl sina "ups & downs". Under mina "downs", när tröttheten och hopplösheten tagit över, när jag inte kunnat finna någon glädje eller mening överhuvudtaget, har alltid musiken hjälpt mig till slut. Jag var riktigt nere på botten en gång, men så hittade jag något och någon jag gillade. Gillade mycket... Så jag tvingade mig själv att resa mig. Tvingade mig själv att åka iväg på koncerter. I början var det jobbigt, men efter ett tag gick det lätt. Jag upptäckte ju att jag mådde så mycket bättre efteråt! Jag fick njuta av musiken. Bli berörd. Skratta. Träffa folk. LEVA! :) Jag åkte på många koncerter, och jag åkte långt. En del av mina vänner och bekanta tyckte att jag var galen och förstod inte alls att jag gav mig iväg, gång på gång. Men man ska göra saker som får en att må bra, och jag mår bra av musik. Jag älskar att gå på koncerter, och känner ofta "det är här jag passar in, här hör jag hemma". Det är underbart. Och so what om jag råkar bli lite förälskad i nån på kuppen..?! :S Det är kanske inte den sortens kärlek, ingen kärlek som nånsin kommer att leda någonvart. Men det är fortfarande KÄRLEK, och kärlek är aldrig dåligt!

Jag var på en föreläsning för 8-9 år sedan. Kommer inte ihåg vad den egentligen handlade om nu, men det var en mening hon sa som etsat sig fast hos mig. Hon pratade om hur folk ibland kan vara så snabba att döma andras förhållanden (om det tex är stor åldersskillnad, personerna är väldigt olika etc) och säga att "det där kommer aldrig att hålla". Men so what, sa hon, "Vem skulle tacka nej till en bukett blommer bara för att de kommer att vissna?" Det var så otroligt bra sagt tyckte jag! Allting varar inte för evigt, men om man kan vara lycklig här och nu så är det bara att tacka och ta emot. Om det sen bara varar en timme/dag/vecka eller ett år... ja, då har man i alla fall varit lycklig den timmen/dagen/veckan eller året!

Vi kan alla dö imorgon, så älska vem f-n ni vill, gör saker ni blir lyckliga av, och skit i vad andra tycker! Det är det som är livets hemlighet tror jag ;)

Hmm, det blev visst en lång utläggning det här... Ville bara försöka förklara varför den här låten betyder så mycket för mig. Lyssna nu nedan, den är fantastiskt fin!






Anna Ternheim "My Secret"

Today
must have been one of the strangest days
Some would say that you won’t find
love that way
The best days are not planned
by common sense
By lack of time
You just happen to be
where everything feels fine
It’s a new secret I have found

From today
I'll change my priorities around
I’m no longer in command
and people say I’m off solid grounds
and you're to blame
But they don’t understand
people never do
It's confusing
I don’t expect them to
It’s a new secret I have found

Today
must have been one of the strangest days
I found a place where I could stay
And people say
that it will kill me
But they don’t understand
People never do
but it makes sense to me
to be senseless
to change my plans for you
It’s a new secret I have found
And I'm off solid grounds for you

4 kommentarer:

  1. Ja, och nu sitter jag här igen....
    Jag skulle bara ta en titt, kaffet väntar ju:-)
    Men nu sitter jag och svarar och diskuterar och funderar på ditt inlägg:-)med mig själv.
    Kaffet kallnar.
    Jag sitter kvar:-)
    En halvtimme har gått nu:-)

    Kärleken är ju som en blomma.
    Ja den tål att tänkas på:-)
    Sen tycker jag ofta att den där kärleken sätter krokben för oss kvinns:-)Den som ska leda någonvart.


    Trevlig låt förresten.
    Här kommer jag i kontakt med sån musik jag annars aldrig skulle lyssna på.

    Musik betyder oerhört mycket för mig.

    Med en låt, en låt som betydde något för en, kan man göra en tidsresa.
    Man lyssnar på låten, minns, känner vad man kände då. Och för en stund komma tillbaka till den tiden. Om man vill det. Jag är ju nostalgisk av mig:-)
    Herregud, jag håller på att bli gammal....fast eftersom jag har kärleken i mig så gör det ingenting:-)
    Min hemlighet:-) Man ska ha kärleken i sig.

    SvaraRadera
  2. Kärleken är..
    Tidslös, könslös och obunden.
    Nu är det nog bäst att jag tar en kopp i alla fall...:-)

    SvaraRadera
  3. Before buying lida
    , you will have to consult with your doctor first. Ephedra was acclimated by lots of accepted lida daidaihua
    articles aback in the day. daidaihua
    is based on ancient Chinese formula. The lida slimming
    stick to the basic theme. slimming capsule
    is purely natural as it is made from plants no acids. slimming capsules
    burns our fat naturally.

    SvaraRadera