söndag 5 april 2009

Egypten

Jaha, då har man långt om länge lyckats leta upp den där lilla lilla förtvinade genen. Ni vet den som heter "ansvarskännande ordentliga vuxen"-genen. Har med andra ord äntligen packat upp resväskan, städat, röjt och tvättat lite nu *nöjd* Imorgon är det back to work som gäller... *suck* Men men, har haft en WUNDERBAR semester i alla fall. En vecka går så hiskeligt fort bara...


Det blev en resa till Egypten med hela la familia den här gången. 10 år sedan vi reste ihop sist, jag var lite skeptisk... :S Men mamma ville så gärna att vi skulle göra något ihop, och eftersom hon alltid ställt upp för mig så gav jag med mig. Värsta ångesten var att jag då skulle bli tvungen att lämna bort Glittra och Sot på hundpensionat (annars brukar ju alltid päronen vara prinsess-passare när jag åker bort...)

Dagarna innan det var dags skenade fantasin hej vilt om alla saker som skulle kunna hända mina ögonstenar :/ Fast det kändes ändå rätt ok när jag sen lämnade dem, jag litar helt och fullt på Kenneth. Var ganska stolt över att jag faktiskt lyckades låta bli att börja stortjuta! Det brände bara litegrann i ögonen när jag körde därifrån, men då skruvade jag upp volymen på radion och sjöng med. De spelade passande nog Lasse Winnerbäck, så det gick suveränt och jag kände mig genast bättre till mods. Tills jag insåg vilken låt det var jag satt och sjöng på... "Om du lämnade mig nu"... Då grät jag en eller två tårar trots allt :(

Lasse Winnerbäck "Om du lämnade mig nu"
http://www.youtube.com/watch?v=rWUmyXknwpc

Jag och syrran var i Makadi hösten -07, och vi åkte till samma ställe den här gången. Det är nämligen helt FANTASTISKT! I alla fall om man har som mål att bara snorkla, sola, slappa och känna sig som drottningen ungefär på det fina fina lyxhotellet (Makadi Palace). Finns inte så mycket annat att "göra" eftersom området bara består av ett gäng hotell med öken runt om, men det passar mig fint. Den större staden Hurghada har jag bara åkt igenom med buss, men den lockar mig inte alls (ser stökigt och skitigt ut, som värsta stora byggarbetsplatsen).


Palatset :)
När vi steg in genom dörrarna sa Ida att dörrvakten sagt "Welcome back" till oss. Jag trodde henne inte. Men sen frågade en av killarna som bar väskorna till rummen (ja jag sa ju det, royalty!) om det var vår andra gång där för han kände igen oss, och senare i resturangen välkomnade ytterligare en kille mig och sa att han mindes mig och min syster... WHAT?! Hur sjutton är det bara möjligt, det var 16 månader sedan vi var där?! Och hotellet rymmer dessutom säkert typ 1000 pers, och det kommer nya turister var och varannan dag. Fråga nummer 2 jag ställde mig var "Vad sjutton GJORDE jag sist?!" :S Jag är liksom inte en person som folk brukar känna igen (inbillar jag mig i alla fall), är så tråkig och osynlig man kan bli. Jag lovar, be mig beställa drinkar i en bar ska ni se! (Jag syns inte, de brukar hjälpa dem som står BAKOM mig *grrr*) Så något uppseendeväckand måste jag med andra ord ha gjort för att de skulle komma ihåg oss, hmm..


På stranden

Jag skulle förstå om de kommer ihåg oss nästa gång vi kommer dock, eftersom jag den här gången gjorde massa gymnastiska övningar (som jag fått av sjukgymnast-Anna) nere på solstolarna både vid stranden och poolen *skratt* Ja vad då, jag skulle ju hinna göra minst 40 st magmuskelövningar (jag är INTE bra på detta), och 20 st pinsamma ryggövningar (jag kallar dem "sälen"...) per dag! Jag ville verkligen försöka vara duktig och passa på att träna och stärka ryggen nu när jag var ledig och inte riskerade massa bakslag pga tunga lyft etc på jobb. (Dessutom kommer ju sjukgymnast-Anna se på min fläskiga mage nästa gång ifall jag skött mig eller inte...) Jag fuskade dock lite med övningarna som är till för att trycka tillbaks de bråkande diskarna (en i nacken och en i ryggen) på plats igen... Jag gjorde några om dan, men inte så många som jag borde. Tycker att nackövningen är lite svår (plus att man ser ut som en papegojja), och när man gör ryggövningen ser man extremt dryg och spännig ut. Tror att Anna hade varit ganska stolt över mig ändå, en dag simmade jag dessutom 1000 meter i poolen! Vilket var en smula pinsamt bara det, eftersom det stod typ 4 "lifeguards" och tittade på... Det var nämligen bara jag och systeryster i hela stora poolen eftersom vattnet var sviiinkallt! (Jag har fotobevis på att jag faktiskt badade i den trots detta, men eftersom jag ser ut som en strandad val får ni ta mitt ord på det...)

Coolt träd

Förra gången jag och Ida var i Egypten följde vi med på en utfärd till Kairo där vi gick på egyptiska muséet, kollade på pyramiderna och spinxen etc (ballt!) Jag var lite sugen på att se Luxor den här gången, men bestämde mig för att jag nog trots allt inte ville offra en hel dag på detta. Det jag längtade efter och kände att jag behövde allra mest var nämligen att bara sola, läsa, snorkla, äta och ta det LUGNT! Och det gjorde jag :) INGET anträngande. Jag läste 3 böcker under veckan (Camilla Läckberg "Tyskungen", Martina Haag "Martina-koden" och Stieg Larsson "Män som hatar kvinnor". Jag gillade allihop, och jag bara MÅSTE gå och se "Män som.." på bio nu!) och snorklade flera timmar var dag. Utom en då det blåste för mycket för att kunna ta sig ut på korallerna... :(

Japp, ni har ju redan sett mina nya snygga kompisar i tidigare inlägg :) Parrot, Picasso, Angel, Napoleon och gänget är verkligen såååå coola! Fast jag måste nog få komma med ett avslöjande: "Nemo" (clownfish/anemonefish) är en riktig tråkmåns! Han må vara världskändis och väldigt söt, men han häckar ju bara inne bland anemonerna hela tiden - fegis!
Jag har verkligen blivit helt facinerad av snorkling, fullomligt älskar det! Jag kan ligga och guppa vid ytan hur länge som helst och titta på alla fina fiskar och färgglada koraller utan att tröttna. Förstår inte varför egentligen? Tycker ju att akvarium är skittrist? Konstigt. Men det är som en helt ny värld där nere, med berg efter berg av stora koraller! Och med klar sikt ner till 30 meters djup känns det som om man flyger fram, det är riktigt häftigt faktiskt. Såg en rocka den här gången också, och en bläckfisk! *glad*

Såg en fin fågel också

Mamma och pappa är ju dock inga proffs på det här med att snorkla direkt, ha ha! Eftersom ingen av dem känner till min blogg tänker jag fräckt dela med mig av några foton på dem efter deras första snorkeltur...



För bästa effekt - klicka på bilderna så blir de större ;)

Herrejösses, de hade slagit sig sönder och samman på korallerna! Helt sjukt blodiga. Jag skrattade hejdlöst när jag såg dem och sprang snabbt och hämtade kameran, LOL! (Ingen fara, de tycker om mig ändå! *smile*) Nåja, det var faktiskt lite svårt att ta sig i och ur vattnet, eftersom man var tvvungen att gå på en massa hala döda koraller ut till platsen där det blev lite djupare och revet börjadede (specielt när det var lågvatten och blåste). Men de lärde sig efter hand!

En hel massa sjöstjärnor kröp fram var gång det blev lågvatten

En dag följde vi med på en båttur och snorklade ifrån den. Mest för att ryktet sa att det fanns chans att stöta på delfiner, men inga sådana i sikte den dag vi valde att följa med *lite besviken* Men det var mysigt ändå! Korallerna och fiskarna ute till havs där vi stannade var emellertid ingenting speciellt jämfört med de som finns direkt utanför stranden på vårt hotell. (Om det är någon som är sugen på riktigt fin snorkling rekommenderar jag starkt Makadi!) Vi gjorde ett stopp på Giftun island också, som omgavs av det blåaste vatten jag någonsin sett!

Giftun island

Äter på båten (ja jag vet att jag ser dryg och svagt utvecklingsstörd ut..)

Jag, efter lite snorkling till havs

Allra sista snorkelturen, dagen innan hemresan, stötte jag och mamma på Mr and Mrs Lionfish... Gah!! Blev allt lite skakis :S Ok jag erkänner, MYCKET skakis! Vi sprattlade snabbt iväg åt motsatt håll. De ska ju liksom hålla sig djupt nere, långt inne bland korallernas hålorna, definitivt inte i ansiktshöjd med mig där jag precis ska försöka ta mig upp på land igen! För den som inte vet så är denna fuling rejält giftig... (Vet ej om dödlig, men man vill inte sticka sig på dess taggar kan jag lova). På väg upp mot stranden såg vi även en liten bebis-lionfish som simmade runt på det grunda vattnet. Den blev jag inte lika rädd för, utan hämtade kameran och fotade!

Bebis-lejon
What more... "All inclusive" är finemang! :) Äter så man storknar... Det finns flera olika resturanger att välja på, men "The Dome" är vår favvis! Buffé med enormt mycket olika mat att välja på (och massa efterätt *kakmonster*), trevlig serveringspersonal och framförallt så himla MYYYYYSIG! Käkar frukost här också, hotellfrukost är det BÄSTA som finns! Kanske för att jag alltid är vrålhungrig på morgonen, och för att jag hemma vanligtvis har ett sorts bröd och ett sorts pålägg eller fil att välja på...
*Mmmm*

Ida kränger frulle

Resturangpersonalen är grymt effektiv. Man hinner knappt äta upp innan de rycker tallriken ifrån en! Och de kommer ideligen och frågar om man vill ha mer dricka osv. Blir nästan lite stressad av att de springer runt som skållade råttor hela tiden och rycker i ens saker. (Det är nästan som om de står och väntar "Nnnnnnu tog hon sista tuggan, då byter jag tallrik till henne!") Thai-restuangen tog priset, jag tror att vi klämde i oss 4 rätter på sisådär 20 minuter! Att sitta och vänta en evighet på en resturang är i och för sig bland det tristaste jag vet, men nån måtta på servicen kan det väl vara...


Thai är gott

Precis all peronal på hotellet är otroligt trevlig, men jag måste säga att jag är ovan vid att bli så väldigt uppvaktad hela tiden. De öppnar dörrar, skjuter in stolen till en... Och to tell you the truth, jag hade mer än gärna tagit en madrass själv och lagt på min solstol istället för att stå som ett fån medan nån annan gör det åt mig. Känner mig så dum och snobbig, jag heter ju trots allt inte Silvia... Men passa er, de blir skitsura om man försöker att ta en madrass själv, jag har provat! ;) De VILL göra det åt en, och helst sedan även ta ens handduk och lägga ut över madrassen (och då säger man ju lite försynt "thank you", trots att man egentligen inte alls vill ha handuken så, utan hellre velat behålla den ihopvikt och använda den som huvudkudde...)

Förra gången jag var i Egypten gick jag hela tiden runt och tyckte lite synd om alla som jobbade där. Framförallt de som sopade, städade polen eller låg på knä och rensade rabatter. Tror att det var för att jag själv kände mig så lat som bara kunde gå runt där och slappa som en annan rikemanssnobb. Men sen kom jag att tänka på vilket jobb jag själv har... Jag torkar kräk och bajs, och det är minsann inte en jäkel som någonsin tyckt synd om mig för det! Dessutom betalar jag, DYRA pengar, för att kunna gå runt och slappa en vecka i deras land, och för att kunna njuta av den sol och det hav som de har tillgång till gratis. Då kändes det lite bättre! :)

Det var en skön vecka, och vi klarade oss faktiskt undan med bara ett enda mindre familjebråk. Som jag tror att jag startade... (Ja, jag TYCKER faktiskt att det är extremt oförskämt att sitta och salta hysteriskt på maten medan servitören står vid ens bord och försöker ta upp beställning på dricka! Eller hur??)

En stilla kväll på stranden
Men men, nu är det slut på lyxslivet :/ Lääängtar redan tillbaka. Det blir nog att jag återvänder igen. Nån gång... När jag slavat ihop lite pengar igen...
Lite bilder från min och syrrans resa -07:
http://www.facebook.com/album.php?aid=13356&id=534882010&l=a2b08c3e97

7 kommentarer:

  1. "ja jag vet att jag ser dryg & lite halvt utvecklingsstörd ut"

    *skratt* du skriver faktiskt himla roligt..
    Mamsen & Papsen har inte förändrats ett dugg!
    Helt otroligt på 15år?? Vad är tricket?
    Ser ut att vara en härlig semester även om Egypten inte lockar mig alls..

    SvaraRadera
  2. Tack :D

    *Hrm* Vaddå mamma och pappa har inte förändrats, JAG då?! ;) Japp jag gillar i alla fall Egypten, vad har du för favvo-ställen då? Du borde väl ha bra koll och tips på sånt menar jag :)

    SvaraRadera
  3. Ser mysigt ut!

    Sådana där trycka tillbaka diskarna övningar fick jag oxå för några år sedan. Tydligen vädligt vanligt runt 30-årssnåret. :S Men det som är bra är att de är grymt effektiva, jag har inte haft några större problem sedan dess.

    SvaraRadera
  4. Haha! Jag älskar dig din lilla dryga typ!
    Gud så jag skrattar när jag läser. Och dina foton på mams och paps! Stackarna!

    Puss!

    SvaraRadera
  5. Gud, vad underbart det låter. Du skriver så jäkla härligt !! örs och ses snart, hoppas jag
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Chanel bags
    are bogus to top standards. If you are analytic for in a Chanel bag
    , it can admonition you atom the complete from the fake. China is a cogent artisan of afflicted and Chanel Wallet
    .

    SvaraRadera