tisdag 3 februari 2009

"Father-flicker"

Ledig dag idag - härligt! Som vanligt hade jag en hel lång lista på saker jag borde hinna med att göra, och som vanligt hann jag typ bara med att träna agility... (och att städa, laga mat och bada pälsmonsterna, liiiiite duktig har jag allt varit!)

Men men, sånt är livet. Det var en bra och kul träning i alla fall, och prinsessorna var skitduktiga! *glad* Jag hittade en "tre i en"-kombination på Idas blogg som jag körde (har redan sagt att jag inte är någon Einstein på datorer, så vill ni se bild på övningarna får ni susa iväg till www.agilida.se) Gillar när man kan köra flera övningar på samma kombination, kanske för att jag är en smula lat..? Äsch det är faktiskt lite småjobbigt att släpa runt hinderna själv, speciellt nu när det är svinkallt och allt är fastfruset i marken *vill ha vår, alternativt en inomhushall*

Jag var som sagt jättenöjd med hundarna, dom kutade på superbra och var på hugget båda två. Sot var bäst, Glittra gjorde en del missar i början. Fast det är inte riktigt rättvist att säga så, för egentligen kan det nog i ärlighetens namn ha varit jag som gjorde missarna... :S Jag kör nämligen alltid Glittra först i en ny kombination/bana. Då har jag nämligen själv lärt mig och "fått banan i kroppen" när det är dags för Sot, så att jag är säker på mitt eget rörelsemönster och mina placeringar. Vill ju inte "sabba" min nya hund genom kass och okonsekvent handling, så stackars Glittra får ta dom smällarna. Fast hon är van, hon har "räddat oss" många gånger när jag strulat till det lite ;)

BANA 1:

Glittra missade min "pull through" efter hinder 5 och tog hinder 14 bakifrån istället *hrmm* Blev lite irriterad på henne, för jag gjorde både tydligt armbyte + vred kropp och fötter, och vi tränade faktiskt på just "pull throughs" så sent som förra veckan (dock inte i en sådan här längre kombination). På tredje försöket gick det dock fint. Inte minsta tendens att "flicka" och ta hinder 14 efter pullen som jag trott, och resten av banan flöt också bra. Jag hade dock svårt att hinna fram och placera mig bra för att göra "push trough" mellan hinder 6 och 7. Fast duktiga Glittra lydde handlingen bra, och gjorde värsta långa S-svängen runt mig för att hamna rätt. Jag gjorde framförbyte mellan hinder 8 och 9, och kom på mig själv att göra bytet för tidigt. Det går bra att göra tidiga byten med Glittra, hon gör rätt ändå, men det finns ju också risk att lära dem att ignorera bytet och bli långsamma om man ständigt gör det för tidigt. Måste måste måste påminna mig själv om att inte göra byten förrän hunden verkligen SKA svänga!!

Sot är ju bara en stjärna!! :) Herrejösses vad duktig hon var, det sa bara "svisch" så var vi igenom banan, snabbt och felfritt! OK, det fanns kanske nån stor sväng att jobba på, men vilken känsla! Jag kunde bara le. Hon är en så himla rolig hund att köra, mycket mera "motor" än Glittra. Fast gudarna ska veta att vi jobbat för den där motorn... Alla som sett mina blåmärkiga armar vet hur vi kämpat med "kampen" (Jag såg helt misshandlad ut. Tur att jag inte har någon pojkvän/sambo för mina arbetskamrater hade anmält honom på studs, LOL!) Innan Sot lärde sig leka kamp-lekar och bli galen trippade hon mest runt mellan hinderna, men nu är det minsann fart på den lilla svarta! Men farten innebar såklart att det var ÄNNU svårare för mig att hinna fram och göra en bra "push trough"... Fast när jag vågade lita på att hon skulle ta "pullen" efter 5:an och kunde lämna henne mer så jag fick försprång så funkade det finfint!

Båda hundarna tog starten kanonbra! Jag gjorde en LOP: stod nästan vid tunnelöppningen (nr 3), med ryggen mot hundarna och vänster arm utsräckt. Båda hundarna vred först kroppen lite efter hinder 1 som om de tänkte springa till mig, men ändrade sig och sprang rakt fram istället. Utan att jag behövde göra eller säga något så förstod de själva att de skulle fortsätta och ta hinder 2, ha ha! *ler igen* Vi har aldrig tränat på just denna starten innan, men det verkar som om hundarna kanske begriper det här Greg-systemet bättre än deras matte! :) *puss på prinsessorna*

BANA 2:

Jag började med att köra framförbyten banan igenom. Det funkade bra, förutom att Glittrade FLICKADE på hinder 8 när hon skulle ta hinder 14! Och hon gjorde det dessutom 3-4 gånger på rad!! *Gaaah* Jag vet att det helt säkert är mitt eget fel eftersom jag flickat henne förr på banan (tycker att det kan vara svårt att alltid se om det blir flick eller inte..? Och oftast ännu svårare att lista ut hur man i så fall ska göra istället...), men ändå: *gaaah* Sen körde jag bakombyten rakt igenom, och då blev det enormt mycket bättre flyt kändes det som. Glittra har mycket lättare att själv "läsa banan" om inte jag hoppar in framför henne hela tiden. Kanske för att jag är kass på att göra framförbyten, jag vet inte... :S Det gick i alla fall mycket jämnare och snabbare (fast hon flickade såklart nån gång på samma ställe ändå...)

Jag gillar bakombyten bäst tror jag, delvis pga att jag tycker det är mycket mer spännande! :) När man gör bakombyten måste man lita på att hunden verkligen förstår bytena och svänger rätt. Skulle den inte göra det är man lost liksom. Man är nämligen oftast på tok för långt efter för att kunna "rädda" situationen, medan man om man väljer ett framförbyte är mer "på plats", nära hunden. Liten reflektion jag gjorde idag bara :)

Sot klarade banan med framförbyten perfekt, men återigen kändes det som om det flöt mycket bättre med bakombytena. Men... hon sprang då förbi hinder 10 en gång (de andra gångerna fick hon en ganska stor sväng), och hon FLICKADE även hon en gång på hinder 8 istället för att ta hinder 14!! *suck* Ja ja, jag vet vad vi ska träna på i alla fall! ;)

BANA 3:

Glittra tvekade och tog inte hinder 7 första gången pga att jag, efter att ha tagit upp "serpentin-handen", för snabbt själv började runda hinderstödet och röra mig mot tunneln som var nr 8. Fröken fnittra tycker inte om när klump-matte plötsligt börjar springa mot henne (Shame about the handler!) Sot fick en stor sväng på samma ställe eftersom hon först satsade på raka vägen mot tunneln innan hon såg min hand. Förutom det var det nemas problemas för någon utav hundarna.

Nej, nu är det dags för kvällspromenad!

3 kommentarer:

  1. Öh? Flickar, pullar, pushar, serpentinar och motordrivet? Tur att jag sett på Tv hur det går till. Kanske var det t.om dig & Glittra jag såg ;-) *nickar*

    Ja, det är tur att du har hundar som är smartare än matte själv för det går ju faktiskt bra för dina flickor! Världsmästare härnäst!

    Jag har också tränat min hund! Ira kan ställa sig vid fåtäljen och tigga samtidigt som hon drägglar på mitt ben! Så duktig!

    Puss!

    SvaraRadera
  2. Ha ha, det är nog bara äkta agilitynördar som fattar! ;)

    SvaraRadera
  3. http://www.zabox.net/user/view/history/login/handbangs001
    http://www.zabox.net/user/view/voted/login/Chanel123
    http://www.zabox.net/user/view/voted/login/hermes123
    http://xclusiveradio.net/user.php?login=breitling123&view=voted
    http://xclusiveradio.net/user.php?login=Chanel123&view=voted
    http://xclusiveradio.net/user.php?login=choosemy123&view=voted
    http://xclusiveradio.net/user.php?login=christian111&view=history
    http://xclusiveradio.net/user.php?login=coach123&view=voted
    http://xclusiveradio.net/user.php?login=dvd123&view=voted
    http://xclusiveradio.net/user.php?login=eshopping123&view=voted

    SvaraRadera