lördag 7 mars 2009

GRATTIS Martina och världens bästa Csilla!!

Vill passa på att här säga världens största GRATTIS till Martina och hennes racer-pumi Csilla som varit i England och tävlat på Crufts. Ja ni hörde rätt, CRUFTS!! Och naturligtvis var det inte fjantig utställning de pysslade med over there, utan AGILITY. Det superdupermegajättedöduktiga ekipaget lyckades vinna en klass, komma tvåa i en, och därmed bli två totalt. Helt GALET bra ju!! Jag är såååå imponerad och såååå stolt över mina klubbkamrater! :)

Lite extra roligt att det gick så bra eftersom Martina var en smula pessimistisk innan de åkte... Martina, hon är så himla mycket bättre än vad du tror din lilla hund! Dags att du börjar acceptera det och ger henne lite cred nu tycker jag! ;)

Hmm. Jätteroligt såklart, men också pyttepyttelite bittert... Det är ju nämligen de här två som jag och mina hundar ska slåss mot nu när tävlingssäsongen snart drar igång!! :S Vi kan ju känna oss ganska körda... Men men, vi ska göra vårt bästa! :)

Var iväg och tränade lite igår, i småregn, snålblåst och extrem kyla *suck* Man blir inte sådär jättesmidig i 3 lager byxor och 4 lager tröjor kan jag tala om, speciellt inte då man redan innan var vig och rörlig som ett välfyllt kylskåp ungefär... (Känns som om denna vintern har varat en evighet redan... Men snart så, snart!) Till skillnad från de senaste träningstillfällena så hade jag faktiskt planerat lite vad vi skulle köra den här gången. Fast nja, nu ska jag inte skryta alltför mycket, jag lyckades nämligen såklart glömma banskissen hemma... Men eftersom man har sånt superminne egentligen *harkel* så kom jag ihåg hur övningen såg ut, nästan...

Det vi övade på var frontcrosses och Lead out pivots, från Greg Derrets dvd "Great dog, great handler - the winning combination" (banskiss FC1 och FC2 för den som bryr sig).

Jag har ju som jag sagt förut en förkärlek till bakombyten, förmodligen pga den enkla anledningen att vi är bäst på det. Men men, bara att ta tjuren vid hornen och träna lite mer på framförbytena tyckte jag, och vet ni vad, det gick riktigt riktigt bra och var skojsigt som bara den! :) Båda hundarna reagerade skitbra på armbytena, och jag måste säga att jag själv var ganska duktig också faktiskt. Tyckte att jag lyckades få till ganska snabba byten utan att behöva tänka så mycket, kändes naturligt *nöjd* Det enda var väl att jag ibland kanske gjorde bytena lite sent när jag försökte att inte göra dem för tidigt. Makes sense? Inte för sent kanske, men vissa gånger kände jag att jag skulle kunnat ge hundarna informationen några milliesekunder tidigare för att få rakare vägar. Glittra fick nån stor sväng ibland, men hon kutade på jättebra i alla fall! Det är definitivt prio ett när det gäller henne, så jag brydde mig inte så mycket om att försöka tighta upp mer.

LOP:arna då. Njä. Om jag ställde mig vid bortre stödet på hinder 4, så ville båda pälsbollarna ta hinder 1 och sedan nr 12. Det var ju såklart närmsta vägen till mig, men INTE närmsta vägen till blind cross bodyline, flickor små! *viftar lite med fy-fingret* Dessutom talade min utsräckta arm om att ni skulle springa rakt fram! Fast jag kan absolut inte kräva att det ska bli rätt, jag har ju faktiskt inte övat LOP-grunderna övehuvudtaget! Jag har helt enkelt bara testat ganska svåra LOP:ar, och när det gått fint så har jag i min enfald trott att jag inte behövt träna nått mer på det. Fel! Det blir ämnet för nästa träningstillfälle! Nåväl, om jag ställde mig mellan 3 och 4 gick det bra, och sen efter några gånger kunde jag stå vid närmsta hinderstödet på 4:an. Och LOP:en i FC2 var dock inga som helst problem, plättlätt!

Tränade lite lydnad med Sot också (läggande och ställande under gång + apport). Tycker att hon är ganska duktig! :) Fast jag är ju inte så hemskt petig när det gäller lydnad heller... Vi har tränat en liten stund idag också, vi får väl se vart det slutar.



18 dagar kvar... :)

En sista grej: Grattis Sarah och Caroline, ni är fantastiska! Go girls!! (Mitt skadeglada och elaka jag tyckte att det var skitkul att BWO inte gick vidare, och framförallt att de blev slagna av Lili & Sussie *fniss*)
Caroline af Ugglas "Snälla snälla"

4 kommentarer:

  1. Vad flitiga ni är! Åh vad jag saknar att träna med er...det blev ju så mycket mer reda med träningen när jag tränade med er mer ofta... Har du förresten satt ett mål med en lydnadstävling?

    SvaraRadera
  2. Japp, jag känner mig ganska flitig faktiskt, men det var ROLIGARE att träna när du och Stella brukade vara med... *saknar*

    Hmm, nej... Ska leta fram tävlingskalendern snart, looovar. Har du något förslag? När ska du och Stellis tävla igen?

    SvaraRadera
  3. Pssst! Kika in hos mig så får du se ett bedårande barn!

    SvaraRadera