söndag 22 mars 2009

Malmö Int.

Igår var jag och flickorna och tävlade agility på Malmös internationella hundutställning. Syrran kom till mig redan i fredags, och var också med och tittade (perfekt "allt-i-allo" som tex kan hjälpa till att filma osv). Jag var lite orolig över hurvida jag skulle kunna springa pga min skadade rygg och nacke (senaste 1 1/2 veckan har jag nämligen varken kunnat vrida mig särskilt mycket åt något håll, eller kunnat göra några hastiga rörelser... sådär bra förutsättningar för att springa agility..! :S) Jag var väldigt trött i ryggen och hade lite ont efter att ha jobbat i fredags (förmodligen pga att precis ALLA katter verkligen var PISS-SURA den dagen... Inte så lätt att tänka ergonomiskt när man försöker fånga och behandla katter som fräser, kastar sig mot burgallret, gör allt för att försöka bitas, och slåss för allt vad de är värda med alla sina 4 kloförsedda tassarna!), men det var faktiskt nemas problemas att springa! Kanske för att tävlings-djävulen i mig tog över litegrann, den har ju trots allt vilat i nästan ett halvår nu..! :)

Veterinärinsläppet öppnade kl.7 och gick ganska snabbt och smidigt (inte så många galna utställare som försökte trängas som det brukar vara!), och tävlingen började sen med agiltiyklasserna kl.8. Eftersom Malmö int bara är en klass 3-tävling så fick inte Sot vara med där (hon har en "pinne" kvar att ta i Ag 2).

Glittra, Agilityklass 3:
http://www.youtube.com/watch?v=5yo2eHsxhh8

Hmm, man kan väl säga att jag och Glittra gjorde bort oss en smula här.. :S I alla fall eftersom jag och mina klubbkompisar tidigare suttit och småskrattat lite tyst åt alla hundar som blindbytte på sina förare och tog däcket istället för hopphindret som nr 5... Skrattar bäst som skrattar sist! Som sagt, hmm *skämmigt*

Det är nog ingen agilitynörd som missat blindbytesdebatten som varit den senaste tiden. Blindbyten har blivit otroligt populärt det senaste året, och det finns många som försöker förespråka hur bra det är. Vi är dock en liten klick förare som kör enligt Greg Derrets handlingssystem, och där är blindbyten bannlysta! Jag är helt och fullt övertygad om att detta är rätt och bäst system, åtminstone för mig och mina hundar. Det känns "bulletproof" och har klara regler, vilket gör handlingen lättbegriplig för både förare och hund (när man väl lärt sig reglerna vill säga... Jag tycker att det kan vara lite knepigt att tänka på allt, men jag gör mitt bästa!) Om man använder sig av blindbyten betyder det samtidigt att man "öppnar upp" vägen bakom sin rygg. I en del situationer finns det då flera alternativ för hunden att välja mellan, medan man minskar dessa alternativ om hunden vet att den aldrig får lov att gå bakom ryggen. Kör man enligt det sistnämnda (Greg/inga blindbyten) finns det ofta bara ett alternativ för hunden, den slipper "fråga" om vilket som gäller. Den är säker på vart den ska, och får då förhoppningsvis ökat självförtroende och vågar kuta på snabbare utan att alltid vänta in kommando från föraren. Det är vad jag vill uppnå i alla fall. Visst kan man ibland tjäna tid på att göra ett blindbyte, men i långa loppet tror jag att man får en snabbare hund genom att ha ett tydligt och självklart system. Man kan säga att hela Greg-systemet bygger på att hunden ska jaga "blind cross body-line", och då kan inte blindbyten förekomma. Men det är inte bara däför jag valt bort dem, utan även pga "krock-risken" vid feltajmade byten, och pga risen för missförstånd, dvs att hunden byter sida bakom din rygg när den inte ska. Det torde nämligen vara vanligare om man använder blindbyten i sin handling, men bevisligen händer det ibland även om man inte gör det! Men som Mette så klokt skrev i sin blogg för ett tag sedan: bara för att man själv inte gör blindbyten, betyder det inte automatiskt att hunden förstår att den inte får gå bakom rygg. Man måste utmana och lära den att inte göra det, antibindbytesträning helt enkelt! Ska definitivt köra lite mer av den varan framöver (har gjort det nån enstaka gång, och eftersom det gick bra då så har jag kopplat bort det problemet...)

När jag tittat på filmen (sådär 100 gånger) nu i efterhand så ser jag att jag dels kommit ganska långt före Glittra, eventuellt skymmer jag till och med det hopphinder hon ska ta, jag vet inte? Dels har jag vid tillfället då Glittra kommer ut ur tunneln min kropp vinklad mot däcket, plus att jag även viftar lite med högerhanden när jag springer. Jag kan förstå om det för Glittra ser ut som om det är däcket som är nästa hinder, men det är egentligen bara bortförklaringar. Eftersom jag tränar enligt Greg så borde hon veta att hon skulle fortsätta på min vänstra sida, eftersom hon ju inte sett mig göra något framför- eller bakombyte! Nåja, jag är inte sååå förkrossad över att hon gjorde fel. Det hade varit värre om det var Sot som gjorde det! Henne har jag nämligen tränat "rätt" ända från början. Med Glittra gjorde jag faktist blindbyten i starten av hennes tävlingskarriär (innan jag blev "gregorian" och inte visste bättre...), så det har liksom varit ok för henne att byta bakom min rygg en gång i tiden. Därför kan jag inte riktigt bli arg eller irriterd på henne, det är bara att börja träna "proofing" och bygga lite utmanande kombinationer!

Övriga banan då? Tja, Glittra är ju seg som sirap tyvärr... Hon blev väldigt låg pga miljön (det är fruktansvärt trångt på mässan med mycket folk + hundar, och väldigt svårt att ta sig fram), jag kunde knappt få henne att ta bollen för att busa igång lite innan vi skulle starta. Sen så blir hon väldigt långsam när hon springer på matta också. Det är ju i och för sig bra med tanke på skaderisken att hon sänker farten för att inte halka, men det är ju lite trist... Kontaktfälten (som började strula förra året då Glittra plötsligt efter 4-5 års tävlande lärde sig flyga!) tog hon i alla fall jättebra! Tycker ockå att hon fick ganska fina vägar, inte många extra galoppsprång nånstans vilket jag är mycket nöjd med. Har man inte en superdupersnabb hund så måste man tjäna in tid på att ta kortare väg! Jag är också nöjd med mitt val av väg hinder 15-16-17 efter bommen. Det gick segt såklart, men vägen och flytet kändes bra. Det var ganska många förare i mediumklassn som valde denna väg, men i smallklassen som jag tittade på innan var det bara ett par stycken, de hade många andra konstiga lösningar som i många fall inte blev särskilt bra.

Glittra, Hoppklass 3:
http://www.youtube.com/watch?v=QGSIMseKgww&feature=channel_page

Usch, jag vet inte om det är lönt att tävla med Glittra inomhus på matta fler gånger... Det går ju så långsamt! Kändes verkligen som om jag fick dra henne runt den här banan, inte kul :/ Det var dessutom en skittråkig bana med många "snurra runt tillbaka" vilket inte ger något bra flyt, och som dödar den lilla fart man har. Glittra var okoncentrerad i början och fick en stor sväng efter däcket. Näst sista hindret krånglade lite eftersom jag blev stillastående och väntade. Att det blev en stor ful sväng till nummer 8 (och att jag fick skrika på henne för att hon inte skulle ta tunneln rakt fram istället) var absolut inte Glittras fel! Jag har aldrig tränat på den situationen tidigare, och jag visste helt enkelt inte hur jag med min handling skulle visa henne vilket som var nästa hinder efter slalomet?? Det blev precis likadant med Sot. Känns inte riktigt shysst att först styra dem rakt fram, för att sedan ropa tillbaka dem. Borde kunnat ge signal tidigare på vad som väntade, men jag vet ärligt talat inte hur man skulle löst det... Förslag? "Dig-command", visst, men jag måste ju ändå först få dem att springa fram förbi hinderstödet. Hmm... I övrigt tyckte jag att hon återigen svängde hyfsat snävt och bra. Det ser faktiskt inte riktigt lika illa ut på filmen som det kändes heller (hon är rätt duktig ändå, min prinsessa!), det är tråkigt bara när man vet att hon kan bättre (om bara underlaget och miljön varit annorlunda). Längtar tills utomhussäsongen drar igång! Glittra fick 4,96 sekunders tidsfel och slutade på 17:e plats (av 48).

Sot, Hoppklass 3:
http://www.youtube.com/watch?v=82WZh7Q23S8

Jag är såååååå nöjd med min lilla Skrot-hund!! :) Detta var hennes första tävling någonsin inomhus på matta, och bara hennes andra start i klass 3. Hon har nästan bara sprungit på riktigt gräs tidigare (har tränat en gång i ridhussand och tävlat en gång på riktigt superkonstgräs på "Gåsahoppet" en gång förra året). Jag visste inte alls hur hon skulle reagera på underlaget, eller på att det var mycket publik runtomkring.

Det hade gått ganska många timmar när det äntligen var dags för Sot, och hon var alldelles trött och degig. Men som tur är kan man numera lätt "tagga igång" henne på bara några sekunder, min roliga lilla hund! Publiken sket hon fullständigt i, men man märkte att hon blev överraskad när hon upptäckte hur halt det var (kolla det förvånade uttrycket när hon stannar upp helt efter däcket!) Men hon fortsatte att jobba på bra banan igenom tyckte jag, trots att jag hörde hur hon slirade mot mattan flera gånger. Man märkte att hon tog det lite försiktigare, men det är som sagt bra eftersom jag ju inte vill att mina hundar ska skada sig. Mest stolt är jag att hon fortsatte i slalomet (vårt hatobjekt, fd förhoppningsvis...) trots att hon halkade till och kom i otakt precis i början! Hon fick jättesvängar på samma ställe som Glittra innan hinder 8 och efter säcken, men det gjorde inget. Mitt mål med Sot den här dagen var bara att hon skulle få testa på mattan och miljön, förhoppningsvis klara slalomet, och att springa på och ha kul utan att bli rädd för den hala mattan. Det lyckades :) Hon fick 1,01 tidsfel och slutade på 12:e plats av 48 hundar. Det var bra tyckte jag. Men senare i vår, då jäklar ska vi försöka klå dom!! ;)

GRATTIS till Martina och racer-Csilla som lyckades ta "Hoppchampionat" igår, jäklar vad ni är på "G" nu! :)

När det var färdigtävlat och vi varit ute och "gått av" hundarna, fick de sitta i sina burar en stund medan deras matte gick och shoppade loss lite! ;) Köpte massa tuggben, en klicker, doftfräschare till bilen (med sheltie på såklart!) och en dyna till Glittra. När vi var klara insåg både jag och Ida att vi var alldelles för trötta för att orka åka och handla och sen laga mat, så vi krängde vars en Hamburger-meny på mässan istället. Sen körde vi hem och stöp i säng/soffa ett tag alla fyra! Fy sjutton vad trött man blir utav att vistas i den miljön i drygt 8 timmar... Ja, också hade vi förstås varit uppe i ottan också. Efter ett par timmars slappande masade vi oss ut en runda med hundarna igen. En alldelles lagom liten runda ner till videobutiken för att köpa "Ben&Jerry"-glass att ha till "Robinson" ;) Smaken "Fossil fuel" blev det den här gången, KANON! :)


Glittra-fnittra, trött efter årets första tävling!

7 kommentarer:

  1. Ja, inte är det samma snabba glittra som man är van vid inte. Skönt när utetävlingarna börjar igen.

    Vad roligt att Csilla blev hoppchampion! Grattis Martina om du läser här! :D

    Jag har inte köpt biljetter till Rent ännu, vet ju inte när jag är hemma...men jag får ta och kolla upp det. Helt klart! :)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Äsch, hon brukar väl inte vara sådär supersnabb i vanliga fall heller, men bättre än så här i alla fall.. :/

    He he, det är ju inte så att jag pistolhotar dig direkt ;) tycker bara att det vore synd om du missar den eftersom du skrev att du gillar musikaler!

    SvaraRadera
  3. Grattis till det fina loppet med Sot=) Det såg ju skitsnyggt ut!! Det där målet med VM känns helt klart realistiskt för er del! Go Sot!

    SvaraRadera
  4. Ha ha ha, säääkert!

    Men tack ändå! :)

    SvaraRadera
  5. Tack Ida och tack för filmerna, super att ha dom och titta på och analysera och rannsaka sig själv.

    Ser jättefint ut med Sot, bara att fortsätta i den stilen (men varför väljer du att göra bakombyte i starten?)

    Ja blindbyten är inget som inte händer bara för att man inte tränar dom ;)

    Martina

    SvaraRadera
  6. Tack :)

    Tja jag gör sådana där bakombyten ibland för att få lite extra "svänghjälp", det brukar gå snabbare och bli tightare än om jag ska behöva "dra runt" mina hundar 360 grader. Nu funkade det ju i och för sig inte så bra just igår eftersom Sot halkade och Glittra var grymt okoncentrerad, men det BRUKAR faktiskt bli kalas...

    SvaraRadera
  7. Jag fattar ingenting.
    Allt är som vanligt. Ja att jag inte fattar någonting.
    Men det ser spännande ut! Och de är så duktiga dina sessor.

    Min Ira skulle lägga sig ner och glo på mig om jag försökte få henne till nåt sånt. Veterinären tyckte att hon var jättemysig! Eftersom hon inte lyder några kommandon förutom "Godis Ira?" så sa jag till djurdoktorn att vi inte brydde oss om att "köra med" henne längre och att hon får vara som hon är.
    Veterinärens svar: "Jag tycker att hon är perfekt som hon är; jättesnäll och hon slutade morra direkt när ni sa åt henne! Det räcker för att visa mig att det är en trygg och fin hund!"

    Hon morrade när vi drog fram henne där hon låg intryckt under makens pinnstol med huvudet in mot väggen... (asg)
    Gaaaah! Mammas obstinata lilla flicka fick sååå fint beröm!

    SvaraRadera