söndag 9 augusti 2009

Kristianstaddagarna (5th Sonic Brigade och Bedårande Barn)

Efter en natt i Motala styrde vi kosan mot Kristianstad. 5th Sonic Brigade skulle nämligen spela där också, plus att de skulle göra en spelning med Bedårande Barn (=hyllningsband till Noice, typ samma banduppsättning men plus Fredrik von Gerber, yay!) Kan ju inte säga annat än att man kände sig en smula bortskämd: 3 spelningar på 24 timmar... Nice! :)

5th Sonic Brigade skulle spela kl.19, lite för tidigt för att folk skulle ha orkat sig dit... Fast där var en klunga framför scenen ändå, och det satt mycket folk och lyssnade i det stora öl- och matserveringstältet. Jag hade såklart tvingat mamma och pappa att komma dit. Eller nja, tvingat och tvingat. Mamma gillar faktiskt 5th Sonic Brigade, "Knock knock on my door again" är hennes favoritlåt (se förrförra inlägget för ett klipp). Lite oväntat då det är en av de snabbare/rockigare låtarna, men hon är cool min mamma :) Pappa var väl lite mer tveksam till att följa med... Han kan inte beskyllas för att vara nån stor musikfantast direkt, gillar enligt egen utsago bara Elvis och Jerry Williams. Nåväl, han kunde gott få vidga sina vyer litegrann tyckte jag! ;) Martin var också där, med sina söta små rocktjejer. Kul att ses igen, det var längesen!

Spelningen var kanon, precis som dagen innan. Fast... de hade strukit "God Damn" och "Let the devil win" från låtlistan.. Hmm, me not like! :/ Jag tror faktiskt inte att det är någon jättegod idé att stryka två av de lugnare låtarna då man spelar för en blandad stadsfestivalpublik på ett torg. Let´s face it, Svenssons lyssnar vanligtvis inte på särskilt mycket hårdrock, och det spelas dessvärre inte mycket på radio etc heller. Då måste man liksom smyga den musikstilen på dem med hjälp av balladerna! Jag vet att det funkar så. Dessutom råkar ju "God Damn" vara min favoritlåt... Hoppas på att den får vara med i fortsättningen!

Men men, jag var mycket nöjd ändå. "The Whooo song" lät grymt bra, och Marcus sjöng såååå himla fint i "Black death" att jag var tvungen att titta mig omkring på folket som letat sig dit. "Hör ni vad bra det är, HÖÖÖÖR ni!!" ville jag skrika till dem. Själv rös jag, vilken helt fantastisk röst grabben har!





Cirkus en timme efter att de lirat med 5th skulle de spela med Bedårande Barn, på ett ANNAT torg! Stackare vad de fick slita. Snabbt som tusan forsla alla instrument från den ena scenen till den andra, rigga upp allt igen, soundchecka... Men bra blev det! :) Jag har ju sett hur många Noice-spelningar som helst vid det här laget och tänker alltid att det ju egentligen är roligare att få höra något nytt (som Richards 5th Sonic Brigade-låtar, eller Marcus egna låtar i förra bandet Öhrn). Men va fan... det ÄR ju så satans kul att höra Noice-låtarna också!! Löjligt kul är det, jag får kramp i smile-musklerna :)
De spelade på en mindre scen på ett mindre torg, och det var verkligen knökfullt med folk och en härlig stämning. Jag måste säga att det svängde ungefär sjutusen gånger mer med den här banduppsättning, än med den som lirade på Helsingborgsfestivalen förra året sist jag såg dem (dvs med Peo och co). Det var skitbra då med naturligtvis, men det var ändå en helt annan känsla nu. Man såg att bandet hade jäkligt kul ihop på scen, och då blir man själv också så himla glad. Jag ÄLSKAR verkligen dom här grabbarna!!

Tycker att de borde komma ner och lira här lite oftare, jag och Ida är uppenbarligen inte de enda Skåne-fansen trots allt, LOL! ;) Där var en del som inte sett dem live sen "tiden det begav sig" (80-talet), varav en stod och grät spelningen igenom (ja ok, hon kan ha haft några promille för mycket i blodbanorna..!) Jag pratade lite med en kvinna som stod bakom mig också, och hon bad mig peka ut vilka av bandmedlemmarna som varit med och spelat i "riktiga" Noice. "Jaha, jag trodde att han som sjöng kanske var Peo.." sa hon då. *ASGARV* Ha ha, inte så smickrande för Marcus kanske ;) Men för rättvisans skull kan jag ju också tala om att när mina päron anlände till Kristianstad och fick syn på mig och syrran som satt framme vid scenen och snackade med Gerber så hade mamma sagt "Där är dom, det är nog Marcus tjej Linn de sitter bredvid" LOL! Till mammas försvar får jag säga att det var på ganska långt avstånd de såg oss, men jag tyckte att det var lite kul :) Fredrik von Gerber är visserligen blond, men där upphör nog likheterna tror jag.







En av mina (många) favvolåtar, "Rosa Ljus"

"..i rosa ljus är allt okej" Ja så ÄR det faktiskt! Snälla, kan inte nån komma och ge mig lite mer rosa ljus i tillvaron...

1 kommentar:

  1. Tully has put assistant Coach bags
    and men's Coach Poppy
    in charge of getting the Flames ready for Thursday's opening match. The Coach Madison
    was sitting on a couch in the basement of her row house. One of the athletes asked with a laugh if the Coach Luggage
    was expecting.
    Among a huge range of daidaihua
    present in the market. lida slimming
    makes weight loss easy and quick. Though there may be enormous companies introducing slimming capsule
    . This is exactly what slimming capsules
    do. Also there is no need to cut down on food while you are taking lida
    regularly. lida daidaihua
    detoxify your body thereby expelling all the harmful toxins in your body.

    SvaraRadera