onsdag 18 mars 2009

Life is a musical :)

Jag älskar verkligen musikaler. Inte gillar, ÄLSKAR!! Jag är ju som bekant musiknörd, och att få vacker musik och teater kombinerat, det är ju bara underbart :) Och jag blir alltid så otroligt imponerad av artisterna, shit vad duktiga de är! Inte som dagens massproduktion av halvdana popartister... *suck* Nej, jag kan dessvärre inte låta bli att bli lite småirriterad också var gång jag går på musikal. Tyvärr! Jag tycker bara att det är så orättvist att dessa begåvade människor inte får en bråkdel av den uppmärksamhet eller berömmelse de förtjänar, medan andra blir superkändisar över en natt (och då har de ändå inte presterat i närheten av vad många musikalartister har!) Ta tex vem som helst av förra årets "Idol"-deltagare och sätt dem i en riktig musikalroll. Näpp, det skulle inte gå så bra! De kan nämligen inte sjunga, inte med den kraften i alla fall. Men men, nu ska jag inte bli bitter här! Jag missunnar inte Idol-artisterna deras framgång, absolut inte! Jag tycker bara att det är synd att det finns så många talanger som de flesta inte känner till. Så det är väl därför jag nu tänker skriva ett mastodont-långt inlägg om saken ;)



I söndags var jag i Kristianstad och såg musikalen "RENT". För inte alltför längesedan var jag på samma ställe och såg "Tarzan". Det är Emil Sigfridsson som satt upp båda musikalerna ("Tarzan" hade han dessutom själv översatt, inklusive alla låttexterna skrivna av Phil Collins), ni kanske minns honom från programmet "Fame Factory"?? Jag tycker i alla fall att han är helt FANTASTISK! För det första - vilken röst han har! Och för det andra - vilka kanonmusikaler han satt upp!

Här kommer det enda klipp jag kunde hitta med Emil. Det är från Fame Factory, när han sjunger sin så kallade "skjortärms-låt" (kämpar om publikens röster för att inte åka ut). Juryn var aldrig särskilt snäll emot honom, men jag och övriga publiken insåg i alla fall hans storhet, lyssna bara! :) Tyvärr störs ju förstås den fina låten och stämningen något av att alla bölande killar i greenroom, ha ha! ;) Hysteriskt kul tycker jag, när det hela tiden växlar mellan Emils allvarsamma mäktiga sång, och Mattias, Andres och Patrik som gråter som små barn. *naw* Mina söta ledsna känsliga pojkar... love you! (Det VAR faktiskt väldigt sorgligt).

Emil Sigfridsson "My heart will go on"
http://www.youtube.com/watch?v=JY-dm3VVDTM

Lite mer om "RENT" då, här kommer Emils egen beskrivning:
"Rent" är vår tids motsvarighet till "Jesus Christ superstar" och "Hair". En rockopera baserad på Giacooa Puccinis opera La Boheme. Rent handlar om ett gäng bohemiska och utstötta människor i New York på slutet av 80-talet. Storyns huvudpersoner, bästa vännerna Roger och Mark, kämpar med sina karriärer, samtidigt som vardagen för dem och deras vänner kantas av problem som brist på pengar, droger och AIDS. Men mitt i allt elände finns ändå kärleken, hoppet och tron som håller dem vid liv. (Läs mer och se bilder här http://www.rent-kristianstad.se)

Jag kände varken till story eller musik på förhand, men fy sjutton vad bra det var! Redan typ 2 sekunder in i öppningsnumret satt jag med världens största leende över hela ansiktet, det var så att det värkte i kinderna, LOL! Hela scenen var fylld av en massa människor som alla sjöng så himla bra, och jag blev alldelles varm och glad i hela kroppen. Musik är underbart, och jag känner sån tacksamhet för att dom här människorna lägger sin tid och energi på att göra just det de gör, så att jag får sitta där och vara lycklig. Ja, jag är så otroligt tacksam över detta. Självklart förstår jag att de får lön för sin möda, men kan man verkligen sätta ett pris på den lycka jag fortfarande känner då jag tänker tillbaka på söndagskvällen? Nej, personligen tycker jag att de är värda så oändligt mycket mer... Åtminstone skulle jag vilja ge dem alla vars en stor fet KRAM också! ;)

Jag blev stundtals otroligt rörd av både berättelse och skådespeleri (definitivt tår i ögat, men det är ju inget ovanligt för att vara mig..!), samtidigt som jag kunde skratta åt andra saker ("Angel" var underbar!), bli imponerad av dans och koreografi, och emellanåt bli bokstavligt talat blown away av sångarna! Speciellt när killen som spelade "Collins" sjöng, jag lovar, man kastades bakåt i stolen utav vinddraget, ha ha! Fantastiskt mäktigt. Tycker också att det är roligt när det händer en massa olika saker på scenen hela tiden, massa folk i rörelse samtidigt. Och som sagt (ursäkta om jag tjatar), jag blir sååå imponerad! Artisterna ger verkligen allt hela tiden, och lever sig in i sina roller. Och de bibehåller energi, inlevelse och utstrålning hela föreställningen igenom (Rent varade i ca 3 timmar inklusive paus, valuta för pengarna minsann!), och de gör det föreställning efter föreställning. All heder!

Emil som "Roger" i musikalen "Rent".


Åh, jag skulle vilja gå på musikal varje dag!! Åtminstone betydligt oftare än jag gör. Rent hade jag gladeligen åkt och sett en (eller flera!) gånger till, men det går ju inte tyvärr. Fast jag tänker bannemig hålla ögonen på vad som händer i Kristianstad framöver! För det är väl bara att erkänna. Jag, som ju är sanslöst svag för musiker (my god..), blev en smula kär i Emil. Igen! :)

Emil, du är BÄST! Ser redan fram emot ditt nästa projekt, vad det än må bli. Lycka till med allt! Puss!


Musikaler jag har sett:

Kristina från Duvemåla (Malmö 3 ggr, Stockholm 1 gång).
Taboo (London 2 ggr).

Blood brothers (London 1 gång, Malmö 1 gång).
The Lion King (London).
Phantom of the opera (London).
Chicago (London).
We will rock you (London).
Mamma Mia (London).

Chess (Köpenhamn).
Jesus Christ Superstar (Malmö).
Hair (Malmö).
Grease (Malmö).
Tarzan (Kristianstad).
Rent (Kristianstad).

Miss Saigon (Malmö). Fame (London).

I maj ska jag och mamma åka över till Köpenhamn och se "Phantom of the opera". Kul kul! Har sett den tidigare i och för sig, men musiken är ju så otroligt vacker *längtar* Seså gott folk, iväg och se lite musikaler ni med, det är LIVET!! :)

OBS!! DET FINNS BILJETTER KVART TILL "RENT", SPELAS FRAM TILL 4/4!! http://www.juliusbiljettservice.se

7 kommentarer:

  1. Hej Linda!
    Tusen tusen tack för ditt fina inlägg på din blogg. Jag blev otroligt glad och varm i kroppen av att läsa det. Kul att du tyckte om RENT så mycket. Detta ger mig bara ännu mer styrka att fortsätta sätta upp musikaler. Jag hoppas att det kan bli en ny musikal nästa år igen och då är du förstås varmt välkommen. Stort tack.
    Kram Emil

    SvaraRadera
  2. Nämen, då får man väl gå och se rent då. Jag är också en riktig musikalnörd. Har sett flera både utomlands och i sverige. Konstigt nog harjag aldrig sett några här hemma i Krstd. Men det får helt klart bli rent då.

    Jag och mamma ska också se Phantom of the Opera här i Kphmn i maj, den 19:e på min födelsedag. :)

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Halloj skruttan!
    Vad fint du skriver om RENT och alla musiker/sångare. Håller med dig om att många musikalartister jobbar i det fördolda (bl.a. Boding...) och inte får det genomslag de förtjänar.

    Jag VET ju att du är en musiknörd, en underbar musiknörd. Och det som slår mig är din otroliga omtanke att skriva så gott om det du gillar. Själv så tänker man att man ska skriva om hur mycket man uppskattar någon/något men så stannar det där. Vid tanken.

    Kul att Emil fick läsa det du skrivit.

    Puss min älskade, älskade nörd!

    SvaraRadera
  4. Halloj igen! Du har fått en Award av mig eftersom jag älskar att läsa dina inlägg!

    SvaraRadera
  5. Emil: Det är JAG som tackar! Kul att du kikade in här. Håller tummar och tår för att jag får anledning att besöka Kristianstad snart igen :)

    Ida: Ja ja, det tycker jag definitivt att du ska göra! Lovar att du inte blir besviken, stick iväg och köp biljetter NU :) Vi ska se "Phantom" den 17/5.

    Laila: Boding, älskade Boding... *saknar* Japp, han är också fantastisk tycker vi i familjen Hallum :) Så fantastisk att vi nästan tog bilen och körde upp till Karlstad för att se honom i höstas, LOL! Vi fick dock sansa oss lite när vi insåg att det blev väääldigt mycket pengar för en föreställning...

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt inlägg! Ja ska se musikalen på lörda å ja bara längtar!:-)
    Har sett både aida, tarzan å ska snart se RENT!
    Emil e bäst! Han e den ödmjukaste å underbaraste människa ja vet.
    Ha de gott/ Åsa

    SvaraRadera
  7. you can find out more v1y45n0h86 louis vuitton fake replica bags from china free shipping see post a6r90q0m63 luxury replica bags replica bags in uk replica bags delhi hermes fake j0e22c4t91 replica bags philippines

    SvaraRadera