tisdag 10 februari 2009

Glittra, the clicker-dog :)

Jag hade egentligen tänkt åka iväg till klubben och träna agility idag efter jobb, men eftersom det var mer eller mindre snöstorm (eller snarare slaskstorm, vilket är snäppet värre) när jag slutade, så ändrade jag mig snabbt. Jag tyckte att jag kunde göra det med ganska gott samvete också, eftersom Martina precis mejlat och berättat att hon och Mette hyrt ett ridhus åt oss på lördag. Så nu ska vi dit och träna Greg-kombinationer hela dagen, jippie!! Ska bli så himla kul och nyttigt, läääängtar redan! :)


Jag orkade inte promenera så långt i ovädret heller, så det blev att träna lite trix hemma i vardagsrummet istället. Håll i er nu: Jag har lyckats shejpa Glittra till att göra ett trick för första gången någonsin med hjälp av klickern! Wohoo!!! *vågen & kors i taket* Hon har ÄNTLIGEN fattat.


Sot är klickertränade sedan hon var valp, och är verkligen skitrolig att träna. Hon erbjuder beteende, testar och provar som en galning. Det är därför ganska lätt att lära henne nya saker. Glittra däremot började jag inte klicka förrän jag skaffade Sot. Hon hade, fram tills idag, fattat så mycket som att ett "klick" betyder "bra", hon skulle dock aldrig komma på tanken att själv försöka göra olika grejjer för att få ett klick. Vilket har blivit väldigt frustrerande för både mig och henne var gång vi försökt träna med klickern... Jag tycker bara att hon är så jäkla "blond" som inte fattar (och i jämförelse med Sot dessutom så långsam och tråkig att klockorna stannar..), medan Glittra tycker att hennes matte är så jäkla trög som inte bara SÄGER vad hon ska göra! När jag stått och försökt vänta ut henne, har hon blivit frustrerad och börjat skälla på mig istället. Hon vill ju så gärna ha den där godisbiten, och hon gör också gärna vad som helst för att få den. Men för att kunna göra det tycker hon att jag måste tala om vad det är jag vill att hon ska göra! Can´t blame her, det är så hon är tränad i stort sett hela sitt liv. Och hon HAR lärt sig massa trix på det sättet. Problemet är bara att det inte alltid är så lätt att förklara vad det är man vill att hon ska göra, och därför är det såååå mycket enklare om hon testar sig fram. Och... idag trillade 25-öringen ner! Bästa lilla Glittra-fnittra har fattat poängen med klickern :)


Det här är vad hon har lärt sig ikväll. Inget avancerat partytrick, men ändå. Det heter "kasta upp nallen i luften"-tricket ;)

http://www.youtube.com/watch?v=dxjZcz0WN1k




"Blondie" no more...

6 kommentarer:

  1. det e ju de jag sagt hela tiden...."Blondie" hmm fnys!/Suz

    SvaraRadera
  2. Gud så söt hon är! Såg Agilityklippet från Gbg med henne också. Duktig!
    Nu fattar jag vad du menar med att DU behöver kondis! Ja, jag menar inte att du inte har kondis. Jäklar vad du får kuta!

    Puss!

    SvaraRadera
  3. Suz: Jo, men det satt ju ganska långt inne... Men jag tycker om min lilla fnittra ändå! :)

    Laila: Tack tack! :)

    SvaraRadera
  4. Visade maken klippet nyss och han skrattade gott! Sen gick jag vidare och visade Sot i ett agilityklipp då sa maken (stött och avundsjuk) halvvägs in i klippet "Hrmpf nu hade Ira varit i mål". Både han och jag vet att Ira egentligen inte ens skulle ha lämnat starten, Ja, så han har väl rätt. På sitt sätt. ;-)

    SvaraRadera