fredag 17 april 2009

Agility för hela slanten (vaddå påsk?!)

Puh, nu är man allt en smula trött... Detta var 3:e året i rad som påsken har stavats A-G-I-L-I-T-Y för min del, och det var verkligen agility för hela slanten! Eftersom min klubb (Oxie BK) stod för arrangemanget (tillsammans med Skurups BK) av "Gåsahoppet" på långfredagen och påskaftonen blev det en hel del "jobb" också, redan från torsdag kväll. Har precis suttit och räknat lite, och om jag räknar med körtid, lastning av hinder, banbyggnad och andra funtionärsjobb, samt förstås själva tävlandet, så har jag lagt 44,5 timmar på agility! Slitigt, men kul :)


GÅSAHOPPET 10/4

Har verkligen läääängtat efter att tävlingsäsongen skulle sätta igång igen, hade ju ett ofrivilligt uppehåll på nästan 6 månader (pga att min stackars lilla allergihund som varit riktigt kass har stått på nya utredningar etc, och inte fått tävla innan allt var klart och jag fått dispans för nya medicinen etc). Jag måste dock säga att jag blir lite splittrad och ofokuserad när jag både tävlar och jobbar som funktionär på samma tävling... Men men, man vill ju tävla, och då måste man ställa upp och ordna tävlingar ibland också!

Underlaget i Nils Holgersson-hallen är verkligen toppen att springa på, bättre än gräs faktiskt! Inte alls halt, och till skillnad från "riktigt gräs" är planen alldelles jämn. Kändes lite dumt och synd bara att tillbringa X antal timmar inomhus när det var helt fantastiskt väder ute! Men men, it was worth it! ;)


Hopp Öppen, Sot:

Banan innehöll en 90-graders slalomingång till vänsterslalom. Sot är inte särskilt säker på sneda ingångar till just vänsterslalom (höger då hon ska runda första pinnen går däremot jättebra) och går gärna in i andra porten, men jag tyckte att jag fått till en bra handlingslösning för att styra in henne rätt utan att behöva tränga ut henne (och förlora tid) eller visa med handen. Den funkade också, delvis... Sot gick in rätt, men missade sen att jag gjorde ett bakombyte och gick ur :/ Jag tog sen inte tillbaka henne tillräckligt långt när vi skulle ta om, så det blev en vägran. När jag fått fel på banan tappar jag tyvärr fokus (eftersom det inte "gäller något" längre, har man fått fel är man liksom borta i en sådan här stor klass), vilket i det här fallet ledde till slarvig handling och ett missat hopphinder. Disk alltså. Jag tyckte inte att Sot sprang på riktigt heller :/ Positivt var att hon klarade ett bakombyte på säcken! Det var i och för sig ett "snällt" byte, men skönt ändå eftersom hon haft problem med detta tidigare (sista tävlingen förra året i Bjuv fick hon vägran pga att hon vände ut igen då jag bytte sida bakom henne).


Hopp Öppen, Glittra:

http://www.youtube.com/watch?v=yOeVcEST5O4&feature=channel_page

Glittra klarade banan jättebra, inga större missar någonstans vad jag kan se. Möjligtvis var jag pyttelite ivägen och trängde ut henne en aning innan sista tunneln, men i övrigt hade hon för det mesta fina svängar. 0 fel, men tiden räckte tyvärr bara till en 20:e plats (även om hon faktiskt klarade referenstiden med över 1 sekund) av 89 startande. Det var många jätteduktiga ekipage med, bla ett stort gäng ifrån Danmark (massa danskar före oss i resultatlistan, kan man inte få räkna bort dem?!) Det hade till och med kommit folk från Norge och Tyskland för att vara med på vår tävling.


Agility 3, Glittra:

Återigen en 90-graders slalomingång till vänsterslalom. Glittra har varit klockren på dessa ingångar under vinterns träning (plus att hon ju klarade den fint i klassen innan), så jag beslutade mig för att låta henne sköta ingången själv utan att jag var där och petade, styrde och hjälpte till. Tyvärr så sprang jag, mitt dumma nöt, ändå för långt emot slalomet så att jag skymde det för Glittra. Hon fick syn på det för sent, och hamnade i andra porten. Grr, jag har gjort det misstaget mer än en gång förut! Så jäkla klantigt, om jag bara stannat kvar vid förra hindret så hade hon helt säkert fixat det. Sen hade jag dessutom totalt glömt att Glittra gärna vill ha lite "stöd" vid vippen. Om man springer för långt före blir hon osäker och superlångsam, även om hon utför hindret korrekt. Väldigt onödigt, eftersom jag verkligen inte behövde springa iväg före för att placera mig eller dyligt. Vi fick 12,49 fel (5 fel för slalomingången + hela 7,49 i tidsfel pga en långsam vipp och att vi fick ta om slalomet). Slutade på 33:e plats av 71 startande.


Hopp 3, Sot:

http://www.youtube.com/watch?v=0sTMuwkXgsw&feature=channel_page

Klant-matte var framme igen... Glömde bort banan för nån sekund, och råkade slänga in ett framförbyte plus ett bakombyte direkt eftervarandra helt i onödan *suck* Det kostade oss tid, och Sot fick dessutom en liten snurr efter ett hinder pga allt mitt viftande. Jag sprang också med lite för långt till ett hinder så att Sot hoppade lite onödigt långt ut (istället för att hoppa tight mot hinderstödet), men det är egentligen bara en petitess tycker jag. Sot sprang på bättre i detta loppet och slalom var kanonfin, mycket nöjd med henne! Vi blev 10:a av 76 startande. Väldigt bra tycker jag, det var trots allt bara hennes tredje start i klass 3. Och... *tadaa* Hon fick en SM-PINNE!! :D Samt att vi förstås fick gå på prisutdelning, vilket alltid är skoj. Även om vi bara vann en ful reflex att ha runt armen... LOL!


Hopp 3, Glittra:

Hmm. Glittra vägrade på ett hinder, jag vet faktiskt inte varför. Hon borde ha tagit det för jag visade definitivt rätt, det var inga konstigheter. Övriga banan gick väl bra, men jag var lite irriterad på henne resten av loppet. 8,75 fel (5 fel för vägran + 3,75 i tidsfel). Blev 29:a av 76 startande.


GÅSAHOPPET 11/4:


Agility 3, Glittra:

Denna banan innehöll en fälla som hette duga! Bommen och en tunnelingång låg precis bredvid varandra. Första gången skulle de in i tunneln, (vilket inte var några större problem för de flesta eftersom man ganska lätt kunde blockera uppfarten till bommen), och andra gången då de kom i hög fart från långhoppet skulle de upp på bommen. Halva startfältet diskade sig i denna klassen, och en stor del av dem gjorde det här! Glittra klarade det dock utan prolem. Hon var duktig banan igenom, men tyvärr tar kontaktfältshindrena alldelles för lång tid... Jag verkar åtminstone ha lyckats få henne att sluta hoppa över fälten nu (vilket hon plötsligt började med i somras, efter att innan dess ha missat typ ett kontaktfält på 4 år!), men hon börjar sakta farten redan mitt uppe på A:et eller bommen vilket man inte har råd med i klass 3. Hon slutade på 0 fel och 15:e plats av 67 startande. Känns lite trist att hamna så långt ner i resultatlistan med ett nollat lopp, men för att muntra upp mig själv brukar jag tänka att det i alla fall var si eller så många som var sämre än oss, i detta fallet 52 st!


Hopp 3, Sot:

Det fanns en rejäl svårighet precis i slutat av denna banan, man kom snabbt från ett hopphinder och sen säcken, och efter säcken skulle man springa förbi en tunnelingång och få in hunden i nästa. Jag kollade lite på smallklassen innan, och jag såg ingen som klarade av att lösa detta snyggt. Eller jo, kanske någon enstaka förare som sprang extremt snabbt så att han/hon var före sin hund när den kom ur säcken, men de var sannerligen lätträknade. Många hundar sprang in i fel tunnelingång, och annars så krockade förare och hund eller fick till något annat struligt där. Efter banvandringen hade jag fortfarande ingen direkt plan, utan tänkte att det får gå som det går också får jag försöka lösa det där och då. Det är inget vidare bra utgångsläge... :S Sot var påväg in i första tunnelingången, men jag lyckades stoppa henne och knöka in henne i nummer två istället. Duktig som lyssnade tyckte jag! Det blev inte särskilt snyggt, men vi kom i mål felfria i alla fall! Knöket vid tunneln kostade tid, plus att hon fick en stor sväng på ett ställe där hon satsade mot säcken istället för ett hopphinder, så vi fick 0,05 i tidsfel. Vi slutade på 14:e plats av 70 startande. Lite irriterande eftersom det delades ut 11 SM-pinnar...


Hopp 3, Glittra:

Glittra sprang förbi ett hopphinder (sprang efter mig mellan 2 hopphinder istället?!) Jag tyckte inte att det var lönt att ta om utan sprang i mål, disk alltså. Fram till dess gick det ok, Glittra sprang på och gjorde sitt bästa.


Agility Öppen, Sot:

http://www.youtube.com/watch?v=FI0AOcQIxro

Eftersom jag och Sot skulle springa vårt allra viktigaste lopp senare på dagen (Agility 2), så HADE jag tänkt att använda det här loppet som lite repetition av korrekt kontaktfältsbeteende. Men... Strax innan det var vår tur att springa råkade jag se på den rullande resultatlistan at Spice ledde klassen. Nej nu jäklar! Spice är hela 10 månader yngre än Sot och bara så jäkla duktig. Tävlingsdjävulen grep tag i mig, och plötsligt ville jag också göra ett bra lopp! (Ok jag erkänner då, jag ville hemskt gärna spöa vår konkurrent...) På bommen höll jag henne bra, men sen på A-hindret gav jag släppkommando direkt när hon kom ner i position. Vet ärligt talat inte om hon hade klarat av att stanna kvar ifall jag inte gjort det... Det var ju det jag skulle ha testat!! Fan fan fan, jag är så j-kla dum i huvudet... :/ Det var ju liksom bara en inofficiell klass, den betydde ingenting! På vippen rusade hon upp i full fart. Skitbra, tänkte jag, tills jag insåg att hon inte tänkte stanna överhuvudtaget... *suck* Men det var i alla fall inget "Tjohej jag kan flyga"-hopp, snarare ett "Whoops, nu tog vippen visst slut, jag borde ha stannat men nu är det försent"-skutt. På filmen ser hon faktiskt lite förvånad ut. Jag borde såklart tagit om vippen så att hon fått göra den rätt (jag menar, det var en inofficiell tävling och jag hade redan 5 fel pga att hon hoppat vippen) men av någon outgrundlig anledning tänkte jag inte ens tanken. Vet inte varför, jag sprang bara vidare?! Åååååh vad jag var arg på mig själv!! Jag riskerade ju att lära min hund att det är ok att fuska på tävling, grrr! Usch och fy, hade världens ångest och kände mig så jäkla kass. Men men, positivt med klassen var i alla fall att hon gjorde ett skitsnyggt slalom med en sned ingång till vänsterslalom = vår akilleshäl! Var mycket glad och nöjd med det. Serpentiner + bakombyten funkade också bra. Det var en kul bana. Sot kom på 16:e plats av 71 startande, men som sagt, spelade ju ingen roll...


Agility Öppen, Glittra:

Glittra sprang fel och satsade mot slalomet på ett ställe där hon skulle upp på bommen. Jag lyckades stoppa henne, men hon sprang en massa meter extra. I övrigt var det inga problem. 0 fel, men jag kollade inte ens resultatlistan. Trodde inte alls att vår tid skulle räcka något till eftersom Glittra inte är någon supersnabb hund, och i det här fallet sprang hon dessutom en lång extrasväng mot slalomet plus att hon är långsam på kontaktfälten. Jag fick sen förvånad veta att det räckt till en 10:e plats av 71 startande!? Det var kul, och jag grämde mig över att hon fått den där svängen. Och över att det var en inofficiell klass... (Annars hade hon ju fått både SM-pinne och poäng till "Årets agilityhund-lista", hmm). Hon vann en fästingplockare, hurra! (Har bara 4-5 st redan som jag aldrig använder...)


Agility 2, Sot:

Viktigaste klassen, den jag väntat på hela helgen! Naturligtvis skulle den gå allra allra sist på hela tävlingen då man var lagom trött och geggig i hjärnan :S Varför den var viktig? För att jag så megajättedögärna ville ta en pinne, bli uppflyttad till 3:an, och därmed slippa åka hela vägen till Varbergs klass 2-tävling helgen därpå för ett ynka lopp... Jag satt som funktionär 3 klasser på raken innan det var dags, och jag kände hur fjärilarna i magen blev fler och fler! När jag gick bavandringen upptäckte jag att banan innehöll en del svårigheter, men det kändes ändå som om vi skulle kunna grejja det. Kruxet var bara att jag sneglat lite på startlistan och sett att det skulle vara en hel del bra hundar med i klassen. Eftersom startfältet inte var så stort (och jag misstänkte att några av dem förmodligen till och med åkt hem redan pga att det var sent) skulle det inte delas ut så många pinnar. För att vara säker på att få en skulle det alltså inte räcka att "grejja" banan, utan man skulle nog behöva ha en rejält snabb tid också och placera sig som nummer 1 eller 2. Ja ja, vi skulle i alla fall göra vårt bästa och jag var taggad som tusan. Det var Sot också! :) Tyvärr hade jag ingen som kunde filma detta loppet, men hon gick riktigt riktigt bra. Definitivt snabbaste loppet, allt flöt och det kändes skitkul att springa. Vi klarade av en ganska svår slalomingång, och största fällan där man kom snabbt och skulle in i en tunnel som låg precis bredvid A-hindret. Men... Det gick lite snabbare än vad jag planerat på banvandringen, och plötsligt fann jag mig lite efter då det var dags för ett framförbyte innan bommen. Fortfarande lite stressad över att jag måste göra ett snabbt lopp tänkte jag "Äsch, det går lika bra om jag gör ett bakombyte istället". Fan fan fan... Det gick inte lika bra :/ Jag trängde Sot som sprang förbi uppfarten - vägran och 5 fel! Fan. Efteråt var jag så arg och besviken på mig själv att jag bara ville gå och skjuta mig. Jag vet ju att man aldrig ska ändra sin plan, ALDRIG! Det värsta är att jag vet att om jag hade hållt fast vid att göra mitt framförbyte hade vi haft vår pinne nu. Det enda som hade hänt hade varit att Sot fått en ful sväng, men so fuckin´what?! Hade förlorat lite tid förstås, men det hade inte gjort något. Vi hade definitivt blivit minst 2:a, kanske tom 1:a. Suck, lätt att vara efterklok... Fy bövelen vad jag grämde mig. Ännu mer sen på prisutdelningen (vi slutade 3:a av 16 startande, vägran till trots, fick en boll och en spettekaka, LOL!) när Kjell som vann med James Bond sa "Vad skönt att bli ledig nästa helg, nu slipper jag ju åka till Varberg!" Hmf.


DM och klass 3 KRISTIANSTAD 12/4:

När klockan ringde på morgonen undrade jag lite hur jag hade tänkt på när jag anmälde mig till den här tävlingen också, direkt dagen efter vår mastodontävling Gåsahoppet...!? Förmodligen "jag har tävlingsabstinens, jag anmäler mig till allt jag kan!" Ja ja, det var bara att masa sig upp. I ottan såklart. Hade naturligtvis räknat med ännu en varm och solig dag ("man kan ju alltid ligga och vila på en filt på gräset.."), så det var en lite chockartat att stiga ur bilen i ett svinkallt, dimmigt och fuktigt Kristianstad! Fy bövelen vad kallt det var, jag gick och hackade tänderna på banvandringen så att jag trodde de skulle gå sönder. Hade ju inte lyckats klä mig riktigt rätt... Typiskt, nu när man äntligen skulle få vara UTE en dag.


DM agilityklass, Glittra:

Glittra var duktig, men förlorade tyvärr som vanligt lite tid på kontaktfältshinderna. Hon slutade på 11:e (av 40 startande) plats inför hopploppet.


DM agilityklass, Sot:

Sot var också duktig, men hon kutade inte på sitt fortaste direkt... :/ Men hon var snabbare är Glittra och hamnade på 7:e plats inför hopploppet.


DM hoppklass, Glittra:

http://www.youtube.com/watch?v=P9ttDcSSrgc&feature=channel_page

En riktigt rolig och flytig bana (kul att bara få kuta på efter alla "snurra runt på stället"-banor på sista tiden). Glittra jobbade på bra, och lyckades faktiskt klättra ett par placeringar (vet inte riktigt vart de andra körde bort sig, jag tyckte inte att det var en särskilt svår bana förutom en "fel tunnelingång"?) Hon slutade på en 6:e plats totalt på DM:et vilket jag var mycket nöjd med. Eftersom Glittra är ganska säker men inte supersnabb, så klarar hon sig hyfsat bra på sådana här tävlingar där det gäller att prestera i flera lopp som läggs samman. Förra året blev hon 2:a (endast slagen av Troya), min duktiga lilla prinsessa! :)


DM hoppklass, Sot:

Banan var som sagt flytig och inte särskilt svår, egentligen... Med Sot oroade jag mig emellertid lite för att jag var bli tvungen att göra ett bakombyte vid säcken. Hon har ju missat på detta förr. Hon klarade i och för sig ett sådant byte på Gåsahoppet, men detta var mycket mycket snävare. På banvandringen gick jag och klurade på ifall jag skulle försöka hinna göra ett framföryte istället, eller om det fanns möjlighet att springa med yttervarv runt. Men det skulle bara bli krångligt och kosta tid, så jag bestämde mig för att köra på bakombytet. Om vi inte klarade det så var vi helt enkelt inte värda någon placering heller! Eftersom Glittra blivit 11:a och Sot 7:a i första loppet och man kör med "omvänd startordning", innebar det att jag bara hade 3 hundar emellan. Snabba bud alltså! Lite småstressigt att hinna belöna Glittra, binda henne i ett träd, ta Sot och tagga igång, och sen köra igen! Hann ju knappt pusta klart :S Ska väl erkänna att jag fick litegrann adrenalinpåslag också. Jag menar, ligger man 7:a har man all möjlighet att klättra! Dels genom att göra ett bra lopp och knappa in på tiden, dels genom chansen att de som ligger före kör bort sig... Det gick ganska bra ända tills vi började närma oss slutet av banan. Närmare bestämt säcken... Jag måste förmodligen undermedvetet varit så inställd på att något skulle krångla just där och gjort något konstigt, för plötsligt stack Sot bara iväg (ganska långt) rakt fram och tog ett hopphinder istället?! Disk alltså, snopet.


Agility 3, Glittra:

Detta var en svår bana. Tja, det verkade i alla fall så när jag stod och tittade på dem som körde innan mig! ;) Den innehöll i alla fall en "fel tunnelingång", ett ställe där det var stor risk för "flick", och kontaktfälten i sig brukar ju skörda en del offer... Många duktiga hundar körde bort sig till höger och vänster, och jag började le litegrann i smyg. Jag gillar nämligen svåra banor! (Glittra är säker, men har ingen chans att slå eliten på tid, så..) Glittra klarade banan galant, förutom att hon fick en jättesväng på ett ställe då hon trodde att vi sulle rakt fram. Jag hade inte koll på tider eller hur många som hade nollat, men hoppade hoppades hoppades... Och japp, Glittra slutade på 6:e plats med 0,14 tidsfel (av 39 startande) och fick en SM-PINNE! *wohooo*


Hopp 3, Glittra:

Himlarns vilken kanonkul bana! :) En riktig fartig "springbana" med mjuka sköna linjer. Den typ av bana som Glittra absolut inte har någon chans på konkurrensmässigt, men det brydde jag mig inte om. Jag tyckte bara att det skulle bli skoj att få avsluta en lång tävlingshelg med att kunna låta hundarna ösa på. Banan innehöll i och för sig en snabb och svår slalomingång och ännu en "fel tunnelingång", men jag kände inte att det skulle vara några problem för mina hundar. Tyvärr har jag mitt klant-arsle lyckats radera loppet frn kameran så jag kommer inte ihåg perfekt, men jag vill inte minnas att det blev några missar. Glittra kom i alla fall i mål felfri, dock med 0,12 förargerliga tidsfel. Jag förväntade mig absolut inget så jag kollade inte ens resultatlistan efteråt. Snacka om att jag blev förvånad när Pia sen kom och sa att vi blivit 8:a (av 42 st)! Det är jag verkligen jättenöjd med, med tanke på konkurransen och att det var en springbana :) Detta var definitivt Glittra dag, satte 4 nollor på raken! Superduktig tycker jag, men tror ni att hon fick ett endaste litet pris?? Nix pix... Snåljåpar :(


Hopp 3, Sot:

Det var ritkigt lajbans att få springa den här banan med Sot, kul att hinna få upp lite fart mellan hinderna utan att behöva svänga och styra hela tiden. Tyärr så blev det fel i slalomen. Helvetesjävlaskitslalomet... Fast jag blev inte alltför knäckt över det. Hela förra säsongen var slalomet vårt hatobjekt eftersom det blev fel i ca 90% av alla lopp (medan resten av banorna gick skitbra, typiskt nog). Det som oftast hände var att Sot stack för tidigt och hoppade över sista porten. Den här gången hoppade hon istället över typ 3:e porten från slutet tror jag, men fortsatte de sista två. Såg inte ut som om hon fuskade, utan helt enkelt kom i otakt och inte klarade av att svänga in så tight. Jag lät henne ta om slalomet, och hon slutade på 19:e plats (av 42 st) med 5 fel + 4,97 tidsfel.


Japp, det var det det. Har bara orkat/hunnit lägga upp 4 filmer tyvärr (det tar liksom drygt 2 timmar för mig att ladda upp EN film på youtube, fattar inte vad jag gör för fel?!), kanske fyller på med fler så småningom. Nu ska jag packa, kvällsrasta hundarna och hoppa i säng. Imorgonbitti bär det av till Varberg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar