tisdag 28 april 2009

Mysigt med mise på besök!

Jag vet att jag tjatar om sheltieprinsessorna i vart och vartannat inlägg, men faktum är att jag ju har ytterligare en prinsessa: Prinsessan Idis!

3:e prinsessan

Idis är en "hittekatt" som jag tog hand om för en massa år sedan. Hon blev inlämnad på djursjukhuset (min arbetsplats) mitt i kalla vintern, med förfrusen svans och livmodersinflammation. Hon blev opererad, ingen ägare kom och hämtade henne, och the rest is history...

Idis bor hos mina föräldrar nu. Dels för att de har villa med trädgård, och dels för att Sot dessvärre förutom sin dammallergi också är lite allergisk mot katt. Vilket är tragiskt eftersom Sot-skrot verkligen ÄLSKAR Idis! Men men, vi hälsar på henne (och tja, päronen) ganska ofta, och ibland får hon komma och bo hos oss nån vecka. Som tex nu. Anledningen är att hon ska följa med mig på jobb imorgon för att ta ett blodprov. Hon har börjat dricka och kissa mycket, så jag är lite orolig för hennes njurvärden... Hon blir trots allt 12 bast i år. Hon mår som en prinsessa i övrigt, men ändå bäst att kolla...

Idis är kanske inte vackraste katten i världen (knubbig, korta ben, sneda öron, ingen svans och få tänder..), men ändå VÄRLDENS GOASTE!! Hennes intressen är äta, sova och kela. Ja, och nån gång ibland kan hon tänka sig att gå ut och sola lite på altanen, lukta på blommorna i trädgården eller lägga sig och sova under en buske :)

Här följer lite bilder på min lilla kise-mis. Även om hon kanske bara är söt i en mattes ögon, så brukar hon ändå lyckas charma alla med sin mysighet! Och hon ÄR faktiskt ganska gullig när hon sover... ;) Vid vaket tillstånd har min älskling bara ett enda ansiktsuttryck: Butter.




Trött mise

I sin älskade "snoozzee-korg"


Fröken Butter

Solar magen

Bästa kompisar

Hela gänget väntar på att få hugga in på "jultallrikarna"

Sötaste lilla katten

Som huvudkudde åt Vincent (min brorson)

6 kommentarer:

  1. Men gud så fin!
    Vill gosa med!!!
    Nä, jag blir så sjuk. Jag har starkt börjat fundera över att ta hand om en hittekatt/hittehund så att Ira kan få en kompis som kan få leva sitt kvarvarande liv utan stress, kommandon men med en massa godis, kärlek och gos.
    Fast de flesta hittehundar vill de ska komma till "aktiva hundmänniskor" och jag tror att jag klassas in bland "all-included resorts" (=slappt, viktökande och kravlöst).
    Och katter vill de oftast inte ha i hundhem. Folk brukar inte tro på att Ira är rädd för katter, sköldpaddor, fåglar m.m, m.m, m.m... Ja, rädd för allt utom andra hundar. Med andra ord är hon så harmlös mot katter.
    Puss!

    SvaraRadera
  2. Nej men vad dumt, klart att Ira ska ha en hitte-kise-kompis! Bara så du vet, jag kommer efter detta uttalande att höra av mig nästa gång vi får in en liten goding på jobb!! Hittekatter är BÄST (så otroligt gosiga och "tacksamma" på nått sätt), och det är fruktansvärt jobbigt att behöva skicka friska fina katter till himmelen... :(

    SvaraRadera
  3. JAG VET ATT DE ÄR OSLAGBARA! Jag har ju som bekant (rättare sagt, som ingen har klarat sig undan från att höra både en och trettiotvå gånger) två hittekissar hemma hos mig. Sen ganska precis ett år tillbaka till och med.
    Lilla Stella som var så rädd, så rädd! Nu dansar hon som värsta "hiphopparen" när jag säger att: -Matte vill ha en puss!
    Den store, röde och väldigt ilskne Kålle är numera en bäbis och visar magen, och kräver att bli kliad på den, så fort han hör våra röster.
    Önskar av hela mitt hjärta att den som tänker på att skaffa katt börjar på ett katthem där det finns så många som inte har ett eget hem... www.katthemmet.nu till exempel...

    SvaraRadera
  4. NILLA!!! Kul att se dig :)

    Japp, men du vet, man SKA skryta och tjata om sina fina fina bebisar!

    SvaraRadera