onsdag 5 augusti 2009

Motalafestivalen (5th Sonic Brigade)

Jahapp, då ska man försöka blogga ikapp sommaren då... :S Kommer nog att ta sin lilla tid. Jag har faktiskt skrivit ner en del redan, men inte haft tillgång till internet under semestern och kunnat lägga ut det. Har inte haft någon lust heller ärligt talat, det har varit fullt upp :)



Andra dagen på min semester for jag och systeryster upp till Motalafestivalen för att kolla på favvobandet 5th Sonic Brigade. Vi körde redan vid kl.10 på morgonen, för eftersom det var strålande sol tänkte vi att vi kanske kunde stanna och bada på vägen, tex i Gränna eller då vi kom fram till Motala. Nja, skulle inte tro det va... De blev världens skitväder efter bara ett par timmars körning! Vi sneglade lite bekymrat bak på vår packning bestående av linnen, shorts, nån tunn skjorta och sandaler... :S

Jag hade bokat rum på samma hotel som sist vi var i Motala (Noice-koncert den gången *smile*), och det första vi gjorde då vi kom fram var att springa på Thorsson + kompis precis vid porten. Skoj, längesen man träffade och snackade med honom också! Ungefär samma sekund vi satte foten innanför dörren började det att fullkomligt vräka ner. Och jag mena verkligen VRÄKA! Fick "Roskilde 2007"-flashbacks så det bara sjöng om det. Fy fan... Det fortsatte timme efter timme, och vi tittade misstroget ut genom fönstret och funderade på om vi skulle bege oss ut för att försöka införskaffa ett paraply. Kom emellertid fram till att vi skulle vara dyngblöta när vi kommit 2 meter utanför dörren, och i så fall blivit tvungna att köpa ny kläder också eftersom jeansen vi hade på oss också var de enda vi hade med. Hmm. Vi stannade kvar på hotellrummet och läste, vilade, käkade Gränna-polkagrisar och hoppades på det bästa.

Nån enstaka gång har man tur, även om man heter Linda! Vid kl.18 hade det slutat regna och vår vän solen tittade fram igen, så vi promenixade iväg till festivalområdet. Om man nu kan kalla det festival - Maj Gadd..! Fattar inte hur man kan ta 250kr för det där, Malmöfestivalen är väl sisådär mellan tummen och pekfingret 47 gånger större och GRATIS! Nåja.

Laila, Nilla (plus snyggingarna de är gifta med) och Marcus dök upp lagom till att Eldkvarn började spela, så då blev det lite kramkalas såklart. Sen stod vi kvar och lyssnade klart på koncerten. Man vågade ju inget annat än att applådera artigt, eftersom Eldkvarnsgubbarna tydligen är Gud hemma i Lailas hus..! Äsch, jag tycker också att de är rätt bra faktiskt ;) Det började ösregna igen, så vi satt i öltältet och snackade och drack öl/cider tills det var dags för 5th Sonic Brigade (jag menar, vem vill se Johan Palm och BWO?) Det var så KUUUUUL att träffas igen! Laila och Nilla drog den ena historien efter den andra, verkligen tokroliga att lyssna på. Man känner sig alltid själv som världens tråkigaste ungefär i deras sällskap... :S Awa dök också upp efter en stund.

Tekniken strulade lite pga allt regn så det tog lite tid innan superbästa bandet äntligen kunde gå på scen. De skulle spela in material till en dvd också, skoj! Synd bara att där inte var jättemycket publik... Fast där var en del, och vi var i alla fall entusiastiska :) Jag var dock lite smånervös för att råka hamna med på bild, eftersom jag självklart trängt in mig på första raden. Ser inte direkt fram emot att beskåda när mitt nylle dyker upp på TV-skärmen... Jag har liksom sett tillräckligt många inspelade koncerter där kameramannen verkar ha som hobby att zooma in fula personer i publiken, gärna när de typ sjunger fel eller petar sig i näsan... :S Efter en stund insåg jag dock att de mest verkade filma bandet och inte publiken (tack!) så jag vågade sjunga med, hoppa och klappa igen :) Gött!

Jag tycker verkligen att 5th Sonic Brigade är så otroligt jäkla bra! Ifall det nu skulle vara någon som råkat missa det *LOL* Till att börja med har ju Richard skrivit ett gäng riktigt riktigt bra låtar. Sen är de fruktansvärt skickliga musiker allihop, och Marcus är ju en fröjd att se! Jag älskar hur han verkligen anstränger sig: studsar runt över scenen, gör en massa miner och lever sig in i låtarna. Det blir så intressant att titta på då. Jag hoppas verkligen att det ska gå bra för mitt favvo-gäng och att fler får upp ögonen för dem. Förhoppningsvis får de det, efter deras framträdande i TV4 Nyhetsmorgon i veckan som gick! (Tjohoooo, så jäkla cooooolt!) De skötte sig finemang tyckte jag *stolt*

Ni som missade dem kan kolla in "The whooo song", "God damn" och en intervju här (klicka på 5th Sonic Brigade):

http://tv4play.se/aktualitet/nyhetsmorgon?videoId=1.1116818&renderingdepartment=2.34562








Ok, en sak till bara. Laila tyckte att jag tvunget skulle berätta att jag har träffat Jolanta! Eller ja, åtminstone en väldigt nära släkting... Ni känner väl till Jolanta från Litauen? Gift med Göran, driver "Svenska kändisresor" ihop? Om inte, så ta en kik på det här klippet:


Laila och la familia håller på att fixa värsta poolanläggningen hemma i trädgården. Tja, vad jag har förstått så är det väl Laila som sliter mest, hon har ju den tyngsta och mest ansvarsfulla arbetsuppgiften som arbetsledare... ;) Anyway, hon bad mig köpa med dekorationsmattan "Tre jagande sjöhästar" till deras pool nu när vi skulle träffas (ja ja, jag vet att den heter "Tre jagande delfiner", men Laila blir så gulligt nervös när hon tror att jag inte har förstått vilken matta hon vill ha så jag kan liksom inte låta bli! *hi hi*). Den skulle tydligen bara finnas i en enda poolbutik i hela landet - den här i Limhamn. Hmm... *tänka tänka* Jo, jag kom på att jag nog sett en sådan här i krokarna... Efter lite efterforskning upptäckte jag att den ligger ca 200 meter hemifrån mig, LOL!
Nej, jag går inte omkring i ständig dimma, butiken ÄR faktiskt svår att lägga märke till. Den ligger på hörnet i samma byggnad (ser ut som typ en gammal plåtmaskinhall) som även tillhandahåller en bilverkstad, en däckfirma och en ju jutzu-klubb. Ser väldigt mörk och trist ut utvändigt, jag var tveksam till att den var öppen överhuvudtaget... Men Laila hävdade att hon pratat med innehavaren per telefon, och när hon delgav sina misstankar om att det faktiskt var Jolanta som jobbade där promenixade jag dit med stora nyfikna steg. Tro det eller ej, det var hon!!
När jag kom in i butiken stod hon och pratade med en annan kund, iförd tights och en randig tröja. Jag bara gapade inför den slående likheten, och tvingade mig själv att låtsasbläddra i en pärm med foton av pooler för att inte stirra alltför mycket. Varpå flera foton lossnade och började trilla ut över golvet... (som sagt, inte bästa kvalisorten på butiken). Det blev strax min tur, men dessvärre förklarade Jolanta att just Lailas matta var slut. De hade bara mattor med sköldpaddor, fiskar, solar och annat trams. När hon såg min besvikna min rusade hon emellertid för säkerhets skull ut på lagret och började slita upp en massa kartonger. "Najj, jak ä lässen, inte mykket att gööööra.." Jag frågade om de inte kunde beställa hem mattan, men det var tydligen absolut omöjligt (de måste först sälja slut på alla sköldpaddor, fiskar... osv, för det gick ju inte att beställa bara en sorts matta.. logiskt?!) Hon berättade dock att det var många som ringt och frågat efter just den här speciella mattan (hmm, har Laila ringt och terrat henne mån tro..?), men det "gikk faktisk intä". Nähä, if you say so... Jag kom inte på mer jag kunde fråga för att förlänga vårt samtal ytterligare, så jag fick vandra ut ur butiken igen.


Göran & Jolanta

6 kommentarer:

  1. Jag undrade var du tagit vägen:-)
    Måste ta mig tid att lyssna på den där Brigade.

    På tal om kändisar så träffade jag mamman till Morgan, han i Hipp Hopp.

    Vi bodde ju i Kåseberga ett tag, och hon var vår granne, och hon hade en schäfer som jämt smet, mamman var en absolut personlighet, så äpplet faller visst inte långt från trädet:-). Hon basunerade glatt ut att hennes man var en känd matematiker och sonen var med i TV.
    Och så berättade hon allt om sitt liv:-)
    Undrar om hon bor kvar:-)

    SvaraRadera
  2. Ha ha, jag lever men har varit lite busy ;) Var knappt hemma någonting alls under semestern (en enda dag tror jag, kanske två..?) Nu är jag tillbaks i verkligheten på jobb igen sen 2 veckor och det är sååå stressigt! Jobbar övertid var dag och är helt slut när jag kommer hem. Ska försöka blogga ikapp efterhand, men just nu lägger jag den lilla energi jag har kvar på att roa sheltieflickorna!

    Jag ÄLSKAR Hipp hipp, Tiffany är min favorit! :)

    SvaraRadera
  3. Haha! Gud så bra du berättar om Jolanta!
    Jag o Nilla tokroliga? Möjligtvis i ditt sällskap! Vi tycker att DU är kul!

    Det var så jäkla kul att träffa er irl igen!
    Puss!

    SvaraRadera
  4. The trend for louis vuitton in 2009 seems to be “the bigger, the better”. Today’s on the go woman needs a louis vuitton bags that can handle everything from makeup to cell phones and every other louis vuitton handbags she needs to keep her in the know and in touch while looking fashionable and irresistible.
    lv never lose their appeal and the hottest three replica louis vuitton handbags for 2009 represent some of the most classic lines from the past. For 2009, the fashionable woman needs more than just pretty looks – she needs a stylish handbag that looks great and provides the most in functionality.
    Topping the list for the “in” lv handbag of 2009 are classic names such as Louis Vuitton, Hermes Birkin, and of course, the fabulous classic design by Coco Chanel. These designer handbags are designed to perform. Long gone is the trend of cute little handbags with barely enough room for a lipstick. Whether making a scene in the corporate world or out for a day of shopping, today’s women demand style and performance – and the most popular designer handbags for 2009 deliver both.

    SvaraRadera
  5. Among a huge range of daidaihua
    present in the market. lida slimming
    makes weight loss easy and quick. Though there may be enormous companies introducing slimming capsule
    . This is exactly what slimming capsules
    do. Also there is no need to cut down on food while you are taking lida
    regularly. lida daidaihua
    detoxify your body thereby expelling all the harmful toxins in your body.

    SvaraRadera