söndag 23 augusti 2009

"Snapphanefejden", Hässleholm.

Sista semesterveckan (v.30) var det agility för hela slanten, 5 dagars tävlande i Hässleholm!!

Jag hade beslutat mig för att tälta på plats, för att slippa köra fram och tillbaka var dag (= spara tid och pengar). Det är faktiskt jättemysigt att tälta, när det är fint väder och härliga sommarnätter... vilket ju såklart var vad jag föreställde mig då jag fattade mitt beslut! :S Men nejdå. Jag tältade 2 veckor på min semester (Hultsfred + Hässleholm), och naturligtvis regnade det just precis båda de veckorna! *Grr* Inte heeela tiden såklart, men tillräckligt! Det blev åtminstone inte så mycket turistande på kvällarna som jag tänkt mig (hade varit ambitiös och skickat efter massor med broshyrer från turistbyrån), och inget sittande i brassestolen utanför tältet och sola och läsa heller. Nåväl. Det var faktiskt lite mysigt, ändå! Så länge det inte läcker in så... (vis efter mina år på Roskildefestivalen var mitt tält såklart väl insvept i presenning och silvertejp, så nemas problemas där!) Fast det är klart, jag har ju tillbringat ganska MÅNGA timmar den här sommaren med att ligga i ett tält och lyssna på regnet. Blir lite tjatigt efter ett tag... :/ Det är väl ok så länge det är ljust så att man kan läsa, men sen då?! Man är ju inte direkt trött så att man kan sova heller, efter allt slappande... :S


TISDAG:

Jag och flickorna åkte till Hässleholm en dag tidigare, för att få bra tältplats vid banan och slippa gå upp så fasligt tidigt på onsdagen. Fullständig kaos och anarki utbröt då det blev dags att få sätta upp sina tävlingstält! *PUH* Funderade lite på om det verkligen var värt det...?? Men när man är på en flerdagarstävling så är det rätt kul att få plats så att man kan se banan och följa tävlingarna från sitt tält (istället för att sitta 3 rader bak...), speciellt om det tänker vara dåligt väder. Och när det är stora klasser (ca 80 hundar var det i mina) så att man verkligen måste tillbringa hela dagen på tävlingsplatsen. Jag lyckades i alla fall få plats vid en av klass 3-banorna *glad* Mitt vanliga sovtält slog jag upp på en sumpig gräsmatta en bit ifrån. Bredvid parkeringen med alla husvagnar och lyxiga husbilar... *avundsjuk* När jag vinner på triss, då jäklar!!


ONSDAG:

Hopp 3, Sot:
Inte jättebra fart. Klarade slalomen. Slog i ett hinder hårt så att jag trodde att hon rev (gjorde hon inte!), varpå jag som vanligt lite "gav upp" och tappade henne över fel hinder (3 hinder från slutet *suck*). Disk alltså.

Hopp 3, Glittra:
Felfri, blev 11:a och fick SM-pinne! :) Sprang ganska fort (4,40 m/s) och hade bra vägar, missade bara pyttelite på ett ställe.

Glittras hopplopp: http://www.youtube.com/watch?v=GHLH-8LvdQo




Ag 3, Sot:
Missförstånd på ett ställe så hon hoppade ett hinder bakifrån - disk. Höll henne lite extra på fälten efter det. Inte helt nöjd med farten ned till 2/2 och hon sprang inte ända ut på vippen (kanske pga hon flög av sist i Bjuv?) Gasade inte för fullt, men klarade i alla fall slalomen.

Ag 3, Glittra:
Hoppade bommens kontaktfält, annars ok lopp. Långsam vipp. 5 fel och 18:e plats.
Jennie och borderterrierna + la familia kom och höll mig sällskap i tältet, så det blev en rätt trevlig dag! :)


TORSDAG:

Ag 3, Glittra:
Disk pga att Glittra tog ett hopphinder från fel håll. Jag skickade ut runt hindret och skyndade mig sen för snabbt vidare själv för att hinna med ett framförbyte precis efter hindret, varpå Glittra följde efter... Disk. Annars bra flyt, 3 bra och roliga bakombyten som funkade kanon. Men... hon hoppade bommen igen!

Ag 3, Sot:
Disk pga att Sot pep in i en tunnel där hon inte skulle, disk. I övrigt bra flyt och bra bakombyten. Snabbt slalom, snabbaste på tävling någonsin tror jag!

Hopp 3, Glittra:
Felfri, blev 10:a och fick SM-pinne!! Tappade tid då Glittra var påväg i tunnelfällan. Lyckades stoppa henne, men kom av mig och blev sen i ett framförbyte. Kul bana annars, skulle velat köra den några varv för att få till den perfekt!

Hopp 3, Sot:
Disk i tunnelfällan, fan! Hann skrika rejält på henne, men hon hade bestämt sig... Totalignorerad!Lite långsam i starten, men sen bra och kul att springa med. Fixade slalomingången som jag var orolig över.

Jennie och borderbusarna tävlade med oss denna dagen också. Kul, men fy sjutton vilket oväder det var. Regnade konstant kändes det som. Jag började fundera lite över hur knäpp man egentligen är om man frivilligt väljer att spendera hela sin sista semestervecka sittandes och skula inne i ett tält..? :S På kvällen var det dags för "Snapphanefesten", riktigt kul faktiskt! Det var "Partyfabriken" som höll i spektaklet precis som förra gången, lite samma som "Wallmans salonger" där servitörerna både serverar och uppträder. Dessutom lite jippon med att dra upp alla domarna på scen, lite allsång osv. Jag tänkte än en gång när jag satt där på hur underbar denna sporten är! Det är verkligen en faslig blandning av folk i precis alla åldrar, och alla är så otroligt trevliga och har så fantastiskt skoj ihop! Som sagt, UNDERBART :)


FREDAG:

Inga officiella klasser den här dagen, utan "Arion Cup" där resultatet från en hoppklass och en agilityklass las ihop. För ovanlighetens skull fanns det PRISPENGAR att tävla om! :) Vinnaren fick 1000 kr, 2:an 500 kr och 3:an 250 kr.

Hopp Cup, Sot:
Sot sprang förbi ett hinder där jag skulle dra över henne med serpentinhanden. Jag var förmodligen för slarvig... Brydde mig inte om att ta om utan sprang vidare, disk. Resten gick bra.

Hopp Cup, Glittra:
Mycket bra lopp. Jag var offensiv hela tiden och tryckte på (lite sporrad av att speakern babblade på om att Glittra tagit silver på SM osv, he he!), handlingen flöt bra. Felfri, 6:e plats.

Ag Cup, Sot:
Sot var ju ute ur tävlingen pga disken i Ag, men hon gjorde ett bra lopp ändå. Förutom nån stor sväng, och att hon inte stannade som jag ville på bommens nedfart. Hmm... Lite bekymmersamt, kanske borde ta tag i det där nu..? Svar: Ja. Fast det är jobbigt med tävlingsdjävulen :S Vet inte om jag klarar av att ta om fältet när vi inte fått några fel utan bara pga bristande kriterier... Vet ju att man bör, för att inte behöva sota för det sen... Sot slutade 3:a i denna klassen, men det betydde ju nada eftersom det ju var en inofficiell cup och man la ihop resultaten för båda klasserna.

Ag Cup, Glittra:
Spännande eftersom Glittra låg 6:a och hade teoretisk chans på prispengarna! Men... Hon hoppade bommen, IGEN!! Hmm, när jag bestämde mig för planen angående Glittras kontaktfält (se inlägget från Bjuv) tänkte jag att vi kanske skulle få räkna med att kanske missa hälften av gångerna, max. Inte VARJE GÅNG! Suck... Två stycken över oss i resultatlistan körde bort sig så vi slutade 4:a. Om Glittra inte hade hoppat kontaktfältet hade vi blivit 3:a eftersom vi hade snabbare tid. Retligt! När man för en gångs skull tävlar om annat än typ bajspåsar och fästingplockare... :/

På fredagkvällen bar det iväg hem till Anna på 50-årsfest, kul kul! God mat, trevligt sällskap och hennes söta söner gjorde ett perfekt jobb som bartender/lekledare! :) Det var en hel drös båda nuvarande och fd arbetskamrater inbjudna, vilket var himla roligt. Trots värsta "börja-jobba-ångesten när semestern börjar närma sig sitt slut, så brukar det ändå finnas en liten liten gnutta glädje över att få komma tillbaka och träffa sina goa arbetskarater igen. Efter festen hos Anna var jag dock plötsligt mer än nöjd vad det gällde den biten och såg inte längre NÅGON som helst anledning att återvända till jobbet... Strax efter kl.2 på natten klafsade jag mig frusen igenom vattenpölarna fram till mitt lilla tält. Lite mindre mysigt att tälta just då måste jag säga... :S


LÖRDAG:

Hopp 3, Glittra:
Kom av mig och blev sen på ett ställe så att vi fick en vägran /stackars Glittra kunde ju inte veta vilket håll hon skulle ta hindret ifrån då jag bara stod still och gjorde ingenting...) Resten gick fint. Fick 5,89 fel (tidsfel pga vägran). Blev 31:a.

Hopp 3, Sot:
Sot var riktigt riktigt duktig! Allt gick toppenbra, tills jag missbedömde hur lång tid slalomet skulle ta... (Sot ökade nämligen upp ett par växlar mot tidigare på tävling, kanon!) Eftersom jag skulle trycka Sot 90 grader bort från mig efter sista porten och själv var sen. slutade det hela med en krock! 3 hinder från slutet på ett superlopp voltade jag graciöst som en elefant. Som tur är slog jag inte ihop med lilla hunden alltför illa. este mig upp och sprang imål med 5 fel för beröring. Fan också, hade så gärna velat ha ett bra officiellt resultat efter alla disk (och framförallt en SM-pinne!) Nu blev vi 27:a.

Ag 3, Glittra:
Bra lopp. Hade bestämt mig för att ta om bommen om hon hoppade (något måste ju uppenbarligen göras!), men hon trampade så fint så fint, trots att det låg en tunnel runt nedfarten som hon sen skulle in i bort ifrån mig. Har inte tränat på det på år och dar, men det gick. Trodde inte att Glittras fart räckt så långt, men det visade sig att hon blivit 5:a (av 72 st!!) Det var ju kul :) Fick även en SM-pinne som vi inte behövde (hur kaxigt låter det inte att säga så, lol?!)

Ag 3, Sot:
Det gick riktigt bra fram till efter tunnen under bommen. Jag hann till och med tänka "Nu jäklar händer det, nu sätter vi superloppet!" Men icke... Sot var för snabb genom tunneln så jag hann inte backa och göra mitt planerade framförbyte då hon kom ut. "Äh va fan, jag gör ett bakombyte istället". Hört det resonemanget förut?? Jajemän, men jag har uppenbarligen inte lärt mig min läxa: ÄNDRA ALDRIG DIN PLAN! Det funkar nämligen oftast inte. Den här gången blev det en vägran på nästa hinder som var långhoppet, och sen blev det disk. Usch vad jag grämde mig efteråt. Jag skulle gjort framförbytet ändå, trots att det blivit en ful extrasväng runt mig. Sot hade säkert varit snabbare än Glittra ändå, och eftersom Glittra kom 5:a... Hade funnits en rimlig chans på cert och championat! Hmm.. :/

Jag och prinsessorna var färdigtävlade ganska tidigt den här dagen, och lämpligt nog var det superfint väder :) Så då äntligen plockade jag fram turistbroshyrerna, och vi åkte till Finjasjön för att promenera lite! Det skulle finnas en "Hundslinga" på 6 km där. Perfekt! Lagom långt att gå tänkte jag, såhär på eftermiddagen efter 4 dagars tävlande. Det var otroligt vackert vid sjön. Vi gick långsamt och strosade till en början. Jag fotade hundarna lite, de badade tassarna i en bäck, vi hoppade upp på lite stockar och stenar, jag mumsade på lite skogshallon, sen hittade vi en liten strand och Glittra fick simma efter pinne (snarare "träd", den enda vi hittade) en miljon gånger ungefär (aldrig nöjd!)... Promenixade lite till... Efter ett tag började jag tycka det var konstigt att vägen aldrig svängde? Gick lite till, och efter en stund började det svänga lite åt höger. Bra! Jag ökade på stegen litegrann, började bli hungrig och ville tillbaka. Plötsligt kom vi in ibland en massa hus, och sedan ut på en asfaltväg. Märkligt?! Nåja... Efter ytterligare promenixande gjorde vägen en tvär sväng tillbaka åt vänster! Hmm... det var väl ungefär då jag insåg att vi nog gått lite fel!! Tusan också. Ingen karta eller dylikt i närheten, och jag hade absolut ingen aning om vart vi var. Så det blev till att vända tillbaks samma väg igen... Ca 3 timmar blev vår lilla promenad, vi var ganska slut och vrålhungriga efteråt.








