torsdag 12 augusti 2010

Agility-DM i Ystad 1/5

DM är kul! Och det var extra kul i år!! ;) Eftersom mina hundar är ganska säkra (nja, Glittra i alla fall) passar sådana här mästerskap (där man lägger ihop två lopp) oss väldigt bra.

Dagen började med lagklasser, och vi hade satt ihop ett lag "Oxie Bus" bestående av Glittra & Sot och foxterrierna Martini & Buffy. Det är skitkul att tävla lag faktiskt, och spännande (läs nervöst..)
Agilityklassen var först ut, en relativt lätt bana men med ett lite knepigt slut där jag kände att det fanns risk för att det skulle kunna bli fel. Jag och Sot började och satte en nolla (skönt), därefter var det Ewa och Martini som även de nollade. Susanne och Buffy lyckades tyvärr få till en disk, vilket satte press på mig och Glittra som startade sist. Men men, supernollan Glittra gjorde sitt jobb och våra 3 nollor var ett faktum, tjohoo! :D Efter första loppet låg vi på en andra plats inför finalen, endast slagna av superlaget "Råådalens rååskinn".

Så var det dags hoppklassen då. Det var allt lite pirrigt, vi ville ju så gärna hamna på pallplats när vi nu var så nära! Omvänd startordning, så vi startade alltså näst sist. Det var en del lag som körde bort sig, så om vi bara lyckades ta oss runt utan fel skulle det vara klappat och klart. Sot började igen och satte en nolla, men sen blev det disk för Martini... Aargh! :S Men Susanne och Buffy gick in och satte ett superfint nollat lopp, och efter det föjde Glittra upp och gjorde samma sak. Yes, sämst en silverplats! :)

Om Råådalens lag nollade 3 hundar skulle vi inte ha en chans att slå dem på tiden, och eftersom de även har säkra hundar var guld inget jag trodde på. Men man hoppas ju alltid... Och se där, deras bästa hund som startade som nummer 2 diskade sig, och när deras sista hund var påväg mot vad som såg ut att bli deras 3:e snabba nolla så rev den plötsligt ett hinder. Nej man ska inte vara skadeglad, men gissa om våra mungipor drogs uppåt! :D Haha, vi hade vunnit DM!! Så jäkla coolt att slå de bästa liksom! Vi var verkligen såååååå glada, ofattbart kul! Vi studsade iväg på en liten promenad bland rosa moln med hundarna, och tog oss sen en "vinnar-fika" i solen i väntan på prisutdelningen. Delad glädje är verkligen dubbel glädje! Eller i det här fallet trippel-glädje :)

BÄSTA laget! :)


Vi var så lyckliga över vår lagvinst och hade fullt upp med fotografering att vi nästan missade att banvandringen för de individuella loppen började! Uupps! Jag var redan nöjd med dagen, så det kändes bara som en bonus att få springa två lopp till med hundarna. Kunde inte riktigt tagga igång och bry mig om hur det skulle gå, för det kändes som om det kvittade. Men så går mina superhundar in och sätter vars en nolla till i agilityklassen!! Mycket bra sådana dessutom, Glittra la sig på en 6:e plats och Sot på en 2:a plats, endast slagen av Nicki. *Hihi* Ok, då fick man väl skärpa till sig inför finalloppet också då ;)

Den sista hoppbanan var lite klurigare än de andra, en hel del fällor. Och det kändes väl lite som att nån gång måste ju turen vända... Jag menar, 6 nollor hittills på en dag! Glittra nollade dock igen (duktiga lilla superhund!), men Sot och jag fick lite strul vid ett hinder och jag var säker på att vi fått en vägran för det. Skit också! Nåja, det var en del andra som kört bort sig, så Glittra låg i alla fall ganska bra till för en eventuell pallplacering när Nicki startade som sista hund. Jag var säker på att Alexandra och Nicki skulle göra om förra årets bravad och vinna igen, men det blev en disk. Och ungefär samtidigt fick jag reda på att Sot aldrig dömts nån vägran och alltså var felfri... Vilket betydde att Sot vann och Glittra blev 3:a, TJOHOOO!!



Ganska coolt att ha TVÅ hundar på pallen faktiskt! :)


Har jag världens bästa hundar eller vad?? 8 nollade lopp på samma dag, helt galet bra! Detta måste varit min bästa tävlingsdag ever, och jag var stolt så jag kunde spricka. Herrejösses vad skoj! :)


Mina duktiga älsklingar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar