tisdag 3 mars 2009

"Would you mind if I get naked...

I only dance when I am naked... Stay awake with me, I don´t wanna go to sleep.." *sjunger*

Japp, då var det väl dags att skriva lite om spelningen med världens bästa Billie the vision and the dancers förra veckan då! (Ja jag är lite seg, jag vet...) Kan ju i alla fall börja med att säga att jag fortfarande blir alldelles "lyckorusig" bara utav att tänka på den :) Billie-gänget är verkligen helt UNDERBARA, who needs prozac liksom?!


Jag upptäckte Billie the vision and the dancers för 2-3 år sedan, och jag föll PLADASK! Verkligen!! Typ det första halvåret spelade jag INGET annat, jag blev helt betagen och totalt uppslukad av deras musik. Den påminner inte om något annat jag någonsin lyssnat på, och ändå ÄLSKAR jag den! Jag som är en sån "dysterkvist" lyssnar normalt mestadels på ganska deppig/tragisk/sorglig musik. Det betyder inte att jag sitter hemma och lyssnar på min musik och deppar ihop totalt (tvärtom, jag blir faktiskt GLAD av ALL bra musik!), men jag brukar fastna mest för sådana låtar helt enkelt. Men Billie... Åh Billie... Det är en helt annan grej liksom! Deras musik är sådan som man verkligen blir på superbra humör av, man vill bara dansa, sjunga och skratta! Det är sånt skönt gung i alla låtarna, och den blir härligt annorlunda med alla coola instrument de använder: bongotrummor, tamburin, dragspel, fiol, flöjt, munspel och, inte minst, TRUMPET! Oj vad jag älskar trumpet numera! :) Innan min Bille the vision-frälsning trodde jag att trumpet var något man spelade på typ invigningar, marscher och liknande (och då låter det ju i ärlighetens namn inte något vidare...), men det kan faktiskt vara oerhört VACKERT! Lyssna tex på inledningen till låten "Stay awake".

Det var musiken det, sen är det ju texterna! "Text-freak" som jag är kan jag ju inte annat än älska Billie. Såååå mycket underbart roliga texter (ibland sjungna på härlig svengelska, hi hi!) Även om jag normalt gillar och blir mest berörd av melankoliska texter, så kan det ibland vara befirande kul att bara få sjunga med i saker som " You know you´ve been away too long when you penis smells like a cheese doodle - the cheesier snack, oh please take it back! I can never eat that sort of thing again.." *skratt* Det är många sådana skojjiga texter, och andra texter är som små historier, tagna direkt ur livet. Men de har även många väldigt dystra, otoligt ärliga och allvarliga sådana (ibland i kombination med en glad melodi så det blir sådär härligt schizofrent!) Tex "Ghost", som depp-Linda här såklart tycker om! Innehållet i texten är egentligen hemskt, men jag gillar den jättemycket.

"Ghost" http://www.youtube.com/watch?v=-qE1V9Y8WWU

GHOST

I don’t believe in ghosts
but there’s a ghost under my bed
He keeps me awake at night
and he scares the shit out of me
He said “I’m here to keep you worried
and I’m here to fight you
I’m here to make you cry
I’m a ghost so I got the right to”

He makes my body cold
and he makes my body shiver
He demands so much from me
and I cannot deliver.

”You belong to me now Pablo
no matter what they say
So don’t keep beggin’ me to leave you Pablo
cause I’m here to stay
I’m gonna get you Pablo somehow,
I’m gonna mess your mind up
I’m gonna pump in death in you
I’m gonna break you slowly”

Once in a while when I fall asleep
then he comes to me in nightmares
“You cannot escape from me
I’m a demon you got to deal with"
I don’t expect any love from you
but could you leave me alone for a while
Am I the only one around
who deserves the presence of demons?

”You belong to me now Pablo..."


Jag har än så länge haft turen att få uppleva 5 koncerter live. Vad kan jag säga? PURE JOY! Jag glömmer aldrig aldrig första koncerten jag var på. Meningen var att jag och en kompis skulle gå ihop, men så plötsligt var hon dubbelbokad på en möhippa så jag gick själv. Det var i början när jag precis hade upptäckt dom, och jag hade ännu ingen riktig aning om vilka de var, hur de såg ut etc. Hade inte ens kollat upp någon bild på internet. Jag vet inte varför, men jag hade ändå fått en känlsa av att de skulle vara roliga och färgglada på nått sätt. Så när det sedan kom ett gäng och började rigga instrument osv på scenen måste jag erkänna att jag kände mig en liten liten smula besviken... De såg ut som helt vanliga människor i helt vanliga kläder. "Ja ja, musiken är ju densamma", tänkte jag, "det blir nog toppenbra ändå". Men sen försvann de, och när de dök upp för andra gången infriandes mina förväntningar med råge, ha ha! *WOW* Jag höll på att trilla baklänges. Visste som sagt inte alls vad jag skulle förvänta mig, men där framför mig stod i alla fall plötsligt Johnny i röd 70-tals kostym, Gustav helt klädd i silver, Maria iförd nån tight grön helkroppsoverall, Fia utklädd till vit pluff, och Lars... Älskade älskade Lars. Han hade svart spetslinne, kortkort kjol, svarta nätstrumpbyxor och blå ögonskugga!! Världens största leende spred sig över mina läppar, och försvann sedan inte igen på flera veckor :) Och jag har inte ord att beskriva känslan då dessa tokglada människor sen satte igång att spela sina megajättedöbraiga låtar och hoppa, studsa och dansa runt på scenen. Som sagt, LYCKA! Det var rosa moln överallt sen när jag skulle gå tillbaka till min bil efteråt :)


Ok, nu till förra veckans koncert på KB 25/2. Jag gick dit med Hedda, som också är ett riktigt hardcore Billie-fan ;) När vi stod och väntade på att det skulle dra igång, tittade vi oss lite omkring och konstaterade att vi kände oss en aning gamla... Men va fan, man blir inte för gammal för att ha kul! Har aldrig förstått det där, att folk slutar gå på koncerter när dom blir äldre?? Hmm, nu låter det som om jag och Hedda är lastgamla... det är vi inte!! :) Bara en aning äldre än de flesta som var där. Men vi var inte äldst (hmm, är det mån tro ett tecken på åldersnojja när man fått ett behov av att kolla in folk för att hitta sådana som är äldre än en själv..?!)

Först var det ett förband kallat It´s a musical. Det var rätt ok, några låtar var riktigt bra till och med. Men... dom hade verkligen NOLL utstrålning! "Äsch, det blir det desto mer utav snart" sa Hedda. Jajemän!! :)

Man blir liksom glad i hela kroppen bara det goa Billie-gänget kommer upp på scenen! :) 8 personer (är dom väl tror jag?), och alla är sådana olika och härligt glada personligheter. Och musiken... fy fan vad jag älskar dom, mitt hjärta svämmar över! Ni vet hur man ibland på koncerter kan stå och tänka att "hoppas att de spelar den och den favoritlåten snart". Det förekommer inte på en Billie-spelning, för man är liksom bara så lycklig och nöjd hela tiden. ALLT är bra! Jag skojjar inte, varje gång de började en ny låt så tänket jag "YES, denna låten är ju så bra!" Och nästa gång "YES, denna låten är ju så bra!" Fast det är klart, jag och Hedda vänder oss alltid om och ler lite extra mot varandra när de spelar "Overdosing with you", vilken är bådas absoluta favorit. Det är en duett med Annika Norlin (Saferide/Säkert) och var den första låt jag hörde, den är sååååå bra! Ni kan lyssna på den (och några andra låtar) här nedan.

OVERDOSING WITH YOU

I've been thinking 'bout Gabrielle Solis
and all the desperate housewives
And I've been thinking 'bout
Mike Delfino and his gun

I've been drawing patterns in my mind
but I can't fall asleep
And I've been counting all
the sheep there is to count

No I can't fall asleep and
that's why I'm here with you tonight
Can you lend me a DVD box
or sing me a lullaby?

Hello Mrs. Van De Kamp
did you clean the whole kitchen and drink all the wine?
Hello Saferide, can you give me a safe ride back to sleep?
Cause I wanna OD on DH
I wanna OD on DH
Let me overdose on DH with you
I've been trying to kill the pain
watching make-believe people's fake disasters
If I'd been Elaine this misery'd
been followed by studio laughter

Been looking for someone who could love me
just like Will loves Grace
but they say “It's not like on your flat screen TV”
It's gotta be like on my flat screen TV

I've seen you around
I can tell that you are just like me
You'd rather watch reruns than deal
with the bad spin-off called life
I’ll put the kettle on. Let’s not speak
talk ruins every conversation
I’ve downloaded Dexter
come there’s room next to me

Hello Mr Sipowicz, 'ginning to understand
why you act like you do
Hello Pablo, I got this vision we can dance too
I need to OD on NYPD
I need to OD on NYPD
Let's overdose on NYPD when we're blue

Känner igen mig i texten. Jag slösar dessvärre också hellre bort tid på massa tv-serier (eller annat onödigt, typ blogga...) istället för att ta tag i mitt liv :/ Vilket jag BORDE göra, herregud jag är 31 nu!! Nej usch, bort med dig åldersnojjan, nu ska jag skriva klart om koncerten!

Som sagt, bara bra låtar rakt igenom och stämningen var på topp! Publiken var också riktigt härlig (bästa publiken av de koncerterna jag varit på tror jag), alla var glada, sjöng med för glatta livet och dansade som galningar. Det var ingen som brydde sig om att det var fruktansvärt varmt i lokalen så att alla efterhand började stinka mer eller mindre svett, LOL! Det gick liksom inte att sluta dansa! Det är bland annat det här som jag tycker är så fantastiskt med koncerter, att under ett par timmar få stå där med andra likasinnade tokar, och bara njuta av musiken, artisterna och glädjen. Ute i vardagen är det inte många man pratar med som ens vet vem Billie the vision and the dancers är (eller jo, flera av mina vänner och arbetskamrater vet numera eftersom jag tvingar på dem en massa skivor varje jul, födelsedag etc *smie*), skönt att upptäcka att man trots allt inte är ensam med sin förälskelse! För en gångs skull är man där man "hör hemma" känns det som, och man blir verkligen "one big happy family". Det är coolt. Det är KÄRLEK! :)

Dom körde lite fler lugna låtar den här gången än vad de gjort tidigare. Det tyckte jag var jättefint (tja ni vet, dysterkvisten.. *smile*), och i mitt tycke blev det en perfekt blandning! Från värsta glada partylåtarna, till att jag stod där och nästan blev lite blank i ögonen när Lars berättade vad "Take me to the boats" egentligen handlar om... :( "Ghost" har de faktiskt gjort de senaste koncerterna jag varit på, men den här gången blev den extra fin med väldigt "avskalad" musik. Också fick jag bla höra "So you want me to bleed" också! *glad* Så bra så bra... (Fast ni kan ju gissa om texten får mig att känna mig liiiiite lite skyldig, eftersom jag ju som sagt gillar tragik... :S)

SO YOU WANT ME TO BLEED

A poet in pain
I could make a million out of you
An umbrella in the rain
ain’t gonna make the coins fall through
People want you to hurt
to see you tossing and turning
in the sheets soaking wet

So you want me to bleed for you
when my wounds finally started to heal
So you want me to cry for you
when I smile, when my tears just dried
So you want me to die for you
when my will to live never has been stronger
So you want me to sign for you
as long as I can assure you to bleed
“A transvestite in trouble, gee,
we can make a double CD
People wanna see blood
to see you messed up like Kurt Cobain”
Are you insane?
You underestimate my mates
“No, Pablo Diablo let’s celebrate your pain

So you want me to bleed…

You’re the sharp teethed tiger and I’m
the little tiny squeaking mouse in your mouth
I’m a genius in jeans that is still in shock
cause you gave me nothing but a writers block
Always the same, oh my,
this is the place were good taste goes to die
So you want me to bleed…

Lars mellansnack är en annan höjdpunkt! Han är så himla söt och så himla rolig när han sätter igång och snackar :) Blev inte så mycket av det den här gången dock, men det gör inget eftersom allt annat var fantastiskt. Men han var såklart tvungen att berätta varför han hade klippt av sig sitt långa fina röda hår och nu stod där med värsta punkarfrillan, ha ha! Lars och hans brorsbarn hade suttit och tittat på punkarbilder på internet och kommit överens om att det var snyggt med tuppkam. Ungen hade då frågat varför inte Lars hade en sådan, varpå Lars svarat att "Nej, jag hade nog blivit ful" Ungen suckade då över att Lars var så negativ, och Lars frågade om han visste vad negativ beyder. "Ja, självgående bajskorv", sa han mycket övertygande. Tja, det kan man ju inte gå omkring och vara, så that´s the story. Jag tyckte det såg fräckt ut på dig Lars! *puss*
Så, nu ska jag sluta tjata så att ni alla kan gå in på hemsidan nedan där man kan ladda ner alla låtar från Billies 4 album (gratis, om man är en snåljåp!) Sen när ni också blivit frälsta kan ni höra av er till mig, så lovar jag att hojta till nästa gång det är koncert på "G"! ;) If you don´t, it´s your loss...



Och till mitt älskade fina Bille-gäng:
Thank you for making my life beautiful!!!

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Jag fick hjälp att instalera "spårningen", är inte heller någon höjdare på datorer..
    Lite obehagligt dock att främlingar läser.. får försöka censurera :)

    Teresa

    SvaraRadera
  2. Ok :/

    Hmm, det är det kanske..?! Fast än så länge lever jag i tron att ingen läser min blogg ;) Tja, förutom typ du och Laila då, eftersom ni kommenterar ibland...

    SvaraRadera