söndag 15 februari 2009

Agilitynördarnas dag :)

Jag hade en riktigt trevlig "Alla hjärtans dag" igår faktiskt, trots total avsaknad av både hjärtan och kärlek... Den slog såklart inte år 2001 då jag firade ihop med Robbie Williams (ja det var vi två + ca 10 000 till, men vaddå?! Petitesser...LOL!), men ändå helt ok. Ja menar, 8 timmars agilityträning (från kl.9.30-17.30) - kan det bli mycket bättre?? ;)

Mette och Martina hade hyrt ett ridhus inklusive agilityhinder hela dagen, och undrade om jag ville hänga på. JAAAAA! Såklart att jag ville :) Blev jätteglad att de frågade. Dels är det toppen att kunna träna trots att det ligger massa äcklig snö på marken, dels är det roligt att få träna ihop med folk som är duktiga och som jag beundrar väldigt mycket. De är så himla snälla också, och hjälper till med tips och råd. TACK!

Planen var att vi skulle köra igenom lite Greg-övningar (vi kör alla tre med ett speciellt handlingssystem utformat av engelsmannen Greg Derret). Först var jag lite smånervös att jag skulle vara kass och göra bort mig eftersom jag inte har lika bra koll på precis alla regler etc (har inte haft råd att köpa Gregs 4:e dvd ännu, de är svindyra...), men det gick ganska bra! Prinsessorna var duktiga, och jag tyckte inte att jag behövde skämmas alls faktiskt. Visst blev det en del fel, men vi hade allihopa saker som gick jättebra, mindre bra och apkasst...LOL! Dessutom skäller våra hundar (totalt 6 st) precis lika mycket, ha ha! Härligt :)

Det var verkligen en jättebra hall! Perfekt underlag, och en angränsande del där det fanns bord, stolar osv. Kanon att kunna ha hälften av hundflocken vrålandes där inne (lät emellanåt som om de höll på att öva inför nästa säsong av "Körslaget" *smile*) medan den andra hälften tränade. Tänk att ha en egen sådan hall hemma på sin gård... *drömmer* Jösses vad avundsjuk man kan bli!

Vi byggde en bana (typ 2 dubbelboxar intill varandra) och körde sen 3 olika övningar i den där vi testade olika handlingsalternativ, plus körde spegelvänt såklart. Mette hade sin bärbara dator och Greg-dvd med, så att vi kunde kolla "facit" (ja jag vet, avancerat värre - skitbra!)

Sista övningen gick inte alls för mig och sessorna, men det berodde på att jag bara inte lyckades få in banan i min tröga skalle! *grrr* Inte så lätt för de stackars hundarna att begripa vart de ska springa om inte deras matte har den blekaste... :S Men men, jag skyller på att man blir lite trött och geggig i huvudet efter så många timmars träning (ja vi tränade förståss inte heeela tiden, vi fikade, pratade och rastade hundarna också, men ändå!) Den sista banvandringen tog utan tvekan längst tid. Vi blev lite lost hela tiden, och började därför lägga in Gregs kommentarer inklusive dialekt medan vi gick ("two-seventy serp", "then we change back into rare-cross mode", "push-serp, push-serp" osv) och fick världens fniss-attack. Det låter ju så underbart nördigt att man bara måste garva! :D

Har kommit på att det här med att blogga är ganska bra. Inte bara för att jag får chans att promota min favoritmusik lite extra *smile*, utan för att jag kanske kan tvinga mig själv att försöka använda den som lite "träningsdagbok". Borde nämligen skärpa mig lite på den fronten! Så därför kommer nu lite plus och minus från gårdagens träning.

SOT plus:

+ Hon är alltid så rolig att jobba med, eftersom jag tycker att hon springer på bra. Blev imponerad av att hon lyckades hålla koncentrationen och energin uppe hela tiden, och hon jobbade på hela vägen genom ganska långa banor/kombinationer. Vi har nästan inte tränat bana alls under vintern, utan mest kortare grejjer och handlingsövningar.
+ Hon fattar LOP:arna (lead out pivots) otroligt bra, trots att vi knappt tränat alls på det! Har bara tränat på att hon ska komma rakt mot mig och sedan svänga när jag gör bytet, inte att hon själv ska göra en liten sväng på vägen till mig, eller att hon ibland ska fortsätta i riktning rakt fram en bit istället för att bara ta snabbaste vägen till mig. Det känns jäkligt kul att det funkar så bra faktiskt! Men det är ju det som är vitsen med ett "system", när väl alla pusselbitar fallit på plats så fattar hundarna lätt vad det är de ska göra bara genom mitt kroppsspråk.

SOT minus:

- Måste träna mer på serpentiner... Vi HAR tränat på detta, och hon är ganska duktig. Men ibland blir det stooora svängar eftersom hon inte är tillräckligt uppmärksam på att min "serpentin-hand" kommer upp. Nån gång lyssnade hon inte riktigt på handbytet efter serpentinen heller, och var påväg i en stor båge bakom min rygg innan hon svängde upp. Vitsen med serpentiner är liksom att det ska bli tajt! :/ Har i stort sett bara tränat serpentiner på "staket" tidigare, men i de här övningarna skulle de ut och ta ett hinder som så att säga stod "på tvären" emellan. Dessa hinder stod ganska långt bort, vilket var lite svårt. Jag fick följa med litegrann, och ibland använda "ut"-kommandot. Ska träna mer på detta, men börja med att ha tvärhinderna närmre och sedan öka avståndet.
- Hon svarar inte så bra på att svänga bara genom att jag vrider och rätar upp kroppen om hon redan har låst på ett hinder - måste öva!
- Måste träna mer på bakombyten där hon ska svänga 90 grader och jag blir nästan stillastående. Hon blir tveksam och stannar mitt framför mig ibland! "Vanliga" bakombyten flyter på jättebra.

GLITTRA plus:

+ Glittra var riktigt taggad och "på G", vilket var roligt! Till sista övningen hann hon bli lite seg, men who can blame her..?
+
Tog serpentinerna bra.
+Samma som Sot: fantastiskt duktig på LOP:arna!

GLITTRA minus:

- Ska träna serpentiner med tvärhinder med Glittra också. Hon kan sitt "ut"-kommando bra, men jag vill att hon ska få bättre förståelse för serpentinerna och fatta direkt själv vad det är hon ska göra utan att jag behöver hjälpa henne med verbalt kommando eller överdrivna rörelser.
- Behöver träna på samma sorts bakombyten som Sot. Måste också fortsätta träna på att hon blir snävare och "skyndar sig" mer i svängarna. Vet inte riktigt hur dock...?
-
Tjuvstartade en gång!! Illa illa...

MATTE plus:

+ Eh... *tänker* Jo, jag tycker att jag börjar få litegrann kläm på det här att göra framförbytena i bara 3 steg och nära nästa hinder. Inte alltid, men det har blivit bättre i alla fall! :)

MATTE minus:

- Måste bli bättre på att memorera banor snabbare!! Men hur sjutton gör man...? Kommer ofta av mig på tävling också. Oftast kommer jag som tur är på vart jag ska igen innan jag hunnit diska min stackars hund, men det händer ofta att jag är lost i nån sekund och där förlorar vi värdefull tid!
- Måste träna på mitt fotarbete, framförallt vid "push-ar" och "pull-ar". Känns som jag mest steppar runt med små ministeg och glömmer lite bort överkroppsvridningen (vilket gör det väldigt otydligt för mina hundar), men om jag försöker ta ordentliga effektiva steg sätter jag för bövelen fälleben för mig själv!

- KONDISEN!!

Efter träningen gick vi en liten kort skogspromenad i snön, och då upptäckte Sot plötsligt att hon nog är lite småkär i Tux (Mettes kelpie). Sot har uppenbarligen en tendens att falla för stiliga killar som är lite större och lite äldre än hon själv ;) Hon sprang fram och började fjäska och smöra för honom så det stod härliga till. Eftersom Tux är lite mera gentleman än Douglas så hälsade och lekte litegrann med henne, men tröttnade ganska snabbt på småglinet och sprang vidare. Lilla Sot-skrot...

Hmm, man kan ju tycka att prinsessorna borde vara en smula trötta idag, men icke! *suck* De kommer ideligen och puffar, krafsar, försöker pussa mig i ansiktet (nej tack) och är allmänt störiga. Slappandet framför datorn är slut nu säger dom, så det blir väl en promenix till då.




Jag och Sot, two lonely hearts...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar