torsdag 15 oktober 2009

Man ska inte tro att man är nått..! (Lydnadstävling Tollarp 30/8)

Ok, eftersom jag skrutit med agilitychampionat osv så är det väl dags att krypa till korset och berätta om vår ganska misslyckade lydnadstävling i somras också då... Har liksom hoppat över det... Hmm, man kan väl säga att vi kom ner på jorden igen i alla fall. Det är liksom så himla lätt att få för sig att man är lydnadsproffs bara för att man råkar vinna 2 tävlingar! ;)

Tja, jag hade ju lite otur med att typ ALLA sommarens lydnadstävlingar krockade med antingen agilitytävlingar eller mina jobbhelger.. *suck* Men observera "typ". Det fanns EN tävling som jag och Sot faktiskt kunde åka på, fast den glömde jag såklart att anmäla till... *suck igen* Nåväl, jag mejlade arrangören och frågade om jag fick efteranmäla oss. Forget it! Men jag fick stå som reserv om jag ville? Ok då.

Jag tänkte uppgivet att det nog inte är så många som hoppar av en lydnadstävling, och om de gör det så är det nog väldigt få som ringer och meddelar detta innan. Men man får skylla sig själv när man inte håller koll på saker och ting. Jag kopplade bort den där tävlingen från min hjärna... tills långt senare då de ringde på torsdagskvällen innan och frågade om jag ville vara med! "Eh.. ja det vill jag!" Liiiite tveksamt var svaret, jag hade ju liksom redan hunnit tacka ja till en kräftskiveinbjudan kvällen innan... Men äsch, det skulle nog gå. "Ängelholm... Tollarp... Hmm, man kan säkert ta nån genväg" Nej, jag har aldrig skrutit om mina geografikunskaper! :S

Kräftskivan var superdupermysig i alla fall (mitt ute i skogen hos Linda, intill en sjö), och vi kom inte i säng alltför jättesent heller. Fast det blev väl bara sisådär 4 timmars sömn innan det var dags att stiga upp... Men jag var faktiskt inte så dödligt trött trots allt när jag begav mig av, så vårt kassa resultat berodde inte på det...

Tävlingen var alltså i Tollarp 30/8. Vi hade ju tävlat där en gång tidigare i sommar, men mycket lyckat resultat dessutom. Yeah, good vibes! :) Det visade sig dock snabbt att vår domare var en två meter lång, kraftig, gammal och nära likstel man... Isch, bad vibes! :S


Platsliggande Betyg: 9 Kommentar: Lyfte något

Efter bara ca en halv minut reste sig hunden bredvid Sot, en pilsk jävla Koiker! Han gick direkt fram till min lilla prinsessa och försökte sätta på henne *GRR* Sot var verkligen jätteduktig och låg kvar en lång stund medan han svansade runt och försökte pussa på henne. Inte förrän han klev upp och trampade henne på ryggen tog hon ett skutt framåt. Hon skuttade fram ca 2 meter, och där satte hon sig ner och tittade olyckligt på mig. Åh, jag var så ARG!!! Matten gjorde ingenting för att försöka få hundjäveln att lägga sig igen, och domaren bröt inte förrän den stampade på Sot. Jag vet i och för sig inte hur reglerna är runt det här, men jag tyckte så synd om Sot. Får nästan tårar i ögonen när jag tänker på att hon faktiskt kämpade på och låg kvar så länge trots att hon tyckte att det var jätteobehagligt. Sot gillar inte att ha andra hundar så tight inpå sig, framförallt inte sådana hon inte känner (inte ens Sot och Glittra ligger kloss intill varandra särskilt ofta).

Jag kokade av ilska eftersom jag inte trodde att jag och Sot skulle få vara med längre, men vi fick faktiskt lägga om (tack!) Tyvärr så satte sig Sot upp och kliade 4-5 rejäla krafs i nacken :/ Så fort hon var klar och fick ögonkontakt med mig la hon sig emellertid ner igen. Absolut inget jag klandrar henne för, kliar det så kliar det. Jag har själv försökt att låta bli att klia när det kliar på mig, det går inte! Och med Sots allergi förlåter jag henne. Det var ju inte så att hon kliade litegrann för att hon var uttråkad, utan man såg att det verkligen kliade rejält. Jag hoppades att vi kunde få något poäng i alla fall, och blev ganska chockad när vi fick 9!! Himla snällt. För snällt egentligen tycker jag, men det var ju bara att tacka och ta emot! :)


Tandvisning Betyg: 5 Kommentar: Ovillig

Ok, vår stora fasa! Hatmomentet. Jag hade bestämt mig för att aldrig någonsin mer låta någon jaga runt min vettskrämda hund, så jag satte mig ner och höll i henne direkt. Domaren sa åt mig att jag inte fick göra så, men jag sa att jag struntade i poängavdrag. Sot försökte ta sig därifrån (domaren var som sagt smidig som ett kylskåp, böjde sig rakt över henne utan att böja på knäna det minsta), men jag höll fast henne så domaren fick tittat. Efteråt försökte han nog vara snäll och klappade henne en bra stund på huvudet. Suck, kan han inte läsa hundar överhuvudtaget?? Låt henne vara för bövelen, hon tyckte INTE att det var det minsta mysigt! Betyget är inte så mycket att säga om, jag tycker inte att hon ska ha bättre.


Linförighet Betyg 6,5 Kommentar: Nosar, strul i halter, hoppar, skäller

Linförighet är ju inte vår starka sida normalt sett heller, men detta var en mardröm! Det började med att jag råkade hålla kopplet för lågt så att Sot fick in det under ena frambenet. Klantmatte! Sen raderades tydligen det väldigt svåra momentet "sitt" plötsligt ur Sots hjärna, jag var tvungen att påminna henne i två halter. En av gångerna började hon dessutom klättra på mig... För att bättra på både momentet och skammen ytterligare slängde hon istället in lite skyddsuppvisning under "språng" då hon helt enkelt skällde och hoppade upp och bet mig i armen... Maj Gadd, ta mig härifrååån! Men hon följde mig ganska fint i alla fall, och sista "helt om halt" var klockren. Man får ju glädjas åt det lilla..! :S Fattar verkligen inte varför hon inte satte sig, det har aldrig hänt förut! Det är ju "snabbt och snett" som är Sots grej liksom ;)


Läggande Betyg: 10 Kommentar: Bra!

Tack gode Gud för att vi kan NÅTT i alla fall! :)


Inkallande Betyg:6 Kommentar: Hoppar mot föraren, står upp

Ok fart tyckte jag, med tanke på att hon blivit ganska låg efter tandvisningen. Hon hoppade mot mina lår som vanligt (det får sötisen göra för mig!) och svängde runt snabbt. Men sen stod jag där. "Varför säger de inte momentet klart"...? "Varför säger det inte momentet klart..??" "VARFÖR, säger de.." Efter ungefär en evighet tittar jag ner på min hund och upptäcker att hon STÅR snyggt och prydligt vid min sida! "Sitt" (för bövelen..!)


Ställande Betyg: 8 Kommentar: Ej i steget, strul innan ställandet

När vi börjar gå slinker Sot plötsligt bakom min rygg och drar sig åt andra hållet. Vet inte om hon plötsligt fick syn på domare och tävlingsledare och tyckte att de stod för nära..? Stannade gjorde hon som hon brukar ungefär.


Apportering Betyg: 7 Kommentar: Tugg

Sot fick en mindre apport än vad vi tränat med (vår är mellanstor, plus att vi tränat med kompisars apporter som varit större), kan ha varit därför hon tuggade? För att den kändes tunn i munnen? Fast jag vet inte, det är kanske bara bortförklaringar. Det händer ju att hon tuggar lite på vår egna apportbock också ibland, men jag tyckte att hon varit så himla duktig med att inte göra det på sistone.


Hopp över hinder Betyg: 7,5 Kommentar: Skall, hoppar mot föraren

Tja hoppa kan hon ju, men i avslutet gjorde hon en repris av inkallningen.. plus skall... :/


Helhetsintryck Betyg: 8 Kommentar: skäller, reserverad

Ok betyg tyckte jag. Men jag gillar inte att jag plötsligt har en reserverad hund...


Oj oj, jag skämdes när vi gick av planen... Men sen visade det sig att vi blivit 4:a ändå, så vi var helt klart inte sämst trots allt! Men vad hjälpte det när vi lyckades skrapa ihop 156 poäng... 4 ynka poäng för lite! :( Skit också. Jag var grymt trött och besviken när vi körde hem. Och hade världens ångest för hur jag nu skulle göra. Jag hade ju liksom en smula kaxigt trott att vi bara skulle åka dit och plocka vårt LP1, hmm. Jag har funderat och funderat på om vi ska skita i lydnaden helt och hållet. Inte för att jag är en dålig förlorare och måste vinna jämt, utan för att jag märkt att Sot blivit så osäker på folk och även missat agilitylopp för att hon blir störd och otrygg pga domaren. Är ett LP1 värt att låta henne gå igenom en tandvisning till? Om det nu räcker med en gång till...

Efter mycker grubblande har jag nu bestämt mig för att ge det EN chans till. Nämligen på Lomma BK nästa söndag. Vi är ju så näääära nu! Vi har inga agilitytävlingar förrän i mars, så min tanke är att jag ska hinna träna upp Sots tillit till människor och ignorans av domare på banan igen fram tills dess. Och till min stora lycka läste jag i pm:et idag att vi får en KVINNLIG domare, tjohoo! :) Tror att det ska gå lite bättre i alla fall.

Jag förstår om många sitter och tänker att "Det är väl för h-lvete bara att träna på tandvisning", men jag tror helt enkelt inte att det är lönt. Oavsett hur många jag låter titta på Skrotans tänder så kommer hon ändå alltid tycka det är obehagligt när någon främmande person tränger sig på henne. Jag vet det. Hon bara är sån. Jag håller tummarna för att det går bra i Lomma, sen behöver vi aldrig någonsin göra det där igen!

Sot-skrot fåntratt!
*tycker om ändå*


Ledig dag imorgon, och då ska jag äääääntligen få träffa mina prinsessor igen!! :) Sen ska jag iväg till Halmstad och se världens bästa Johan Boding, denna gången i "A night at the opera". Åååh vad det ska bli kul! Det har blivit ganska mycket Boding i sommar faktiskt (lucky me!) Har tänkt skriva om det flera gånger, men han är så otroligt fantastisk denna människa att jag inte riktigt vet vart jag ska börja... Men men, jag ska göra ett försök så småningom!

9 kommentarer:

  1. Man får inte kalla till sig hunden om den går upp på platsliggning, inte heller typ locka på den. Däremot är det jävligt tarvligt av domaren att inte bryta.

    SvaraRadera
  2. Mmm, tyckte jag med. Alla kunde ju se hur det skulle sluta, det var inte så att hundjäveln tänkte gå därifrån...

    SvaraRadera
  3. Ni tar det i Lomma! Det vet jag:) Lycka till!
    Klappa dina *fåntrattar* till hundar från oss;)

    SvaraRadera
  4. Så dumt att domaren inte bröt tidigare. Jag kan inget om hur reglerna är men jag hoppas att om Zorro råkar ut för något sådant att domaren bryter tidigt.

    Lycka till nästa gång

    / Susanna

    SvaraRadera
  5. Tack tack, jag och fröken långnäsa ska göra vårt bästa! Träningen känns kanon just nu faktiskt, men jag har lärt mig att inte vara för kaxig... :S

    SvaraRadera
  6. These louis vuitton are long lasting as they are made of the highest quality leather that are durable and can stay with you for the rest of your life. Louis vuitton bags will have to spend your money once for purchasing these bags and they would be a part of your accessory forever. louis vuitton handbags can keep on adding more bags of the company as many of them keep on coming, providing you more style and fashionably designed handbags. They are available in every color and are there to provide you great levels of lv and style. You can easily grasp the attention of people around you and they would consider you the fashion icon.

    SvaraRadera
  7. Visit the Breitling
    page on our website for information on the products. The Breitling Avenger
    are made with the essence of perfection. A catalogue of the Breitling Aeromarine
    will give you a wide range of watches to select from in models. Breitling Windrider
    has four popular styles of watches available in the market.


    Take some time to think about what a simple Tiffany
    in the form of a desk lamp, take some time to consider the elegance and distinction that a well-placed silver rings
    can bring today. The Tiffany earrings
    designs are timeless. Timeless beauty is reflected in the intricate Tiffany rings
    designed flowers and other natural features.

    SvaraRadera