lördag 4 april 2009

Hmm...

Var iväg en sväng till klubben i morse för att träna agility med flickorna. Underbart väder och inte en kotte på planen när jag kom - toppen! Jag hade massa jag ville träna och finslipa, och tänkte nöjt att jag skulle kunna hänga på klubben i flera timmar och träna lite, sitta och sola och softa en stund, träna lite mer.. osv. (Jag menar, tråkiga saker som att packa upp resväskor etc kan man väl skjuta på några dagar till?!) Det stod en färdig agilitybana med nummerskyltar (hurra!), så jag tänkte att vi skulle börja med att köra den ett par varv (har varit lite snålt med banträning i vinter). Efter ett varv var hundarna flåsiga, och efter två hängde deras tungor i backen! WHAT?! Jag undrar om det var ovanan vid värmen som gjorde dem trötta (förvisso inte dödsvarmt, men det var ändå ett bra tag sedan det var mer än några futtiga plusgrader då vi tränat..), eller om de verkligen kan ha tappat ALL kondis efter en vecka på pensionat?! Hmm... Två halvtimmerpromenader och två kortare rastnigsrundor per dag är såklart betydligt mindre aktivitet än de är vana vid, men ändå! Är det möjligt?? Lite oroande faktiskt. Får försöka "sätta igång dem" lite försiktigt nu tror jag, fast redan till helgen måste de helst vara "fit for fight" igen... :S

Anyway, banan gick bra. Jag såg ett par "fällor" när jag banvandrade, på två eller tre ställen stod det ett hinder tätt rakt fram då de skulle svänga till ett annat hinder istället. I verkligen var det emellertid nemas problemas, båda hundarna följde mig jättefint och hade inte en tanke på att ta fel hinder. Sot slarvade dock litegrann på kontaktfälten, matte INTE glad! :/ Hon väntade i och för sig på släppkommando, men "råkade" liksom stanna lite för sent när alla fyra tassar redan hunnit komma ner i gräset... Båda hundarna fick köra några extra kontaktfält, och efter lite påminnelse om hur det ska se ut gick det bra. Måste nog ta mig en funderare på hur jag ska göra om det blir tendens till fusk eller slarv på tävling från fröken Sots sida... Hmm igen.

Sen stretchade och masserade jag igenom hundarna lite (för att undvika att de skulle få världens träningsvärk), och körde ut och promenerade en dryg timme i Klagshamn istället. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar