torsdag 26 februari 2009

Why does it always rain on me?

Jaha nu är snön borta, men då måste det naturligtvis regna istället... *SUCK* Blev lite agilityträning i ösregnet ändå idag (hade lite dåligt samvete för att sessorna fick vara ensamma igår kväll då jag var på Billie-party! :))

När jag kom till klubben var där en gubbe som rastade sin lilla hund på planen. Har sett dem där förut. Jag blir irriterad när folk använder planen som rastplats (händer då och då), men jag är mespropp och vågar oftast inte säga åt dem. Framförallt för att jag inte har koll på alla som är medlemmar, är dom det så har dom ju liksom rätt att vara där. Jag tog mina hundar och började gå vår uppvärmningspromenad längs cykelvägen, och när vi kommit en bit såg jag att den lilla äckliga hunden lyfte benet och kissade på våra agilityhinder! 3 gånger vad jag hann se, bla på vårt mattbeklädda A-hinder *GRR* Jag vände på klacken och satte fart tillbaka, nu jävlar!! Nu hade jag i alla fall en ursäkt att skälla på gubben. När jag var tillbaka på parkeringen hade han satt sig i sin bil och börjat läsa tidningen (weirdo?!), så jag knackade vänligt men bestämt på rutan och talade sen om för honom att vi inte uppskattar att hans hund pinkar på våra hinder. Gubben svamlade lite till försvar att han hade rastat hunden innan, och att den bara lyfte på benet utan att det kom något kiss. Sure!

Nåja. Jag hade inte någon större plan när jag åkte till klubben, mer än att jag ville köra lite bana inklusive kontaktfältshinder. Jag knåpade ihop en liten bana på måfå efter hur hinderna stod. Fick till en LOP, en serpentin, ett framförbyte och hela 6 bakombyten! Dessutom 2 st A-hinder *nöjd* Det blev ganska stora avstånd, men jag orkade inte släpa runt för mycket på hinderna (framförallt klätterhinderna är extremt tunga att flytta själv när man är utrustad med en 80-årings rygg...)

Ingen av hundarna klarade LOP:en på första försöket. Eller andra. Eller tredje... Hmm, bara för att man trodde att de var såna naturbegåvningar och bara kunde det där av sig själv för ett tag sen! :/ Jag fick göra det lite lättare för dem och ställde mig vid hinder 2 istället för hinder 3 en gång. Då gick det bra, och sen fattade dom galoppen! Jag satte dom i lite bättre vinkel till första hindret också.

I övrigt var dom jätteduktiga, bakombytena satt som en smäck! Förutom att Sot vägrade på ett bakombyte på slutet av banan då det kom 3 stycken på raken. Lite klurigt, men jag ville testa! Det var bakombyte nr 2 som strulade, och det var en sån där 90 graders-sväng som hon redan är osäker på, plus att det var långhoppet som är lite extra svårt. Dumma dumma mig som kombinerade 3 svårigheter!! Skulle såklart tänkt på att göra det lite lättare i början. Bad dogtrainer, bad dogtrainer *banging head against wall* Fast det gick bra sen när jag tog bara slutet.

Glittra gjorde sina kontaktfält hyfsat snabbt och bra (de kommer aldrig att bli perfekta eller mycket bättre än så här, det är bara att inse...), jag blev faktiskt positivt överraskad. Sot däremot... Hmm, jag VISSTE att vi behövde en uppfräschning efter att inte ha tränat kontaktfält på hela vintern! Hon stannade i och för sig, men det gick så fort ner att baktassarna liksom också hann kasa i marken innan hon stannade. Det krävdes dock bara en liten påminnelse om vad som är godkänt och inte, sen var hon så duktig så duktig! :)

Det sämsta var dock att matte fick "håll" efter 3 varv!! :/ Ja jag vet, ni behöver inte säga något... SKA ta tag i det där...

Vi tränade lite slalom också, såklart! ;) Tränar ALLTID slalom. Planen är nämligen att det INTE ska fortsätta att vara mitt och Sots hatobjekt under kommande tävlingssäsong. Har varit så trött på slalomet att jag kunnat spy, men det har fatiskt gått fantastiskt bra under hela vinterträningen. Men det är ju som sagt på träning det, inte tävling... :S Problem med Sot har framförallt varit att hon sticker ur slalomet för tidigt, hoppar helt enkelt över den sista eller de två sist portarna. (Hon har i och för sig kunnat missa ingångarna också, eller strulat mitt i, det finns mååånga varianter! Men summa summarum, ca 90% av de gånger vi fått fel på tävling har det varit i just slalomet! Tröttsamt...) I somras tränade jag ibland med 16 pinnar istället för 12, bara för att liksom "överträna". Att lära henne att alltid fortsätta tills det inte kommer fler pinnar. Idag på klubben hade någon ställt upp 20 pinnar! Ok, let´s try it. Det gick KANON!! Båda hundarna verkade bli lite sporrade av att pinnarna "aldrig tog slut", och det verkade som om de gasade på och ökade farten för att komma till slutet snabbare. Mycket nöjd med dom! Jag kunde hejja på och skrika massa också utan att de blev störda eller gick ur.

Sot tränar slalom (en mindre regnig dag).


En bra träning alltså, även om vi blev dyngsura och fick duscha alla tre när vi kom hem! Annars har det inte blivit mycket gjort idag, trots att jag varit ledig. Städat, diskat och bäddat rent, sen orkade jag inte mer. Är som sagt så fruktansvärt trött nuförtiden... Hade tänkt skriva om koncerten med Billie the vision and the dancers igår också, men jag kommer aldrig längre än att sitta och titta på en massa klipp på youtube ;) Nu måste jag sova (eller försöka, jag kan liksom aldrig somna heller trots att jag är så himla trött..), så det får bli en annan dag. Dom var i alla fall helt UNDERBARA som vanligt, och jag är fortfarande alldelles "lyckorusig" :)

Travis "Why does it always rain on me" http://www.youtube.com/watch?v=Nwh3FmpZ7kg

Såg Travis på Roskilde för... en massa år sen! Dom är bra tycker jag, och Fran berättade små gulliga historier om varje låt de spelade. Söt! (And I´m a sucker för "mellansnack"..!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar