tisdag 29 september 2009

Älskar Lasse så himla mycket att det nästan gör lite ont...


Veckans skivtips:



Nu har jag lyssnat på Lasses nya skiva varje dag i 1,5 vecka, och jag har ännu ingen tanke på att sluta. Gillar den som tusan! Jag menar, bara titeln är ju klockrent jag: "Tänk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igen" :) Jag begriper faktiskt inte hur denna man bara kan fortsätta och fortsätta och fortsätta producera jättebra låtar hela tiden, alla med nya jättefina texter och tänkvärda formuleringar. Han är KUNG! Lite annorlunda sound på den här plattan dock, vilket jag tycker är spännande! Vet inte om jag har fel, men jag fick lite Kent-feeling när jag lyssnade på plattan första gången..?? Jag gillar Kent också :) En hel del elgitarrer istället för akustisk gitarr, mandolin och "folkmusik" som på förra skivan! Jag föredrar ingetdera framför det andra, tycker bara att det är roligt med variationen och gillar allt. Fast även om musiken kan skilja sig åt, känns låtarna ändå alltid trygga och bekanta på något sätt. Lasse är ju alltid Lasse liksom! :)


Det här är den BÄSTA låten!!
http://www.youtube.com/watch?v=WVCfLIeC3MM

Japp, "Ett sällsynt exemplar" som fann sin väg in i mitt hjärta redan på Hultan i somras, behåller (inte helt oväntat) översta platsen på min favvo-lista! Den låter dock HELT annorlunda på plattan! Wow, jag blev sååå förvånad. Jag väntade mig ju att få höra den där fina fina balladen *lol* Låten börjar visserligen väldigt fint och naket, men sedan öser musiken på så att man nästan kastas baklänges! Riktigt bra och riktigt effektfullt måste jag säga. Trodde att jag redan älskade låten så mycket som det gick, men faktum är att jag tycker ännu bättre om den i den här versionen. Och som jag skrivit innan, texten är bland det vackraste jag hört!

"...du sätter all din tilltro till en dröm, till sångerna som tar ens liv till slut, din skönhet inspirerar till en lögn, när mörkrets sista trummor dånar ut.."


Det här är den MYSIGASTE låten!!

http://www.youtube.com/watch?v=dSzpyd9YqJU

Ååååh! Det är något med kombinationen av den fina melodin, pianot i början och framförallt sättet Lasse sjunger "Jag fattar alltihop" på som gör mig alldelles knäsvag! Jag älskar att lyssna på den här låten. Och den gör mig av någon anledning tårögd. Tänk om någon kunde sjunga sådär fint för mig nån dag... En lite kul grej är att min favoritlåt på förra skivan var "Jag fattar ingenting" ;)

"..om du repar upp historien, fast den är så dum, om att klia tills det blöder, på en och samma punkt, det där var nån annan, det där var inte jag, förlåt tusen felsteg, den enda som jag kunde va..."


Det här är den ÖSIGASTE låten!!
http://www.youtube.com/watch?v=EJ-G3ZwDLQo

"Jag får liksom ingen ordning på mitt liv" är första singeln från skivan. Den tog ett par lyssningar för mig måste jag erkänna, men nu gillar jag den skitmycket! Det är ju faktiskt så här det är:

"Jag får liksom ingen ordning på mitt liv, det kan vara så förfärligt, det kan vara så bra..."


Jag vet inte om det här är min favoritskiva av Lasse, tror inte det... Han har ju gjort så många! Men den är väldigt väldigt bra, och det ska bli så otroligt kul att få höra de nya låtarna live den 20/11, LÄÄÄNGTAR!!

4 kommentarer:

  1. Man vad fasen! Jag har missat att den släppts! Fy, fy, fy på mig!
    Ska beställa den idag! Blir irriterad på mig själv men är glad över att du skrev om den!

    Lasse är one of a kind! Puss!

    SvaraRadera
  2. Tom jag (som ganska inbiten RnB/Hiphopare/ravare) gillar Lasse;)
    Syns imorgon i Oxie antar jag:)

    SvaraRadera
  3. Ja visst är han BRAAA!! :)

    Jaha du Laila, sent ska syndaren vakna.. ;) Men bättre sent än aldrig gums, skriv gärna vad du tycker om den sen! *nyfiken*

    Japp Malin, vi ses imorgon! Det ska visst bli storm och oväder på vår underbara brukshundklubb... :/

    SvaraRadera