SÖNDAG:

Sista dagen och sista chansen! Glittra hade väl skött sig ok hittills och fixat 2 SM-pinnar i hopp, men den glädjen grusades ju rejält av alla hoppade kontaktfält måste jag säga. Sot hade inget alls att hänga i julgranen efter 4 dagars tävlande. Vars en till SM-pinne i hopp behövde de för att bli färdigkvalade, nu jäklar! Jag försökte peppa mig själv och få till lite jävlaranamma, men jag kände mest något slags lugn. Jag kände mig harmonisk och ganska säker på att idag, idag kommer vi faktiskt att fixa det här! Och guess what, det gjorde vi! Plötsligt från ingenstans slog vi till med 4 nollor på raken, hi hi! Det kändes bra :)

Ag 3, Glittra:
En kul och flytig bana! A-hindret skulle tas 2 gånger så det blev många kontaktfält, men Glittra tog dem allihopa. Felfri, dock inte supersnabbt. Slutade 12:a. (Fick SM-pinne, som inte behövdes).

Ag 3, Sot:
Domaren ställde sig väldigt nära bommens nedfart, och Sot gjorde en nybörjarhunds-klassiker och frös till is strax ovanför kontaktfältet och bara sod och stirrade på honom. I en evighet!! Trodde aldrig att jag skulle få henna av bommen, nästan 3 sekunder stod hon där. Hmm. Resten av banan gick skitbra, slalomet var så fint att matte nästan fick tårar i ögonen :) Sot slutade på en 10:e plats. Himlarns att hon skulle pausa så länge på bommen! (Fick SM-pinne, som inte behövdes).

Hopp 3, Glittra:
Oj oj vilken knökig bana! Man fick bryta hundens väg heeela tiden: in emellan, runt och hoppa, runt tillbaka, "fel" tunnelingång... I och för sig den typ av banor som jag och Glittra gillar eftersom hon är duktig på sånt, men ändå lite tråkigt eftersom hundarna inte hade nån chans att få upp någon som helst fart. Det var en liten raksträcka muren - säck- långhopp, men i övrigt var det bara att bryta och svänga hela tiden. Det var bennemig till att jobba på bra själv också för att lyckas visa rätt! Glittra tog sig genom felfritt, och slutade på en 11:e plats och SM-pinne!! Wohooo, färdig för SM 2010!!

Hopp 3, Sot:
Duktiga lilla Sot-skrot lyssnade också fint och tog sig igenom felfritt! Någon stor sväng här och var, men jag tyckte hon var duktig. Framförallt hade jag bävat för slalomingången som var riktigt svår, men vi gjorde nån stor men flytig grej som funkade. (Det innebar att Sot fixat 10 av 10 slalom den här veckan, gissa om jag var glad och stolt!!) Sot gick upp i ledning, men ganska snart var det ett dansk ekipage som slog oss. "Attans, där rök certet" tänte jag. När klassen var slut hade vi halkat ned till 5:e plats, men jag var mycket nöjd. Sot hade tagit sista SM-pinnen, och var även hon färdig för SM 2010!! Tjihooo!! Sen på prisutdelningen fick jag reda på att hon visst fått CERTET också! *paff* Det var danska ekipage på både 1:a och 2:a plats, och jag hade varit säker på att de var där för att plocka svenska cert. Men nähä... bara att tacka och ta emot, hi hi! :)


Konstigt hur en bra sista dag kan få hela veckan att plötsligt verka helt fantastisk, trots att Sot diskat typ allt som kommit i hennes väg och Glittra flugit av bommen som om hennes liv hängde på det! Men men, summa summarum så fixade vi vårt mål att kvala till SM! Och ett cert är ju inte så illa, även om det var väldigt nära ett par gånger till, om inte om hade varit... Fast lilla skrot-hunden är i alla fall "halvvägs" till dubbelchampion nu! ;) Två agilitycert och ett hoppcert så här långt. Bara att fortsätta jobba på.
Tyckte att det var en bra tävling, Hässleholm HU är proffsiga. Toppenunderlag, snygga hinder och bra kringarrangemang. Är glad att jag åkte dit och stod ut trots regnet, och trots att jag var sååååå trött måndag morgon då det var back to work igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar